|
 |
deel 3 |
Donderdag 5 juni 2025
We staan op met een stralende zon aan de hemel. Het ontbijt in de
Turtle Inn is een soort van westers met brood, jam
en melk. Na het ontbijt lopen we naar de tempels en schrijnen, die tot het
Unesco Werelderfgoed behoren. We beginnen bij de
Rinno-ji tempel uit de 7e eeuw.

In het hoofdgebouw
van deze Boedhistische tempel staan 3 grote vergulde beelden van Amida,
Senju-Kannon (de Kannon met de duizend armen) en Bato-Kannon (Kannon met
het paardenhoofd). De drie goden worden beschouwd als Boedhistische
verschijningsvormen van Nikko’s drie berggoden. Achter de tempel staat een
gebedshuis uit 1998, waar de drie goden aanbeden kunnen worden. Op vaste
tijden zijn er diensten, waar men zich voor moet aanmelden.
Verderop aan het eind van een prachtige laan staat de shinto schrijn
Toshogu, het hoogtepunt van een bezoek aan
Nikko. Dit complex werd aangelegd ter ere van de eerste Shogun Ieyasu van
het Togugawa-geslacht in de 17e eeuw. De shoguns bestuurden Japan 250 jaar
lang tot 1868, toen de keizer (Meiji) de macht naar zich toe trok en Japan
zich moderniseerde en openstelde naar de buitenwereld. Het huidige
heiligdom kwam vooral tot stand onder de kleinzoon van Ieyasu. Het complex
bestaat uit ruim 12 rijk gedecoreerde gebouwen met bijzondere kleine
details, zoals de “horen, zien en zwijgen” fries met apen en de omgekeerde
zuil in de Yomeimon poort. Dat laatste voert terug op de Japanse gewoonte

om in perfectie ook een imperfectie te verwerken.
Het gebouw heeft zowel Shinto als Boedhistische elementen. Pas na de Meji
restauratie raakten de twee religies gescheiden. Bij de ingang staat een 5
etages hoge pagode. De Yomeimon poort is wellicht Japan’s mooist
gedecoreerde poort. Links ervan staat de hal met de huilende draak. Deze
draak is op het plafond geschilderd en als de priester met twee blokken
hout op elkaar slaat hoor je een echo, behalve als hij het rechtonder de
kop van de draak doet. In de hoofdschrijn mag je geen foto’s maken. Rechts
is een poort naar de binnenschrijn. In de poort zit een houtsnijwerk van
een slapende kat (heel geliefd) en achter de poort begint een lange trap
naar het mausoleum van Ieyasu.
Het is allemaal veel om tot je te nemen. Na al dit fraaise dalen we af
naar de heilige Shinkyo brug over de Daiya rivier, die eigenlijk de
toegang vormt tot de tempels en schrijnen. De rode houten brug werd in
1636 gebouwd en was lange tijd niet toegankelijk voor het publiek. Na een
renovatie begin deze eeuw kun je er op lopen. Maar dan zie je de brug
niet, dus doen we het niet.
Dichtbij de brug vinden we een klassieke barbier. De man is ver in de
tachtig, maar

knipt nog steeds nauwgezet op
traditionele wijze zijn klanten. Ik laat mijn haar milimeteren en daar is
hij 25 minuten mee bezig. De behandeling gaat gepaard met massages, een
wasbeurt, poederen en nog zo wat. Een heerlijk ervaring. Daarna lunchen we
bij de brug en nemen de bus naar het hotel.
In de middag loop ik naar de Kanmangafuchi kloof, niet ver van ons hotel.
Deze kloof is gevormd door een uitbarsting van de Nantai vulkaan. De kloof
is een paar honderd meter lang en er loopt een mooi wandelpad langs met 70
beelden van Jizo, een bodhisatva, die zorgt voor de overledenen en
reizigers. De beelden hebben een rood mutsje op en een slabbetje voor. Dat
ziet er wel schattig uit.
’s Avonds eten we bij een Chinees restaurant Nikko Suien. Prima eten. De
bediening is niet Chinees, maar de chef wel, zo wordt mij verzekerd.
Weer: zonnig, 25 graden
vrijdag 6 juni 2025
We gaan met de bus naar het station om bij
Nissan rent-a-car de huurauto op te halen. We
drinken koffie bij Zen en rijden dan richting het Chuzenji meer, zo’n 10
km westelijk van Nikko. Het
meer van geluk wer

