New York |
Deel 3 |
Na het ontbijt nemen
we de metro naar Harlem eens zo beruchte
zwarte wijk van New York, die grofweg tussen de 116e en 141e
straat ligt.
We hebben een Harlem Gospel Tour geboekt bij
Harlem Heritage Tours, een
bedrijfje uit Harlem zelf dat een flink aantal wandel- en bustochten
organiseert
met een thema door deze wijk. We ontmoeten onze gids op de kruising
van 116th
Street en Malcolm X Boulevard. Neil Schoemaker woont in de wijk en
kent alles en
iedereen zo lijkt het. Hij neemt ons eerst mee naar de Memorial
Baptist Church,
waar
we een kerkdienst bijwonen. Er wordt veel gezongen door een prachtig
koor
en door de gelovigen zelf. Enerzijds bekruipt ons het gevoel dat we
indringers
zijn. Dit is geen vermaak, maar het geloof en het leven van deze
mensen.
Anderzijds voelen we ons ook welkom. De voorgangers in de kerk doen
hun uiterste
best om dat te benadrukken. Een onderdeel van de lithurgie is "het
verwelkomen van de bezoekers". De dominee richt zich tot de bezoekers,
die
in aan de zijkant van de kerk zijn geplaatst en roept vervolgens de
gelovigen op
om de bezoekers persoonlijk te verwelkomen. Vervolgens komentientallen
gelovigen op ons af om ons de hand te schudden en ons welkom te heten.
Heel
bijzonder. De dienst gaat verder met gebed en gezang. Na een uur zit
de dienst
er voor ons op en worden we uitgeleide gedaan. De dienst gaat nog wel
twee uur
door - zonder ons.
Wij gaan met Neil op pad door Harlem. Neil legt ons de
ontstaansgeschiedenis uit van dit stadsdeel. De eerste vestiging van
Europeanen
hier was door Nederlanders, die de plek Nieuw Haarlem noemden.
Haarlem
lag nog een flinke reis buiten New York. De stad rukte vervolgens op
en toen er
een railverbinding was aangelegd kwamen de beter gesitueerde
immigranten (meest
Duitse Joden) zich hier vestigen in kapitale herenhuizen. Ze werden
gevolgd door
Oost-Europese Joden die downtown New York te druk en te duur begonnen
te vinden.
De aanleg van de metro zou dit proces hebben moeten versnellen, maar
dat
gebeurde niet. Er werd gebouwd, maar de huurders en kopers kwamen
niet. Het
vacuüm werd gevuld door zwarte huurders, die door hoge huren en sloop
van
krottenwijken uit downtown New York werden verdreven. De Joodse
bewoners trokken
daarop verder naar het Noorden en Harlem werd een
overwegend zwarte wijk.
De herenhuizen zijn nog steeds te bewonderen in Harlem. In de
loop der jaren zijn ze opgedeeld in kleine eenheden die tegen lage
huren werden
verhuurd aan arme zwarten. Na een culturele bloeiperiode in de
twintiger en
dertiger jaren - de periode van de jazz clubs - raakte Harlem door
de crisis en
de oorlog in verval. Armoede, werkloosheid en misdaad werden normaal
in Harlem.
Daarbij bleef de middenstand in Harlem blank, deels Joods en konden
zwarten daar
zelden aan de slag. Deze uitzichtloze situatie leidde tot diverse
opstanden,
waarna de overheid in actie kwam met stadsvernieuwingsprojecten.
Deze
inspanningen van overheid, maar ook die van kerkelijke instanties
hebben Harlem
weer doen herleven. De verwaarloosde herenhuizen - die van goede
kwaliteit zijn
- worden weer opgeknapt en verkocht. Harlem begint weer een
aantrekkelijke buurt
te worden om te wonen en een betaalbaar alternatief voor zuidelijker
gelegen
wijken. Dit betekent niet alleen dat de buurt er beter uitziet ,
maar ook dat
huizenprijzen stijgen en het voor de oorspronkelijke Harlem-bewoners
moeilijker
wordt om hier te blijven wonen.
Op 116th Street zien we de Masjid Malcolm Shabazz moskee.
