St. Petersburg

Voorbereiding

Voorbereiding op de reis

Voorbereiden op de reis kan bijna net zo leuk zijn als de reis zelf. Ook voor deze reis gold, dat de voorpret zit in het uitzoeken wat we je gaat doen op de plaats van bestemming. Eigenlijk hadden we in 2003 al naar St. Petersburg willen gaan, maar toen waren er in de door ons gewenste periode nauwelijks vluchten en kamers beschikbaar in verband met het 300 jarig bestaan van de stad.

Reisgids

Wij zijn trouwe gebruikers van de Rough Guide. Wij vinden het voordeel ten opzichte van concurrent  Lonely Planet, dat ze wat overzichtelijker zijn (zeker na de restyling van 2002), maar vooral dat ze minder budget georienteerd zijn. Met name voor restaurants en accommodatie hebben ze qua prijs en comfort een bredere selectie gemaakt. Bovendien heeft Rough Guide een wat Europeser perspectief en dringen de schrijvers zich zelf wat minder naar voren. Anderen zullen die budget voorkeur en persoonlijke stijl van LP weer juist waarderen.

Echter, de meest recente editie van de Rough Guide voor St Petersburg, was uit 2001. Met name informatie over hotels, restaurants, maar ook over musea bleek inmiddels te zijn verouderd. Bovendien was de gids - behalve in de openbare bibliotheek - nergens meer voorradig. De nieuwe editie komt eind september 2004 uit - voor  ons dus te laat. De meest recente Lonely Planet was een jaar jonger (2002) en wel verkrijgbaar, vandaar dat we dit keer een LP hebben gekocht.

De website van Rough Guides bevat grote delen (zoniet de integrale inhoud) van de boeken. Heel handig bij de voorbereiding als je het boek nog niet hebt. Bovendien staan er soms ook updates bij, die na het verschijnen van de laatste druk zijn geplaatst.

Als stadsplattegrond gebruikten wij de Lonely Planet Citymap. Een handzame geplastificeerde kaart met gedetailleerde centrum kaart, een overzichtskaart en een metronet kaart. Daarnaast nog plattegrondjes van Peterhof en Pushkin, populaire excursiebestemmingen. We kochten de kaart via www.Boeknet.nl  .

Vlucht

We willen onze Airmiles inwisselen. Dit doen we elk jaar een keer, maar dit jaar gaat het voor St Petersburg niet lukken, want er zijn geen beschikbare vluchten op door ons gewenste dagen. Er zijn directe vluchten door KLM en Pulkovo. KLM is ons te duur (± €1200). Pulkovo heeft een ongunstig tijdstip voor de terugvlucht: vroeg in de ochtend. Via www.vliegwinkel.nl en www.schiphol.nl hebben we de indirecte vluchten verkend. Air France en SAS bieden de beste mogelijkheden qua tijden en prijs. Keuze valt op SAS via Kopenhagen. Uiteindelijk boeken we direct bij SAS via internet. De prijs is hetzelfde (€399 plus €73,71 tax) als bij genoemde internet reisbureaus, maar dan zonder reserveringskosten. 8 dagen voor vertrek krijgen we de tickets en wordt de credit card belast.

Vervoer

St Petersburg heeft een monumentaal metro systeem. De treinen rijden zeer frequent en de stations zien er prachtig uit, met name die van de  lijn nr. 1. Metro muntjes (zhetony) koop je bij het loket  en kosten zo'n 6 roebel per stuk. Ze zijn goed voor één reis ondergronds met overstappen. Alle richtingaanwijzers zijn in cyrillisch schrift dus enige voorbereiding is wel nodig. De lijnen worden naar eindbestemming aangegeven. De perrons lijken op het eerste gezicht de stationshal te zijn, maar dat komt omdat de sporen van het perron zijn gescheiden door muren met schuifdeuren er in. Als de trein stop gaan de schuifdeuren, die precies aansluiten op de treindeuren open. De haltes van de metro liggen nogal ver uit elkaar, dus voor korte ritjes heb je meer aan de bus, tram en trolleybussen. Voor dat vervoer moet een kaartje worden gekocht bij de conducteur die rondloopt in de bus, tram of trolley. Dit kost 4 roebel per rit.