d 20.000 jaar
geleden gecreëerd bij de uitbarsting van de Natai. De weg erheen gaat over
een weg met tientallen haarspeldbochten. De weg is eenrichtingverkeer. We
stoppen halverwege bij de kabelbaan (‘Ropeway’), die ons in 3 minuten naar
de top van Akechidaira brengt, vanwaar we uitkijken op het meer, de Kegon
watervallen en de Nantai. Na het uitzicht gaan we verder, via weer talloze
haarspeldbochten en komen bij de Kegon watervallen uit. Dat wil zeggen,
bij een
lift die ons
100 meter naar beneden brengt voor het mooiste uitzicht op de watervallen.
Het is er erg druk, vooral met schoolreisjes. De kinderen hebben per groep
een andere kleur petje op, zodat de leiding de kudde goed kan overzien.
We lunchen in de buurt van de lift en rijden vervolgens langs het Chuzenji
meer. Het meer heeft een omtrek van 25 km. We rijden ongeveer een kwart
daarvan voordat we in Noordelijke richting afslaan naar Yumoto. Dat is een
bronnenbadplaats gelegen aan de noordzijde van een ander meer, Yuno-ko, in
de loop van de Yu rivier. Het meer is populair bij sportvissers, die vanaf
de kant vanuit bootjes hun

hengel uitwerpen. Er is
hier een bronnenbad en dat is te merken aan de zware zwavellucht die hier
te ruiken is. We lopen wat langs de oevers van het meer, drinken koffie en
maken opnamen met de drone.
Dan rijden we weer terug naar Nikko. ’s Avonds is Nikko bijna
uitgestorven. Een groot contrast met overdag, als de grote aantallen
touringcars hun dagjesmensen over Nikko uitstorten. De restaurants zijn
gesloten of sluiten vroeg. Acht uur is niet ongewoon. We vinden
uiteindelijk een restaurant met Franse keuken, dat pas om 18 uur open gaat
en waar je tot 20 uur nog kunt bestellen.
Weer: zonnig, 24 graden.
zaterdag 7 juni 2025
We staan vroeg op. We moeten zelf voor ontbijt zorgen, want om een of
andere reden verstrekt het hotel vandaag geen ontbijt. De eigenaar is er
gewoon, zijn dochter ook, maar er is niets te eten. We waren gewaarschuwd,
dus hebben we gisteravond een en ander bij Lawson’s gekocht. Na het
ontbijt op de kamer rijden we met de auto naar het verhuurbedrijf en
leveren de auto in. Dan steken we de straat over naar het
Tobu-station,

waar we wachten op de
trein naar Tokio. Die vertrekt om 9:57 richting Asakusa. We stappen na
anderhalf uur uit bij Kita-Senju. Daar nemen we de Joban Line naar Nippori
en vervolgens de Yamanote lijn naar Shinjuku. We verblijven in het
Citadines hotel. We kunnen niet op de kamer tot 15
uur. Daarom lunchen we eerst maar en daarna wachten tot het drie uur is.
Dat is iets typisch voor Japan. Je kan nooit eerder op de kamer dan dat
alle kamers klaar zijn.
’s Avonds lopen we naar de Omoide Yokocho, twee smalle straatjes langs het
spoor met talloze kleine restaurantjes. Daar gaan we eten. Ze serveren
kleine gerechtjes. De regel is dat je tenminste 1 drankje per persoon
bestelt en een cover charge van ¥500 betaalt, waarvoor je dan een kleine
amuse krijgt. We eten er smakelijk. Ik neem kokkels, yakitori en sashimi.
Weer: zonnig en warm. In Tokio 28 graden
Zondag 8 juni 2025
Vandaag

