2018

woensdag 23 mei 2018

We rijden naar Wied iz-Zurrieq in het Zuidwesten van Malta. Hier maken we vanuit het piepkleine haventje een boottochtje naar de Blue Grotto. Dat zijn een aantal grotten in de rotskust. In de ochtend schijnt de zon in de grotten en geeft het water een blauwe kleur. Vandaar de naam.  De boottocht duurt 25 minuten. We zijn net op tijd voordat de tourbussen komen.

Na de boottocht rijden we de kust langs en komen bij de tempels van Hagar Qim. Deze megalitische tempels uit de 36e eeuw vC zijn in de dertiger jaren van de 20e eeuw opgegraven en liggen nu onder een tentconstructie. In het museum wordt uitgelegd wat de functie van de tempels was en hoe het complex tot stand kwam. De makers van de tempels hebben  het gebouw zo gemaakt, dat bij de zonnewenden de zon tot achter in het complex kon schijnen.

Vanaf Hagar Qim lopen we naar de tempels van Mnajdra. Deze zijn iets eenvoudiger, Hagar Qimmaar dateren uit dezelfde periode. Ze liggen 600m lopen richting de kust.  Na de tempels rijden we naar Dingli, waar we lunchen bij Diar il Bniet, een restaurant dat op de eigen boerderij verbouwde producten serveert. We lunchen er heerlijk. Na de lunch bekijken we nog eens de Dingli cliffs. De rotskust bij Dingli en het hoogste punt van Malta. Hier staat ook een radar station. Daarna rijden we naar Ghaijn Tuffiena in het Noordwesten. Dit is de Golden Bay met een mooi zandstrand. Aan het uiteinde is een gay strandje. We kijken vanaf de berg naar beneden en rijden dan weer terug naar Cospicua.

’s Avonds gaan we met de veerboot naar La Valletta. We drinken een cocktail bij de Kingsway en daarna eten we heerlijk bij Concordia. Er staat uiteraard een konijngerecht op de kaart, een specialiteit van Malta.

De bus terug naar Conspicua laat het afweten en we nemen een taxi.

Weer: wisselend bewolkt en een stevige wind. 21°

donderdag 24 mei 2018

Vandaag staan Ghasriwe vroeg op, zo rond 6 uur. We gaan vandaag naar Gozo en we willen de drukte voor zijn en vroeg op de boot naar Gozo. Gozo is een kleiner eiland ten noorden van Malta, dat ook tot de republiek Malta behoort. We zijn rond 7.50 bij de haven in Cirkewwa. We hebben de ferry van Gozo Channel ferries van 8.15. De overtocht duurt ruim 20 minuten. Vanaf Mgarr rijden we het eiland op en hebben een mooi uitzicht vanuit het dorpje Nadur op de Gozo Channel en het eiland Comino, het kleinste van de eilandengroep. We rijden door naar de noordkust, naar de Calypso Cave, waar Odyseus, de held van de Odysee van Homerus zou hebben geschuild. De cave is dicht, maar het uitzicht op de kust is mooi.
We rijden door naar Marsalforn, een toeristisch oord, waar we koffiedrinken. Daarna verder langs de kust, waar zoutpannen zijn gevormd. Ze worden kennelijk nog gebruikt, want je mag er absoluut niet op.  Volgende stop is de canyon van Wied il-Ghasri. Een diepe kloof in het kust gebergte laat het zeewaterDwejra binnen. Omdat het ondiep is, is het heel geschikt om te zwemmen.
Vandaar rijden we naar Gharb, waar we lunchen. Volgend doel is de baai van Dwejra. Een prachtige kust met stijle rotsen. Er is ook een binnenzee, waar sportduikers gretig gebruik maken en er boottochtjes gemaakt kunnen worden door een tunnel in de bergen.
Tenslotte rijden we naar Victoria, de hoofdplaats van Gozo. Hier bekijken we de basiliek en lopen een stukje over de vestingmuren. Verder is het niet erg bijzonder. We nemen de boot van 16.45 terug naar Malta. Op de Maltese wegen is het erg druk, zodat we de 36km in bijna anderhalf uur afleggen.
’s Avonds eten we aan de haven van Birgu.

