PANAMA

Donderdag 1 mei 2008

We staan vroeg op en om 7 uur komt het vliegtuig binnen. Gids Lonny vliegt met ons mee naar huis in Panama. Zijn tijd bij de Dolphin Lodge zit er weer op. Hij gaat terug naar zijn gezin in Panama City. Het vliegtuig van Air Panama komt op tijd binnen. We vliegen met een tussenstop op Playon Chico terug naar de hoofdstad. Op het vliegveld in Panama stelt Lonny ons nog voor aan zijn vrouw en zoon, die hem op komen halen. Leuk gebaar vinden we. We worden in Panama City opgehaald door een werknemer van yourmaninpanama.com . Hij brengt ons in een busje naar het hotel. We mogen direct op de kamer, hoewel deze nog niet schoon is. We rusten even en gaan dan koffie drinken, geld halen en e-mailen. Inmiddels is de kamer klaar. We nemen een taxi ($15)naar de Summit dierentuin ($1pp). De Lonely Planet gids belooft heel wat, maar het valt wat tegen. Er zijn vier papagaaien, een jaguar, een krokodil, twee tapirs, een harpij adelaar en wat apen. Het is helaas niet de enige fout waar we de Lonely Planet op betrappen. Helaas heeft Rough Guides nog geen gids voor dit land. Die komt pas later in 2008 uit. Vandaag is dag van de Arbeid en veel gezinnen komen hier voor een dagje uit, compleet met koelbox en picnic. Wij maken gebruik van de spaarzame hamburgerkioskjes. Na een uurtje hebben we het wel bekeken en besluiten met de bus terug te gaan. Daar moeten we 45 minuten op wachten, maar het kost maar 55ct en is ook een belevenis. Het is een van de vele oude Amerikaanse schoolbussen, die hier in felle kleuren omgeschilderd rondrijden. Binnen is men vergeten de huisregels voor de Amerikaanse schoolkinderen te verwijderen. De deur blijft open en mensen springen al rijdend de bus op. De chauffeur is de zeventig reeds een tijdje gepasseerd, maar rijdt nog stevig door.  Na dat we bij Plaza Cinco de Mayo zijn afgezet nemen we een taxi naar het hotel.

We doen het verder rustig aan. Later drinken we een glas wijn bij the Wine bar en willen gaan eten bij het Indiase restaurant, maar dat blijkt gesloten op zon- en feestdagen. Had Lonely Planet ook even gemist. Dan maar Madame Chang, een zeer goed Chinees restaurant. Na het eten drinken we nog een biertje in de Isthmus brew pub  bij ons in de straat.

Weer: warm en licht bewolkt. 32 graden

Vrijdag 2 mei 2008

We ontbijten in het hotel, waarna we koffie drinken bij het café tegenover (Pomodor). We nemen een taxi naar Casco Viejo, het oude Casco Viejo stadscentrum van Panama na de verwoesting van 1671 door Engelse piraten onder leiding van Morgan.  Het oude centrum is sinds de kanaal bouw sterk in verval geraakt, toen de stad sterk ging groeien en de elite naar andere wijken trok. Maar de laatste jaren wordt er hard gewerkt aan een restauratie. Het staat op de Unesco werelderfgoedlijst. We bekijken de kathedraal en daarna de San Jose kerk. Hier is het oude altaar, dat  uit het oude Panama op wonderbaarlijke wijze gered uit de de hande van de piraten, weer in ere hersteld. We lopen naar Plaza Francia met de Franse ambassade en een eerbetoon aan de Franse inspanningen om een kanaal door Panama te graven. We lopen over de esplanade op de stadsmuur en kopen een Panamese hoed in een handwerkwinkel. We komen langs de voormalige club waar generaal Noriega zich graag ophield. Noriega was de Panamese dictator, die zich naar de zin van de Amerikaanse president Bush sr, teveel inliet met Colombiaanse drugkartels. Tijdens de Amerikaanse invasie van 1989 werd de club verwoest. Op dit moment is men bezig om van de ruïnes een hotel te maken.. We bezoeken hetTeatro Nacional Nationaal theater uit 1907. Het is bijna net zo mooi als dat van San José. De zaal is mooi gedecoreerd, heeft prachtige loges en uiteraard ook een presidentiële loge, recht tegenover het toneel.  Even verderop is het presidentieel paleis, Palacio de Ganzas, met twee grote reigers als  levende mascottes. We moeten om de de straat door te kunnen lopen onze tassen laten doorzoeken door een soldaat.

