|
![]() |
november 2021 |
drinken koffie in de buurt en lopen dan naar de Spaanse
trappen. Deze trappen werden in de 18e eeuw aangelegd om de kerk
Trinita dei Monti beter bereikbaar te maken. Vooral in de zomer zijn ze
zeer populair bij toeristen en jongeren om op te zitten. Daar is het nu
geen weer voor. Op het plein voor de trappen, Piazza di Spagna,
trekt de Fontana della Barcaccia de aandacht. Dit ontwerp van Bernini
moest het in 2015 ontgelden, toen Feyenoord-hooligans in Rome rellen
trapten. Inmiddels is de fontein in ere hersteld (met een Nederlandse
schenking). We gaan de trappen op en lopen naar de Galleria Borghese, waarvoor we om 10 uur
hebben gereserveerd. Het is een paleisje van Scipione Broghese uit de 17e
eeuw, waarin de kardinaal uit de Borghese familie zijn fantastische
kunstverzameling onderbracht. We komen ogen te kort voor de verzamelde en
bestelde kunst, die hier tentoongesteld is. Het paleis is een kunstwerk op
zich. Er zijn werken van Bernini, Caravaggio, Rafael en vele anderen. Na
het museumbezoek nemen we de bus naar Piazza del Popolo en drinken koffie
op een terras van Rosati. We gaan even terug naar het appartement, waarna
we gaan lunchen bij Buccone. Een wijnbar met gerechtjes. Het is wel
lekker, maar ook erg
duur.
de eerste trap
ligt het graf van de onbekende soldaat (1e wereldoorlog) met eeuwige vlam
en erewacht en daarboven staat een gigantisch ruiterstandbeeld van de
koning. We gaan nog meer trappen op tot de lift. Daar kopen we een kaartje
voor (12 euro) en dan naar boven naar het uitzichtplatform. Het uitzicht
is prachtig met de ondergaande zon. We zien uit over het hele centrum en
met name over het Capitool, het Forum Romanum en het Coloseum. In de verte
zien we de koepel van de Sint Pieter basiliek. Weer beneden nemen we de
bus naar huis.
staan vroeg op want we hebben
tickets voor 8.30 voor toegang tot de Vaticaanse musea. We zijn ruim op tijd (20
minuten te vroeg) en staan op plek 10 vanaf het begin van de rij. We
worden gecontroleerd op onze Green Pass en lichaamstemperatuur en
de bagage worden gescand. Daarna geven de we de rugzak af en kan de
verkenning van de musea beginnen. We slaan wel het een en ander over,
anders is het echt teveel. We zien de Locoön bij de antieke beelden. Dit
is een opmerkelijk mooi beeld van de priester die volgens Homerus de
Trojanen waarschuwde tegen het Trojaanse Paard. Het in 1506 opgegraven.
Vervolgens lopen we door de kaartengallerij (Galleria delle Carte
Geografiche). Deze werd gemaakt voor paus Gregorius XIII (die van de
kalender). De kaarten tonen alle regio's van Italië, eilanden in de
Middellandse Zee en de pauselijke bezittingen in Frankrijk. Via de hal van
de Onbevlekte Ontvangenis komen we in de Rafael kamers (Stanze di
Rafaello). Die zijn prachtig. Het begint met de Stanze di Constatino
met een wandschildering van veldslagen van keizer Constantijn de Grote, de
eerste Christelijke Romeinse keizer. Daarna volgt de kamer van Heliodorus
met de Verjaging van Heliodorus uit de Tempel. Hoogtepunt is de
Stanza della Signatura met De School van Athene. Hierop verbeeldde
Rafael de meeste filosofen uit de Griekse oudheid, zoals Plato,
Aristoteles, Diogenes, Socrates en Herclitius. Voor een aantal heeft
Rafael zich voor het gezicht gebaseerd op tijdgenoten als Leonardo da
Vinci en Michelangelo. Rafael beschilderde deze ruimten tussen 1508 en
1514 in opdracht van paus Julius II, die ook de thema's bepaalde.
Vervolgens komen er wat zalen met moderne kunst, waaronder Matisse, Dalí
en anderen. Uiteraard volgt dan de Sixtijnse kapel, die
adembenemend is. In deze kapel onder paus
Sixtus IV in
1483 voltooid, maar onder Julius II door Michelangelo gedecoreerd is het
ene meesterwerk na het andere te bewonderen. Met name de
plafonschilderingen zijn prachtig, waaronder de Schepping van het licht,
Adam en Eva. De kapel is de enige ruimte waar je niet mag fotograferen en
ook de enige waar het behoorlijk druk is. Vanwege het vroege uur hebben we
de drukte zo goed als vermeden. Uiteindelijk komen we via de Scala
Bramante weer bij de uitgang.
lopen we naar het Pantheon. Deze voormalige tempel dateert van
de 2e eeuw na Christus. Geweldig dat men toen al in staat was om zo’n
koepel, zonder versteviging te bouwen. De koepel is 43 met in diameter en
evenzo hoog. Het oog van de koepel is ruim 7 meter in diameter. In de kerk
is Rafael, maar ook Vittorio Emanuele II begraven. We nemen nog een koffie
in een koffiehuis en lopen weer terug.
stappen weer over op de lijn naar Lido. We stappen uit bij Ostia Antica en van daar is het een paar
minuten lopen naar de opgravingen van de voormalige havenplaats van Rome.
Ostia ontstond zes eeuwen voor Christus als havenplaats. Later verplaatste
de kustlijn zich en raakte Ostia in verval. De ruines zijn eeuwenlang
veronachtzaamd, maar nu weer dagelijks te bezoeken. Het is er erg rustig.