Accommodatie

Accommodatie in St Petersburg lijkt te bestaan uit vijf categoriën:
  • Sovjet stijl bunkers, (Oktyarbarskaya, Moskva, Neva, Baltika, etc)
  • dure 4/5 sterren hotels van westerse ketens (Sheraton, Astoria, Angleterre, Europe, etc)
  • appartementen (handig voor langer verblijf)
  • jeugdherberg (goed alternatief) en sinds kort ook
  • mini-hotels en b&b.

Mini-hotels zijn kleinschalige hotels, gevestigd in grote appartementencomplexen in het centrum. Men heeft één à tweeNevsky Inn etages grondig verbouwd tot modern hotel en biedt meestal bed & breakfast aan met gebruik van de keuken. Het personeel is vriendelijk (in tegenstelling tot de Sovjet-bunkers) en de service persoonlijk. De prijzen redelijk vergelijkbaar met de oude Sovjet hotels. Wij kozen voor Nevsky Inn B&B. Centraal gelegen, niet te duur ($90 per nacht). Bovendien ondersteunt men een visumaanvraag (zie onder Visum)

Persoonlijke Gids

Via Lonely Planet en www.gay.ru komen we op het idee om persoonlijke gids te huren voor een stadswandeling. Via www.gay.ru stuiten we op Nikolay. Via email leggen we contact en spreken af dat hij ons afhaalt van het vliegveld en ons twee ochtenden rondleidt door de stad. Zijn tarieven zijn redelijk: $10 per uur, $45 per dagdeel en $35 voor het afhalen. Het blijkt een goede keus te zijn. We zien veel van de stad en krijgen via hem veel tips over wat we wel en niet moeten doen.

Visum

De meeste buitenlanders hebben een visum nodig om Rusland in te reizen. Ik heb mij over de procedure georiënteerd op de website van het consulaat van de Russische Federatie. Deze bevat alle relevantie informatie voor het aanvragen van een visum. Wij hebben een toeristenvisum nodig. Er zijn ook bureaus die de rompslomp willen overnemen, zoals het visumburo (www.visum.nl) of V&V Visum ( www.visumdienst.nl ), maar door de onderbemensing bij het consulaat in Den Haag mogen zij in de zomer van 2004 geen visa meer aanvragen voor individuele reizigers. Zij maken gebruik van het consulaat in Brussel, maar dat kost aanmerkelijk meer. Op een gegeven moment kan ook dat niet meer en adviseren ze belangstellenden om zelf naar het consulaat te gaan. Voor het aanvragen van een toeristenvisum heb je het volgende nodig:

• paspoort (3 maanden na terugkomst nog geldig)
  • formulier (te downloaden)
  • uitnodiging en bewijs van reservering en betaling van hotels (die aangemeld zijn bij Russisch ministerie van Buitenlandse zaken. Deze krijg ik per fax van het hotel (tegen betaling van $30).
  • bewijs van ziektekostenverzekering ook geldig in Rusland (reisverzekering met werelddekking)
Zonder deze documenten is een reis naar het consulaat zinloos. Elke verblijfsdag in Rusland moet op een of andere wijze zijn verantwoord door de uitnodigingen. Dan begint het echt zware deel: de aanvraag.

Het consulaat is maandag, woensdag en vrijdag open voor visa-aanvragen van 10 tot 12. De eerste keer ga ik naar het  consulaat op 11 juni. Ik ben er Om 8:45 en er staat er al een flinke rij van ruim 60 pers. Om 10 uur gaat het open en mondjesmaat worden er mensen binnengelaten. Er zijn twee rijen. Eén voor aanvragers en één voor afhalers. En daar tussen in veel Russen die voor proberen te dringen. Hoe dichter ik bij de deur kom hoe chaotischer het wordt. Om 12 uur is het onverbiddelijk afgelopen. Het consulaat is gesloten is de mededeling. Boos en teleurgesteld ga ik (en tientallen met mij) naar huis.

Maar mij krijg je niet gek. Op 23 juni waag ik een  2e poging. Nu ben ik om 6:45 aanwezig. Zelfs nu ben ik niet de eerste, maar zijn er zo'n 10 mensen voor me. Nu begint het feest om 9 uur. Na een half uur ben ik binnen. Om 9:45 weer buiten. De visumaanvraag is ingeleverd. Ik geef (in een opwelling) aan dat ik het over een week weer kom afhalen. Stom, want dat betekent €90 i.p.v. €60 per persoon (want 5 werkdagen i.p.v. 6 of meer).