Als we Casco Viejo helemaal bekeken hebben gaan we terug met de taxi. We rijden dwars door het chaotische verkeer. Rond het middaguur begint  het enorm te regenen. Het hoost en de straat verandert in een snelstromende rivier. Als het wat beter wordt lopen we naar Martin Fiero, een Argentijns restaurant in de buurt. Ze serveren daar heel goede steaks en de salad bar is ook helemaal okay. Later nemen we een taxi naar Multiplaza een van de vele Mega Malls in de stad, gericht op de rijke Panamees en de cruise passagiers. Shop until you drop is hier het credo. Alle merken hebben hier hun flagship stores.

's Avonds dan toch in het Indiaas restaurant "Massala Cuisine" in Bella Vista gegeten. Prima.

Terug naar hotel en tv gekeken.

Weer: bewolkt. Onweersbui. Later iets opklaren. 28 graden

Zaterdag 3 mei en Zondag 4 mei 2008

We slapen een beetje uit en gaan ontbijten. Daarna koffiedrinken in het café tegenover. Erik regelt met het hotel, dat we de kamer tot 18 uur kunnen behouden. Dat is handig, want we worden pas om 18.15 opgehaald voor de airport transfer, door Yourmaninpanama.com. We nemen Panama Viejo een taxi naar Panama Viejo. De taxi zet ons af bij de ruïne van de kathedraal. Hier is ook een centrum voor volkskunst. Het museum blijkt te zijn verhuisd naar een nieuwe locatie zo’n km verderop. We kopen een kaartje voor het terrein en het museum. De kerktoren is te beklimmen en biedt een mooi uitzicht over de restanten van oud Panama, dat in 1671 door de Engelse piraat Morgan werd ingenomen en verwoest. De stad werd daarop zo’n 8 km naar het westen verplaatst, naar de locatie van Casco Viejo, waar we gisteren waren. De ruïnes werden verwaarloosd en deels zelfs gebruikt als bouwmateriaal. De stad Panama breidde zich na de opening van het kanaal gestaag uit en bereikte in de jaren 90 de ruïnes van Panama Viejo. Pas toen realiseerde men zich de waarde van deze oudste Europese nederzetting (1519) van Amerika aan de Pacifische zijde.  Sinds 2003 staat Panama Viejo op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De ruïnes zijn er slecht aan toe. Je hebt veel fantasie nodig om een beeld van de stad te vormen. Alleen de officiële stenen gebouwen zijn enigszins bewaard. Alle houten huizen zijn vergaan. De Casas Reales, ooit het belangrijkste gebouw, waar de zilver en goudschatten uit Peru werden verzameld, gewogen en bewaakt is vrijwel geheel verdwenen en gereduceerd tot een paar muren. De kloosters en kerken zijn beter bewaard. We lopen vervolgens langs de weg naar het museum. Er is veel toeristen politie op de been. De site grenst aan een sloppenwijk. In het museum wordt een goed beeld gegeven van de precolumbiaanse tijd, de nederzetting Panama en Engelse kapers die begerige ogen wierpen op de stad en de schepen die haar aandeden. Naast Morgan, waren dat ook Francis Drake en Vernon.  Na het museum bezoek nemen we een taxi terug naar het hotel. We mogen hem delen met een mevrouw en het ritje kost maar $2,50.

We gaan even later eten bij het Argentijnse steak restaurant Martin Fiero; net als gisteren. We drinken er een Marquez de Caceres (rode Riojawijn) bij, de huiswijn van de Spaanse Paradors. ’s Middags maken we nog een wandelingetje in de buurt en daarna wachten we op de transfer. Onze man in Panama komt op tijd en brengt ons bij het vallen van de avond naar Tocumen International airport. Hij neemt de tolweg langs de kust en dat schiet lekker op. . Het toestel van Iberia komt vanuit Guatemala en zal ons hier oppikken. Op het vliegveld is weinig horeca (1 tentje) en geen lectuur te koop.

De vlucht verloopt rustig en we komen bijna een uur te vroeg in Madrid aan. We kunnen rustig van Terminal 4S naar terminal 4. Onze vervolgvlucht is nog niet in beeld. De vlucht naar Amsterdam is op tijd. Op Schiphol is het ontzettend druk en het duurt even voor we de koffers hebben. We hebben de trein van 19.12uur en komen iets voor acht uur in Rotterdam aan, precies tijdens de dodenherdenking. De taxichauffeur maakt dat blijkbaar niet uit, hij rijdt toch wel. Eindelijk zijn we dan om 20.15 weer thuis.