Vanuit deze moskee preekte Malcolm X
zijn moslim verzet tegen blanke
onderdrukking en zette hij zich af tegen de lijdzaamheid van de
zwarte
christelijke geestelijken. In 117th St komen we langs de Malcolm
Shabazz Gardens
een nieuwbouwproject met goede middenklassewoningen, gemodelleerd
naar de
verwaarloosde herenhuizen die ze vervangen. Op 5th Avenue zien we de
Baptist
Temple Church, die ooit een Synagoge was, hetgeen goed te zien is
aan de
architectuur. De Corinthian Baptist Church is gevestigd in een
voormalige
bioscoop. Ook dit komt vaker voor. Op 118th Street zien we nog
de neon
reclame voor het voormalige Mintons
Playhouse, gevestigd Cecil Hotel. Dit
is de geboortegrond van de Bebop, een voorloper van de
improviserende Jazz. In
de veertiger jaren traden hier Thelonius Monk, Dizzy Gillespie,
Charlie Parker
en John Coltraine op en deden jam sessies. De huidige eigenaar van
het hotel
heeft plannen om het Playhouse weer te openen. Op Malcolm X Blvd
(tussen 118 &
119 Street) laat Neil ons een voorbeeld zien van een kleine
ondernemer die
Harlem tegenwoordig weer rijk is. Harlem Made is een winkel met
eigen ontworpen
toegepaste kunst, zoals T-shirts, lampen etc. Wij kopen er
natuurlijk wat. We
komen dan in het Mount Morris Historic District.
Een buurt ontstaan
in het begin van de 20e eeuw en die inmiddels op de nationale
monumentenlijst
staat. De buurt is behoorlijk opgeknapt en heeft net als overal in
Harlem veel
kerken. Daarnaast ook prachtige brownstone herenhuizen, die verbouwd
zijn tot
moderne appartementen. Uiteindelijk komen we uit op de hoek van
Lennox Avenue
en
125th Street. 125th Street is de belangrijkste ader van de
wijk. Hier is
de opbloei van Harlem het best te zien. Veel winkels restaurants en
theaters,
zelfs een Starbucks, een teken dat Harlem ook mainstream aan
het worden
is. Oud-president Bill Clinton heeft hier ook zijn kantoor
gevestigd. We
strijken neer in de Lennox
Lounge,
een bar en jazz club in met een prachtig Art
Deco interieur. We drinken hier wat ter afsluiting van de leerzame
tour. Hier willen wij wat gaan eten. Neil leidt ons naar een
adres
voor Soul Food: Sylvia's
op Malcolm X Blvd. Hèt adres voor de typische zwarte keuken van
Harlem en een
bezienswaardigheid op zich. Sinds 1962 baat Sylvia Wood en haar
familie dit
restaurant uit en het is een doorslaand succes. Sylvia heeft naast
haar eigen
kookboeken ook een heel assortiment voedingsproducten en zelfs een
haarlijn. Het
is er gigantisch druk op deze zondagmiddag en er staat een lange
rij, maar Neil
weet ons met zijn connecties in no time een tafel te bezorgen. We
eten er
lekker, luisterend naar stevige live gospelmuziek.
Na Harlem is het nu tijd voor een andere Zondagse
bestemming in New York:
Central
Park. Deze gigantische groene long van de stad.
In 1851 kocht de stad na veel bedenkingen de 885 ha. grond aan die
toen nog
buiten
de stad lag. Het was een moerassig gebied waarin zo'n 1500 mensen
illegaal in hutjes verbleven. Die werden verdreven en Fredrick Law
Olmsted en
Calvert Vaux creëerden hier een fantastisch park, dat hier en daar de
indruk
wekt van een echt bos in de stad. Het was toen bedoelt als park voor
het volk.
Maar in die tijd had het volk nog niet genoeg vrije tijd en geld om er
te komen.
Dat is nu wel anders. Op zondag is het er gigantisch druk met
wandelende en
joggende mensen. We zien zelfs een roller disco. We beginnen bij "Strawberry
Fields" aan de westzijde en via de Bethesda fontein komen we bij
The
Lake. - zeer populair -waar je bij Loeb's Boat House een
roeiboot kunt
huren. We lopen verder over de brug naar het ruige gedeelte dat the Rambles
heet. Via het Swedish Cottage lopen we weer naar Central Park West
waar we de
metro terug pakken.
's Avonds eten we op Eighth Avenue bij 18th&8th, een
goed en gay restaurant, waarna we nog wat cocktails verorberen in de
scene
van 8th Avenue.
Maandag 7 september 2003
We ontbijten met onze gastheer Charles bij Austin's - nu voor de laatste keer. Na het ontbijt gaan we nog wat winkelen rond Herald Square. We belanden weer bij Macy's en we kopen en kopen....
Na een eenvoudige lunch pakken we onze koffers en gaan we op weg naar het vliegveld. Onze vlucht vertrekt op tijd naar Amsterdam waar de volgende morgen om half zes (!) in de vroegte aankomen. Het duurt een flinke poos voordat de bagage komt en we de trein naar huis kunnen nemen.