Kroatië   DEEL 1

Zondag 22 mei 2011

Rotterdam - Amsterdam - Wenen - Zagreb: 2:45 vliegen, 7 uur onderweg

De taxi haalt ons  om 7.20 uur op. De chauffeur heeft kennelijk niet zijn beste humeur en is weinig spraakzaam. We staan voor Zagrebhalf acht op het Centraal Station. We kunnen nog de gewone IC nemen, maar besluiten te wachten op de Fyra van 7.53. Nadat de IC van 8.46 is vertrokken blijkt onze Fyra een  vertraging te hebben van een kwartier. "Dag voordeel!", denken we dan. De vertraging blijkt uiteindelijk maar zeven minuten te zijn. We komen rond half negen op Schiphol aan. Daar staat een enorme rij voor de bagage drop off van Lufthansa/Austrian. We wachten bij elkaar bijna een uur. We hebben nog wel genoeg tijd om de gate te bereiken, maar niet veel meer. Om 9.40 begint het instappen. De vlucht verloopt soepel en we komen op tijd aan in Wenen om 12.05 uur. Daar moeten we meteen doorlopen naar de vertrekgate voor onze vlucht naar Zagreb. Binnen enkele minuten begint het instappen. Met een bus worden we naar het kleine toestel van Austrian Arrows Zagreb - Kathedraalgereden.

De vervolgvlucht vertrekt om 12.55 en duurt maar 40 minuten  en voor we het weten zijn we in Zagreb. Aldaar hebben we via Sunnycars en de ANWB een auto gereserveerd bij Last Minute rent-a-car. We hebben een Opel Astra of vergelijkbaar gereserveerd, maar krijgen een Suzuki SX4. Daarvan is de kofferbak wel heel erg klein. Slechts één van onze twee koffers past erin. We klagen en krijgen alsnog een Astra, waar onze koffers wel in kunnen.

We rijden naar het Arcotel Allegra met de hulp van Tomtom. Daar hebben we een executive kamer met alles erop en eraan. Na een korte rustpauze lopen we naar het centrum. Daar bekijken we de kathedraal. Het is een mooi gebouw, dat in de 19e eeuw na een grote aardbeving in 1880 is herbouwd.  Later in de avond gaan we op zoek naar restaurant Agava in de uitgaansstraat Tkalciceva in de bovenstad. We eten er prima Kroatische gerechten. Tijdens het diner begint het te onweren. Na het diner spoeden wij ons door de regen naar de tramhalte en nemen  de tram terug naar het hotel.

We sluiten de avond af met een drankje op het terras van het hotel.

Weer: 25 graden en zonnig. ’s Avonds een onweersbui

Maandag 23 mei 2011

We ontbijten in het restaurant van het hotel. Er is van alles te krijgen. Na het ontbijt nemen we de tram naar het centrale Zagreb - Kamenita Vrataplein. Hiervoor kopen we een dagkaart bij de tabakskiosk op het station voor 25Kn per stuk. Vanaf het centrale plein Trg bana Jelačića lopen we weer de uitgaansstraat Tkalciceva in en drinken bij een café koffie. Na de koffie lopen we naar de Gradec wijk in de bovenstad. Dit is het oudste deel van Zagreb. We klimmen de berg op en komen bij de stadspoort Kamenita Vrata. Het is eigenlijk een soort tunnel. Daarin zit een schrijn voor een madonnabeeld, dat heilzame krachten wordt toegeschreven, omdat het ooit een grote stadsbrand onbeschadigd heeft doorstaan. Het is druk met gelovigen, diep in gebed. Je kunt er ook kaarsjes branden. Eenmaal in de oude stad lopen we naar de Jezuïetenkerk van St Catherina. Deze is nog dicht. Dan verder naar het St Marcusplein met de gelijknamige kerk. Het pannendak is versierd met de wapenemblemen vanZagreb - Crkva svetog Marka Kroatië en Zagreb. Er naast staat het parlementsgebouw en de regeringszetel. We lopen naar het atelier van de beeldhouwer Mestrovic, maar dat is op maandag gesloten. We lopen een rondje door Gradec en komen bij de inbrekerstoren. Een fortificatiewerk, waar in vroeger tijden de klok werd geluid ten teken dat de stadspoorten werden gesloten tegen o.a. inbrekers. De toren beklim ik om van het uitzicht te genieten. Halverwege staat een kanon opgesteld, dat elke dag om 12 uur wordt afgeschoten. Na van het uitzicht genoten te hebben, nemen we de funicular naar de benedenstad. We drinken wat op een terras en daar eten we bij Kerempuh bij de fruitmarkt. Die markt is zeer drukbezocht en onder parasols worden m.n. aardbeien en kersen verkocht. Na de lunch gaan we even terug naar het hotel.