checken we uit voor een dag. We gaan naar
Hakone,
een gebied ruim 2 uur per trein, ten zuiden van Tokio. Het is bergachtig,
in de buurt van de Fuji met tal van bijzondere infrastructuur, musea en
mooie natuur. Een populaire bestemming voor zowel toeristen als Japanners
uit Tokio. We maken een rondje door het gebied en doen dat in twee dagen.
Eén dag kan ook maar dat is belastend. We hebben een
Hakone Free Pass aangeschaft (digitaal), en een
toeslag betaald voor de Romancecar Limited Express van Odakyu line, die
ons in ruim 2 uur naar Hakone-Yumoto zal brengen. We hebben plaatsen
gereserveerd achter de machinist en kunnen hem aan het werk zien.
Opvallend is dat hij regelmatig met zijn hand naar de seinen wijst, ten
teken dat hij gezien heeft.
In Hakone-Yumote stappen we over op de
Tozan line. Een nogal bejaarde eletrische
bergtrein, die op zijn parcours, over enkelspoor, een aantal malen moet
keren, om de stijle hellingen te kunnen beklimmen. We rijden mee tot het
eindpunt
Gora. Hier lunchen we en daarna nemen we de bus
(inclusief in de Free Pass) naar het
Lalique Museum. Een mooie collectie van de Franse
glaskunstenaar Rene Lalique die eind 19e, begin 20e eeuw werkte in Art
Nouveau stijl. Veel toegepaste kunst in de vorm van sierraden,
parfumflesjes, vazen en lampen. Als we de tentoonstelling denken gezien te
hebben gaan we naar buiten, maar we worden achtervolgd door een suppoost,
die ons vertelt, dat we een zaal hebben overgeslagen. Dus weer terug voor
die ene zaal met een tijdelijke expositie.
We drinken thee in de tuin van het museum en nemen dan de bus terug naar
Gora. Vanaf het station lopen we bergafwaarts een kilometer naar ons hotel
Indigo. Een prachtig hotel gelegen aan een
waterval. We hebben zelfs onze eigen onsen op het balkon. We eten ook in
het hotel in het uitstekende restaurant.
Weer: bewolkt, 23 graden
maandag 9 juni 2025
Na

het ontbijt worden door de shuttle taxi van het
hotel teruggebracht naar het station. Daar vervolgen we onze reis met een
funiculair verder de bergen in. Op de eindhalte stappen we over op een
kabelbaan. Die gaat eerst over beboste bergen en dan ineens over de
caldera van een vulkaan. De stoom komt uit diverse gaten de grond uit.
Hier wordt ook het thermale water afgetapt voor de onsen in het gebied. We
stappen uit op
Owakudani. Daar hebben we een mooi uitzicht op de
Caldera. Hier verkopen ze ook zwartgeblakerde eieren, die in het thermale
water zijn gekookt. We gaan verder met een volgende kabelbaan die ons over
een berg heen naar
Togendai aan het
Ashino-ko meer, dat
ook een vulkanisch ontstaan kent. We lunchen daar en gaan vervolgens met
een Disney achtig piratenschip het meer op en steken het over naar Hakone
Machi aan het zuideinde van het meer. Daar stappen we dan in de bus terug
naar Hakone Yamoto. De rit duurt ruim een half uur en

gaat in relatief
hoog tempo over slingerwegen. Goed vasthouden dus. Sommige passagiers
worden wagenziek en zijn blij als de bus weer uit mogen.
Wij stappen vervolgens weer op de trein terug naar Shinjuku in Tokio. Om
half vier zijn we weer op onze hotelkamer.
’s Avonds eten we sushi bij
Sushiyama niet ver van het hotel. Daar ga ik nog
kijken naar de 3D kat lichtreclame bij het Shinjuku station. Het is een
gigantisch groot scherm met een lapjeskat die verschijnt tussen de
reclames in en in 3D lijkt te zijn. Heel toeristisch, maar als je toch in
de buurt bent…
Weer: bewolkt, 21 graden in Tokio wat warmer. In de avond wat motregen
dinsdag 10 juni 2025
We worden wakker met regen. Het is rustig bij het ontbijt. We schrappen
het programma voor vanochtend en besluiten naar een

museum te gaan. Het
museum van onze voorkeur, het Suntory Art Center is helaas gesloten op
dinsdagen. Dan onze tweede keus
Sumida Hokasai museum, gewijd aan de 18e eeuwse
Japanse graficus Hokasai. We gaan eerst koffie drinken in de buurt van het
hotel. Het is een behoorlijk lange reis van 45 minuten naar het museum.
Het gebouw is prachtig van architectuur, dat moet gezegd, maar de
tentoonstelling valt bitter tegen. Er zijn maar twee zalen op de 4e etage
beschikbaar. In de ene zijn schetsboeken van Hukasai te zien en een
panorama. De tweede zaal gaat over de kunstenaar zelf en daar hangen
alleen reproducties en is het atelier van Hukasai nagebouwd. De derde
etage is gesloten vanwege wisseling van tentoonstelling en verder is er
niks. Binnen een half uur staan we weer buiten in de regen.
We nemen