Weer: zonnig 26 graden

Vrijdag 25 mei 2018

Het is warm weer, de zon schijnt fel. We nemen de veerboot naar de overkant van de Grand Harbour naar Valletta. Bij aankomst zijn we net op tijd om het afschieten van de noon-gun te horen en te zien. Om 12 uur ’s middags wordt vanaf het kanonnenbordes een kanon afgeschoten. De kannonnen dienden voor saluutschoten voor bezoekende schepen. De traditie van het noon-schot is gelegen in het gelijkzetten van de klokken in de omgeving. We lunchen op het St George plein bij Streat Bar & Bistro.
We lopen naar het Grand Master Palace. Dat doet nu dienst als presidentieel paleis, maar ook de wapenverzameling van de Johannieters is hier en de State Rooms, of ontvangstruimten van de president. Beiden zijn te bezoeken. De State Rooms zijn op de derde etage en prachtig ingericht met frescoes en gobelins. De Armoury is een eindeloze reeks van harnassen, rapieren, hellebaarden, geweren en kanonnen. Er is ook een tijdelijke tentoonstelling met werken van Miró en Picasso. Dat in het licht vaGrand Master Palacen het Europese culturele hoofdstadjaar (gedeeld met Leeuwarden). Vooral de schilderijen van Miró zijn zeer de moeite waard.
We lopen naar de Barakkah Gardens. Onder de tuinen bevinden zich de Liscara War Rooms. In deze in de rotsen uitgehouwen ruimtes zat tijdens de Tweede Wereldoorlog en militaire commando voor Malta. Veilig voor de bommen en onbekend bij de vijand. Ik ga naar beneden voor een bezoek. De ingang is niet zo opvallend. Binnen krijg ik een zeer uitvoerige rondleiding, waarbij niet alleen het functioneren van de ruimte zelf wordt uitgelegd, maar ook het verloop van de oorlog rond Malta tussen 1939 en 1943. Malta heeft het zwaar te verduren gehad tijdens de oorlog en is zeer veel gebombardeerd. Men stond bijna op het punt van overgave, totdat een convooi de blokkade door de Duitse en Italiaanse marine doorbrak. Na de invasie van Sicilië door de geallieerden was de oorlog voor Malta voorbij. Na de oorlog kreeg het gehele eiland op voorspraak van koning George VI het St George Kruis toegekend, dat sinds 1946 op de Maltezer nationale vlag prijkt. We drinken na het bezoek aan de War Rooms een Aperol Spritz in een cocktailbar aan de hoofdstraat.
We nemen de bus terug naar Cospicua en rusten wat uit in het appartement.

’s Avonds eten we in Birgu bij Tal-Petut. Een klein restaurant met een vaste formule. We beginnen met een uitgebreid asssortiment aan hapjes, een soort tapas. Daarna volgt een ravioli. Daarna is er keus uit vlees, vis en groeten. We kiezen voor de kalfswang. We sluiten af met een heerlijk nagerecht van ijs, parfait en nog zo wat.

Weer: zonnig en warm. 27 graden

Zaterdag 26 mei 2018

We staan vroeg op om 4:45. Na het ontbijt gaan we rond half zes op weg naar de luchthaven. We parkeren de auto op de juiste plaats en leveren de sleutel in, door hem in een brievenbus te gooien. Vervolgens sluiten we aan in een lange rij voor de check-in. Daar staan we ruim 45 minuten in. De hal staat vol met Maltezer supporters van Liverpool FC. Vandaag is de Champions League finale in Kiev en daar gaat een vliegtuig vol fans heen.  Daarna lopen door naar de veiligheidscheck. Dat gaat dan weer vrij vlot. Dan moeten we nog een uur wachten voor we aan boord kunnen. We vertrekken redelijk op tijd om 7:50 en komen om 11 uur aan op Schiphol.

We hebben de IC Direct om 11:50 en zijn kwart voor 1 thuis.