Erik gaat het visum ophalen. Hij is er om  6.30 uur. Om 9 uur begint het inleveren van aanvragen, maar de kas gaat pas om 10.00 uur voor de afhalers open. Erik is wel als allereerste aanwezig. Om 10.15 kan eindelijk hij naar binnen en om 10.30 staat hij weer buiten. Er was weer veel gedrang van Russen die voor willen dringen. Al met al is de visum procedure kostbaar zowel in geld als in tijd en een heel onprettige ervaring. Het personeel van het consulaat is erg ongeïnteresseerd en totaal ongevoelig voor de wensen van de aspirant bezoekers. De betekenis van toerisme voor de Russische economie laat ze "Siberisch". Als we dit van te voren hadden geweten, hadden we het misschien niet gedaan

Electriciteit

De spanning van het electriciteitsnet is 230Volt bij een frequentie van 50Hz, net als in Nederland. De stopcontacten zijn ook het zelfde. Euro-stekkers passen er zonder problemen in.

Gezondheid

St Petersburg ligt op een drooggelegd moeras en het waterleiding net is zo lek als een mandje. Het is dan ook heel normaal dat, met name in de oudere wijken en panden het grondwater zich met het leiding water mengt. En dat grondwater is met parasieten als Giardia besmet. Het drinken van leidingwater moet dan ook ten alle tijden worden vermeden. Ook bij het tandenpoetsen moet je flessenwater gebruiken en tijdens het douchen de mond dichthouden! Gelukkig zijn er veel supermarkten die het verkopen, die bovendien 24 uur open zijn. Vaccinaties zijn voor St Petersburg niet echt nodig, maar een geldige DTP vaccinatie kan geen kwaad.

Taal

Russisch is een moeilijke taal voor Nederlanders. Weinig woorden lijken op de onze. Wij hadden dan ook niet de ambitie om het onder de knie te krijgen. Wat wel handig is, naast het meenemen van een taalgids, is het leren van het Cyrillisch alfabet, zodat je borden kunt herkennen en straatnamen kunt ontcijferen. Meestal is je reisgids en je stadskaart in latijnse letters gedrukt. Ook is het handig voor het reizen per metro. Je kunt dan makkelijker de stationsnamen lezen of het bordje naar de ingang (ВХОД), uitgang (ВЫХОД) of het toilet (ТУАЛЕТ) herkennen.

Geldzaken

Pinnen kan op vele plaatsen in het centrum van de stad en in de metrostations. De meeste automaten zijn geschikt voor bankpassen met het Cirrus of Plus logo. De automaten zijn betrouwbaar, maar automaten in de gevel van een bankfiliaal verdienen de voorkeur en liefst automaten die binnen staan opgesteld. In metrostations nooit alleen gaan pinnen. Vrijwel alle automaten geven Roebels uit. Enkele automaten kunnen ook dollars uitgeven.  Roebels zijn enig officieel betaalmiddel en overal geaccepteerd. De koers was in 2004 ongeveer 35 tegen 1 euro. Credit cards worden op veel plaatsen geaccepteerd, maar lang niet zo wijd verspreid als in westerse landen. In restaurants zijn de gerechten soms in CU of Y.E. geprijsd. Dit zijn rekeneenheden. De waarde ervan kan verschillen en je moet er naar vragen. Meestal iets meer dan een Euro. In een restaurant troffen wij een 'koers' van 38 roebel per rekeneenheid.

Traveller's Cheques zijn een "gedoe" om om te wisselen. Contant is redelijk makkelijk, zeker als het gaat om dollars en euros.

Klimaat

's Zomers kan het erg warm worden in St Petersburg. Bijzonder zijn dan wel de lange dagen of "White Nights". De winters zijn koud en donker. Wij gingen begin september en hadden prima weer. Het was alle dagen zonnig en de temperatuur lag tussen de 18 en 25 graden.

Internet

Nadat het besluit om dit jaar naar St Petersburg te gaan was gevallen ben ik mij gaan oriënteren op het Internet. De volgende sites waren daarbij zeer handig:

Ook de usenet nieuwsgroep rec.travel.europe is een bron van informatie, als je de juiste vragen stelt.