Na een rustpauzeZagreb - uitzicht over benedenstad gaan we weer aan de wandel door de benedenstad Donjin. We zien eerst het Nationaal Theater, vervolgens het Etnografisch museum en tenslotte het staatsarchief, dat oorspronkelijk in 1913 in Art Nouveaustijl werd gebouwd als universiteitsbibliotheek. We zijn helaas te laat voor de rondleiding door de oude leeszalen.

Met de tram keren we terug naar het hotel. Ik ga er dan op uit om een een simkaart te kopen voor mobiel internet. Ik slaag bij de winkel van VIPnet vlakbij het grote plein. Voor 60Kn heb ik 1 GB tegoed.

In de namiddag drinken we een cocktail in Tkalciceva en daarna nemen we de funicular naar boven om te gaan eten bij Pod Grickim topom - vernoemd naar het 12-uur kanon - waar het eten goed is ,Zagreb - Trg bana Jelacicia maar het beloofde uitzicht over de stad wat tegenvalt. De stroom is aanvankelijk uitgevallen, wat de menukeuze wat beperkt, maar die electriciteit komt na een half uur weer op gang.

Tijdens het diner begint het hevig te onweren. Als het wat droger is gaan we weer naar beneden en drinken wat op een terras. Het gaat weer even regenen. Daarna nemen we de tram naar het hotel.

Weer: wisselend bewolkt met zonnige perioden. Tot 27 graden. ’s Avonds onweersbuien.

Dinsdag 24 mei 2011

Zagreb - Varaždin - Ptuj: 146km

Na het ontbijt Varazdin - Kasteelrijden we via snelwegen richting Varaždin. Een deel van de weg is tolweg. We trekken een kaartje en bij het verlaten van de weg betalen we 23 kuna. We komen aan in Varazdin en bekijken het oude centrum. Het is een barok plaatsje met veel kerken en een mooi kasteel. In het kasteel , dat dateert uit de 16e eeuw, is een tentoonstelling van toegepaste kunst en wapens door de eeuwen heen. Het kasteel was ooit eigendom van de familie Eidödy, die hier eeuwenlang heerstte. We bekijken het kasteel. Een van de conservatoren bekommert zich om ons als bezoekers van “zijn” kasteel. In het kasteel bekijken we ook de St Laurenskapel. Daarna bekijken we de rest van het stadje. Keurig onderhouden en erg schoon. De Ursulinenkerk is pas mooi roze geschilderd en heeft een opvallende uivormige torenspits. Verderop staat de St Nicolaaskerk met een flinke grijs-gele toren. Je kunt de kerk niet in, maar vanuit het voorportaal kun je door een hekwerk het interieur bekijken. Wellicht een maatregel tegen dieven of een bezuiniging op de koster. Via de Gunduliceva-straat lopen we richting de 17e eeuwse Franciskanerkerk en vandaar verder naar het Tomislavaplein dat aan weerszijden van terrasjes is voorzien en dat leidt naar het 16e eeuwse stadhuis.

We lopen weer naar de auto en gaan verder richting Sloveense grens.