Mexico

Xpujil - Playa del Carmen 315km

Dinsdag 29 maart 2005

We ontbijten met ei a la Mexicana en gaan al om 8 uur de weg op. We rijden lekker door en worden bij een militair checkpoint aRuïnes Tulumangehouden. De auto en de bagage wordt geïnspecteerd en we mogen daarna doorrijden. We komen rond half twaalf in Tulum, waar we lunchen bij Emilio's kitchen. Heerlijk kipgerecht met lekkere kruiden. We bezoeken vervolgens het tempelcomplex van Tulum, dat prachtig is gelegen aan de zee. De tempels zelf zijn minder indrukwekkend en in niet zo goede staat, maar de omgeving is onvergelijkbaar mooi. Na een bezichtiging van 1½ uur in de blakende zon rijden we door naar Playa del Carmen, waar we logeren in Hotel Kinbe. We hebben een sRuïnes, Tulumuite op de derde etage. Er is geen lift, dus het is flink sjouwen met de koffers. We rusten even uit en gaan dan een biertje drinken op het strand. We brengen de auto terug naar Hertz, aangezien we de auto toch niet meer nodig hebben vandaag. We wandelen wat over Avenida 5 - ook wel La Quinta genoemd -  de verkeersvrije winkelstraat van Playa del Carmen. Hier zitten de toeristenwinkels deur aan deur met de gebruikelijke en ook ongebruikelijke souvenirs als Cubaanse sigaren. Ook veel restaurants waarvan de eigenaren ons proberen te verleiden tot een bezoek. Hoewel Playa volledig op het massatoerisme is ingesteld, is de schaal waarop het is uitgevoerd wel verteerbaar. Geen hoogbouw, een mooi strand, geen boulevard en slechts één toeristisch voetgangergebied..

Later op de avond eten we bij het eenvoudige Mexicaanse familierestaurant Los Almendros op Av 10, eventjes weg van de toeristenstroom. Av. 10, hoewel maar een straat verwijderd van de internationale toeristenstroom, is een andere wereld. Hier komen de Mexicanen, zowel locaal als toerist om te eten en te kopen. Later op de avond gaan we nog even naar de (gay) dance club, waar zich na 11 uur een gemengd publiek ophoudt: Mexicanen en buitenlanders, jong en oud.

Weer: zonnig, rond de 29 graden

Woensdag 30 maart 2005

We slapen tot een uur of 8. We ontbijten tegenover het hotel. Daarna gaan we naar het strand. We nemen een strandstoel en een pAvenida 5, "La Quinta", Playa del Carmenarasol en Carlos verzorgt ons van een natje en een droogje gedurende de dag bij het Pirate hotel en restaurant. Het is wisselend bewolkt en zonnig en de temperatuur blijft lekker tussen de 26 en 28 graden steken. Een heerlijk zeebriesje maakt het helemaal compleet. Het zeewater is ook heerlijk. Regelmatig wordt onze aandacht van onze boeken afgeleid door voorbij paraderende mannen. Om half vier houden we het voor gezien en gaan douchen. We wandelen wat door Playa en doen wat aankopen.

Playa del CarmenDaarna drinken we nog een cocktail (margherita en caipirinha) op een terras in een zijstraatje tussen Avenidas 10 en 5.

’s Avonds eten we in hetzelfde restaurant waar we deze middag een cocktail hebben gedronken. Ik eet een lekkere vis waarvan ik de naam in het Nederlands (in het Spaans ook niet trouwens) niet meer kan reproduceren. Hij werd me, alvorens hij in de pan verdween, eerst in rauwe doch tamelijk dode staat getoond. Het smaakte allemaal prima.

Na het eten lopen we over de Avenida 5 naar het Italiaanse koffietentje Café Sasta, de enige plek in Playa waar je goede koffie kunt krijgen. Dan is het tijd om het bed op te zoeken.

Donderdag 31 maart 2005

We ontbijten weer bij La Conda tegenover ons hotel. Na het ontbijt pakken we de koffers en wachten we op de Airport Shuttle, die ons naar het vliegveld van Cancun gaat brengen. Om 10 uur precies verschijnt de chauffeur, die ons in 3 kwartier naar het vliegveld brengt. Daar is het een drukte van belang. Er staan lange rijen bij alle luchtvaartmaatschappijen en US Airways is geen uitzondering. Het duurt zeker 50 minuten voordat onze koffers doorzocht zijn en we ze kunnen inchecken. We gaan door de immigratie en veiligheidscontrole, waarna we wat eten en nog even moeten wachten voor we aan boord kunnen. Om 13.45 uur vertrekken we. De vlucht naar Philadelphia verloopt rustig,

Bij aankomst in Philadelphia gaan we weer door de immigratie (formulieren invullen!) pakken onze koffers op, door de douane, waarna we ze weer kunnen "re-checken". Deze keer hebben we maar een kleine twee uur voordat we verder vliegen. Tenminste dat is het plan. Het toestel komt echter te laat binnen en we gaan met ruim een half uur vertraging aan boord. Net voordat het toestel zich in beweging zet valt de stroom van het toestel uit en kunnen we niet wegkomen. Het toestel wordt weer naar de pier gesleept en monteurs worden opgeroepen. Dit duurt bij elkaar weer ruim een half uur. Door dit oponthoud zijn we ons vertrekslot kwijt en staan we in als 25e in de rij om op te stijgen. Dan krijgt een passagier medische problemen. Er wordt een dokter en een verpleger onder passagiers gezocht voor assistentie. Het blijkt toch zo ernstig dat we terug moeten om de passagier te laten afvoeren. In de tussentijd blijkt er nog iemand niet goed te zijn geworden en zijn we twee medereizigers kwijt. Uiteraard moeten ook hun koffers van boord worden gehaald. Met ruim 2½ uur vertraging stijgen we uiteindelijk op voor onze vlucht naar Amsterdam. Daar komen we om 13.00 uur, dik 2 uur te laat,  aan. De Nederlandse douane vindt het dan nog leuk om onze koffers te doorzoeken, maar gelukkig hebben we niets illegaals bij ons. Dan hebben we gelukkig meteen de trein naar Rotterdam en kunnen we naar huis.