de JR trein terug naar Shinjuku. Daar zien we in
de regen de 3D kat weer. 's Middags ga ik met de metro naar Harajuku, naar
de Nike Store. Daar scoor ik een Tokyo T-shirt en neem vervolgens de JR
trein naar het
Japan National Stadium, waar in 2021 de uitgestelde
Olympische Spelen werden gehouden. Helaas zijn de stadiontours alleen in
de ochtend en het stadion is verder hermetisch afgesloten. Het ontwerp is
aan de buitenkant toch wel interessant, vanwege de groene (planten) gevel.
Op de muur staan de namen van alle medaille winnaar, ook vele Nederlandse,
zoals Harry Lavreysen en Annemiek van Vleuten.
’s Avonds eten we bij
Tsunahachi
Tempura restaurant. Heerlijk gegeten en redelijk geprijsd.
Weer: regen, 23 graden
Woensdag 11 juni 2025
We nemen de metro naar Ginza. Daar gaan we een kijkje nemen bij
BIC Camera, een soort Mediamarkt, maar dan in Japan.
Ze hebben veel, erg veel. Maar niet echt veel, dat ook niet in Nederland
te koop is.
Het regent nog steeds en we lopen naar Sony Park. We verwachten daar een
showroom met de nieuwste Sony producten, maar dat

valt tegen. Het is
een game-hal, een ruimte met videoschermen en luide muziek en tenslotten
een ruimte waar je filmmuziek kunt luisteren op een koptelefoon.
We lopen door naar de
Kubika-za.
Dit is een traditioneel theater waar traditionele Kabiko
toneelvoorstellingen worden opgevoerd. Zo’n voorstelling duurt bijna 5
uur. Maar je kunt ook kaartjes kopen voor 1 bedrijf. We kiezen voor het 4e
bedrijf dat om 14.44 begint en 20 minuten duurt. Maar het is nog maar 12
uur. We gaan lunchen bij warenhuis
Mitsokoshi. Dit is een van de grote warenhuizen van
Tokyo en Japan. De geschiedenis gaat terug tot 1673 toen ze nog kimono’s
aan huis verkochten. Het hoofdfiliaal in Ginza is in neo-renaissance stijl
opgetrokken en bestaat uit twee gebouwen: een met herenmode en een met
damesmode.
Het theaterstuk is een spectakel met veel spelers, dans en zang. Aan de
rechterkant zitten drie snaarspelers en 4 zangers. De hoofdrolspelers

zijn wit opgemaakt
en traditioneel gekleed. De figurantenen dansers zien er ook prachtig uit.
Er komt ook nog een draak aan te pas. Twintig minuten zijn snel om. Ik heb
er niet veel van begrepen, maar het was bijzonder om te zien.
Ik koop op de terugweg nog wat Japanse modeassecoires bij het chique
warenhuis Isetan.
Isetan is ook een groots warenhuis met
hoofdvestiging in Shinjuku. De zaak is in 1886 opgericht ook als een
kimono-stoffenwinkel. In 1924, na de grote Kanto aardbeving werd het een
warenhuis. Het oudste gebouw heeft 9 etages (waarvan 4 ondergronds) met
voornamelijk vrouwenmode. Het herengebouw is kleiner, maar beslaat toch
ook 7 etages.
’s Avonds eten we bij een Kaiseki restaurant met michelin-ster. De zaak
heet
Tenoshima en
is gevestigd in de buurt van Minami Aoyama, niet ver van het Meiji-Jinga
park. Chef Ryohei Hayashi, afkomstig uit Marugame (Kagawa prefectuur) runt
met drie man in de keuken een klein restaurant (18 couverts) op de tweede
etage van een zeer anoniem gebouw. We liepen er een paar keer langs voor
we in de gaten hadden waar het was. We zitten aan de bar, tegenover de
chef, die een heerlijk 9 gangendiner heeft samengesteld. We nemen het
wijnarrangement, een mix van sake en druivenwijnen.
Weer: regen 23 graden
donderdag 12 juni 2025
Vandaag schijnt de zon tussen de wolken door en is het warm. We nemen de
JR trein naar Yokohama. Dat is nog even zoeken op het