We moeten ook hier weer temperatuur laten checken en de Green Pass, maar
dan mogen we naar binnen. De meeste gebouwen liggen langs de centrale as,
de Decumanus Maximus. Voor de stadspoort zien we graftombes. Voorbij de
stadspoort resten van pakhuizen en ook het theater, dat aan 4000 mensen
plaats bood. Tal van tempels zien we tot we aan het forum komen waar een
grote tempel staat gewijd aan Jupiter. Er zijn ook etage woningen. Het
weer werkt erg mee en de zon schijnt prachtig over de ruines. De cafetaria
is helaas gesloten, maar er is een automaat, die acceptabele koffie
produceert. We lopen de zelfde weg terug als gekomen en nemen de metro
terug naar ons appartement. In de middag nemen we de bus naar het piazza
Torre Argentina. Hier is midden op het plein een grote archeologische
site, met resten van tempels. De locatie fungeert ook als opvang van
zwerfkatten. We lopen door naar de joodse wijk, het Ghetto. Het is niet
erg groot, maar heeft nog wel veel joodse, kosjere restaurants en een hele
grote synagoge. Van daar lopen we langs het teatro Marcello, uit de tijd
van keizer Augustus. Het is niet in gebruik maar de buitenkant doet veel
denken aan een kleine versie van het
Coloseum.
Vervolgens steken we de brug over naar het eiland in de Tiber. Op deze
plek moet Rome zijn ontstaan, op een doorwaadbare plek van de Tiber. Het
eiland is heel erg klein en wordt voor de helft ingenomen door een
ziekenhuis Fatebenefratelli,
dat gesticht is in 1585, maar nog steeds in gebruik is. De oorsprong gaat
terug naar een opvangtehuis voor bedelaars en zieken gewijd aan Sint
Bartolomeus voor het jaar 1000. Het ziekenhuis wordt nu door de
Johannieter orde van Tempelridders geleid. We drinken nog wat in een
barretje en nemen dan de bus terug.
centrum van
Rome. Het is even lopen vanaf de bushalte. Het is relatief rustig op de
markt, die deels nog in opbouw is. We worden aan alle kanten uitgenodigd
om te proeven en te kopen van de kruiden, fruit, kazen en olijfolieën. Ik
had gedacht na de markt naar het Palazzo Massimo te gaan, maar dat is
gesloten tot 14 uur. Hetzelfde geldt voor het Palazzo Altemps. We drinken
koffie in een bar. Het is inmiddels gaan regenen. Het nieuwe plan is het
Domus Aurea, de ruïnes van het paleis van keizer Nero. Dat is lastig te
vinden in de buurt van het Coloseum. Google en Apple Maps laten ons hier
in de steek. We vinden het uiteindelijk, na wat omzwervingen. Daar
aangekomen blijkt dat het Domus niet te bezichtigen is vandaag. Alleen een
tentoonstelling. Kaartjes zijn alleen online te koop. We druipen
teleurgesteld af. We nemen de bus terug naar het appartement. We eten een
boterham, rusten uit en gaan ’s middag weer op pad, naar het Palazzo
Massimo. We nemen de metro naar Repubblica en dan een klein stukje lopen.
Het Palazzo Massimo is onderdeel van het Museo
Nazzionale Romano. Het museum heeft een grote collectie antieke
beelden. De begane grond
voornamelijk anonieme vondsten. De mooisten zijn zonder meer de bronzen
beelden van een rustende boxer en een van een onbekende helleense prins.
Beiden gevonden bij de Capitoolheuvel. De eerste etage zou vooral
keizerbeelden bevatten, maar die is om voor ons onduidelijke redenen
afgesloten. De tweede etage (flinke klim) heeft vooral prachtige mozaïeken
en fresco’s uit Romeinse woonhuizen. Prachtig opgesteld.
De
kathedraal en bisschopskerk van Rome en daarmee de moederkerk van de
Katholieke kerk. De kerk hoort staatsrechtelijk bij het Vaticaan. Het is
een prachtige basiliek met een verguld plafond waarin de wapens van paus
Pius VI en die van zijn familie Aldobrandini zijn verwerkt. Er zijn
prachtige fresco’s, waaronder een van Giotto van paus Bonifatius VIII die
het eerste heilig jaar uitroept. In het hoofdschip staan marmeren beelden
van de 12 apostelen. Ook de baldekijn is prachtig. Tegenover de kerk staat
een gebouw van de Heilige Trap. Beweerd wordt dat dit de trap van het
paleis van Pontius Pilatus is geweest, waarlangs Christus naar beneden is
gelopen na zijn rechtszaak. We mogen de trap alleen op onze knieën op,
maar dat laten we maar. We kunnen er wel naar kijken. We lopen door naar
de
San Clemente kerk. Dit is een 12e eeuwse basiliek met een
klein voorhofje. Van buiten ziet het er wat sjofel uit, maar binnen zien
we de rijkdom van deze donkere romaanse kerk. Ook hier is het plafond
verguld met het wapen van paus Clemens XI en er zijn prachtige 12e eeuwse
mozaïeken in de apsis.
or studenten, die hier massaal zijn
neergestreken om onder het genot van 1 kopje koffie te hangen, te
overleggen en te studeren. We nemen de bus en metro naar het appartement.
We kopen een pizza al taglio een vierkant stuk pizza, dubbelgevouwen als
sandwich. Dit is populair streetfood (del Mercato) in Rome.