Vlieland
september 2017

Dinsdag 5 september 2017

We vertrekken rond 9 uur richting Harlingen. We komen daar rond 11 uur aan. We parkeren de auto in de parkeergarage bij de Veerhaven. We lopen de stad in  en bekijken de havens en grachten. Het weer is wat aan de gure kant. De brug over de Rommelhaven is versierd met vier kleurige leeuwen. We drinken koffie en kopen nog een horloge bij de Hema, omdat ik de mijne heb vergeten mee te nemen. Het klokje heeft Romeinse cijfers, maar dat was te moeilijk voor de makers: op 8 uur staat een VII! We lunchen bij eetcafé Nooitgedacht. Het ziet er mooier uit dan het eten. De bisque is niet meer dan een te zoute bouillon met wat snippers zalm erin. Erik’s omelet is een geklutst ei met een sneetje bruin brood. In Harlingen kan dat blijkbaar. We gaan naar de veerhaven en halen onze koffer uit de auto. De veerboot van de rederij Doeksen naar Vlieland vertrekt om 14.20. De inscheping gaat wat vreemd. Eerst gaan de tourniquets van de kaartcontrole open, maar we moeten dan weer wachten in een veel kleinere ruimte. De deuren naar de kade blijven nog 10 minuten dicht. Als ze open gaan kunnen we nog niet aan boord, want we worden staande gehouden voor weer een hek. Na enige minuten kunnen we dan toch aan boord en de bagage op een treintje zetten. De overtocht duurt anderhalf uur. In Oost-Vlieland is de kade bezet door een vrachtboot en we moeten ruim tien minuten buitengaats wachten alvorens we kunnen aanmeren. We lopen naar Hotel De Wadden aan de Dorpstraat. Aan de Dorpstraat zitten diverse hotels en restaurants met terras. We worden vriendelijk verwelkomd en onze kamer heeft zicht op de Waddenzee vanaf een balkon op het Zuidwesten. Daarna halen we onze huurfiets (e-bike) op bij Zeelen fietsverhuur, ook in de Dorpstraat. ’s Avonds eten we bij de Dining aan de jachthaven. Het eten is redelijk goed en de bediening, ook prima. De Dorpstraat is inmiddels helemaal verlaten. Later op de avond maken we nog een wandeling door het dorp en drinken nog wat op het terras van brasserie de Richel.

Woensdag 6 september 2017

Na het ontbijt gaan we op de fiets langs de Waddenkust naar het westen van het eiland. We rijden tot aan het militaire schietterrein, maar daar krijgen we geen goed zicht op de polders. Die zijn alleen alleen onder leiding van een gids te bezoeken op andere dagen in de week. We fietsen terug naar het Posthuys, een eetcafé annex herberg. We drinken hier koffie. Het begint dan onbedaarlijk te regenen, waardoor we nog een koffie moeten nemen. Vervolgens fietsen we achter de duinen van de Noordzeekust terug naar het Oosten over fietspaden. We fietsen in Oost-Vlieland terug naar het hotel. Daar lunchen we in Restaurant de Wadden. Niet heel bijzonder.

In de middag lopen we naar de vuurtoren van Vlieland. Die is tussen 14 en 16 uur te bezoeken. Vanaf de toren hebben we een mooi uitzicht over het eiland en kunnen we zowel Terschelling als Texel zien liggen. We lopen terug naar het hotel en drinken een biertje (of twee) op het terras. ’s Avonds gaan we dineren in het Armhuis. Inderdaad een voormalig armenhuis, dat nu het beste restaurant van het eiland huisvest. We nemen het viergangen verrassingsmenu met bijpassend wijnarragement. We beginnen met een Kalfstartaar, vervolgens een snoekbaarsfilet. Hoofdgerecht is rundvlees en we eindigen met een heerlijk dessert van frambozen. De ober komt uit Groningen en we mogen een kijkje in de krappe, maar monumentale keuken werpen.

Weer: bewolkt. In de ochtend zware buien. ’s Middags zonnige perioden. 18°C

Donderdag 7 september 2017

Na het ontbijt gaan we weer fietsen. Nu langs de oostkant van het eiland. We komen uit bij Hotel Seeduyn. Daar kijken we op het strand. We rijden verder en via fietspaden door bosrijke gebieden komen we weer terug in Oost-Vlieland. We rusten even uit in het hotel en gaan dan weer naar het Posthuys in de overtuiging dat daarvandaan de Vliehorsexpress gaat vertrekken. We hebben kaartjes daarvoor. Het is erg druk in het Posthuys, maar we weten een tafeltje op het terras te veroveren. Als we de pannenkoek veorberd hebben komen we erachter dat de express niet van hier, maar van hotel Seeduyn vertrekt. We hebben nog een half uur om daar te komen. We zetten de e-bike op maximaal en racen naar Seeduyn. We zijn ruim op tijd. De bestuurder van de strandtruck is super relaxed, een beetje overdreven veel naar mijn smaak. We rijden over het strand naar de Vliehors, een zandplaat aan het westpuntje van het eiland. We worden wel gezandstraald. De luchtmacht oefent hier met bombardements- en beschietingsoefeningen, maar nu even niet. Het is in de woorden van de VVV de sahara van  het noorden. De zandvlakte is inderdaad enorm en we kunnen Texel zien liggen. De zeehonden houden respectabele afstand en we zien ze alleen met een verrekijker. We bezoeken met de truck ook het Reddingshuisje, wat nu een strandjuttersmuseum is. Veel troep wordt hier verzameld. Op de terugweg krijgen we gezelschap van een accordeonist, die een Vlielands sfeertje wil creëren op het voertuig. Althans dat zegt hij. Hij speelt allerlei suffe meezingers, die we moeten meezingen. Terug bij Seeduyn fietsen we weer naar het hotel.

’s Avonds maken we nog een wandelingetje voordat we naar restaurant Zuiver gaan voor alweer een verrassingsmenu van 5 gangen met wijnarrangement. Lekker, maar wel net een niveau lager dan bij het Armhuis. Het is ook goedkoper, dus we klagen niet. De inrichting is modern, maar wel prettig.

Weer: wisselend bewolkt. Droog met zonnige perioden. 17°C

Vrijdag 8 september 2017

Na het ontbijt willen we naar het Tromp’s Huys. Het plaatselijke museum. Helaas is het museum vandaag niet open, omdat er een groep moet worden rondgeleid door het dorp. Het museum heeft maar 1 medewerker kennelijk. We struinen door de regen over de Dorpstraat en drinken nog maar eens koffie bij Badhotel Bruin. Daarna is het tijd om naar de haven te gaan en in te schepen voor de terugreis. De zee is ruig en het weer erbarmelijk slecht. In h
Harlingen pakken we de auto weer en rijden naar huis. Onderweg worden we geteisterd door vele hevige regenbuien. Rond half vier zijn we thuis.