grote
Shinjuku station, maar we vinden het goede perron. De treinen zijn
vertraagd vandaag en dat is uitzonderlijk in Japan. Vijf minuten slechts,
maar het zorgt voor grote drukte op de perrons en in de trein. We staan
bij vertrek dicht opeen gepakt, maar gelukkig wordt het steeds rustiger.
Het is maar een rit van 35 minuten.
In
Yokohama nemen we de metro naar Motomachi. Vier haltes op wat
wellicht de kortste lijn van Japan is. Na vijf haltes is het eindpunt
bereikt. In Motomachi gaan we naar het Harbour View Park, vanwaar er een
mooi uitzicht is op de haven. Yokohama was een van de vier havens (naast
Hakodate, Nagasaki en Shimoda), die vanaf 1865 door buitenlandse schepen
mochten worden bezocht voor handel. In de jaren ’60 van de 20e eeuw was
Yokohama enige tijd de grootste haven ter wereld, tot het werd ingehaald
door Rotterdam. Het was ook de haven waar mijn vader een aantal malen
Japan aandeed als scheepswerktuigkundige op schepen van de Wijklijn.
Van

het park en het uitzicht nemen we de bus naar
China Town. Yokohama heeft een grote Chinese gemeenschap. Groter dan die
van Kobe en Nagasaki. De geschiedenis gaat terug tot 1859 toen Japan zich
opende naar de wereld. Chinese migranten kwamen met Amerikaanse en Britse
rederijen en handelsfirma’s mee. In 1871 sloten Japan en China een
handelsverdrag, wat de Chinese aanwezigheid in Yokohama verder bevorderde.
Na de grote aardbeving van 1923 gingen veel Chinezen terug naar China en
diegenen die bleven legden zich toe op de horeca. In de Chinees-Japanse
oorlog tussen 1937 en 1945 stagneerde de groei van China Town, maar na de
oorlog begon de bloei weer. We lopen door de hoofdstraat met veel
restaurants en winkeltjes. Wij gaan er ook lunchen en het eten is
heerlijk. Na de lunch nemen we de bus naar de Landmark Tower. Dit
kantoorgebouw en winkelcentrum is 269 meter hoog en heeft een
uitkijkplatform. Het biedt een nog weidser overzicht over de haven van

Yokohama.
Na de toren gaan we terug naar het station en nemen de trein terug naar
Shinjuku. De trein is nu veel rustiger en we kunnen ruim zitten. ’s Avonds
eten we in de “
Golden Gai”, een buurtje achter ons hotel met houten
huisjes, waarin talloze kleine bars en restaurantjes zijn gevestigd. We
drinken er een biertje en bestellen er wat snacks bij.
Daarna lopen we naar de gay wijk van Shinjuku. Onderweg drinken we koffie
bij Starbucks en dan naar
Aiiro,
een kleine bar midden in de gaybuurt. Het is nog vroeg en dus niet druk.
Weer: zonnige perioden, 27 graden
Vrijdag 13 juni 2025
Vandaag doen we wat rustiger aan. We nemen de metro (Shinjuku line) vanaf
Shinjuku Sanchome naar
Jimbocho, een wat rustige wijk ten oosten
van Shinjuku. We lopen naar een bijzondere koffie zaak,
Glitch. Een café voor de koffie afficionado.
Bezoekers overleggen voor hun bestelling met de verkoper alsof een nieuwe
auto aan het uitzoeken zijn. Niet het land, de streek, de boon, maar de
individuele koffieboer en brandwijze zijn bel

angrijk. Je kunt de
diverse bonen ook ruiken voor je over gaat tot een bestelling. De koffie
wordt door opgieten op een filter gezet. Tussentijds proeft de
koffiezetter of de koffie ook echt op smaak is. Je krijgt een kopje en een
kannetje per bestelling. In hoeverre dit echt is, of humbug, durf ik niet
te zeggen. De koffie kost wel ¥2000 (12 euro) per kopje.
Vervolgens lopen de wijk in. Niet zo rustig als we hadden gehoopt, maar
wel bijzonder vanwege de vele boekhandels en antiquariaten. Sommigen
hebben de boekenkasten op straat staan. Voor de lunch gaan we curry eten
bij
Bondi, naar
verluidt de eerste Indiase curry zaak in Tokio.
Dan nemen we de taxi terug naar het hotel. In de middag neem ik nog de
metro naar het
Metropolitan Government Building van Tokyo. Dit
kollosale gebouw heeft twee torens met elk een uitzichtplatform (Noord en
Zuid). Ik ga bezoek ze beide. Het uitzicht verschilt, maar niet heel erg
veel. Het is gratis en redelijk rustig, terwijl het uitzicht minstens zo
goed is als op de commerciële uitzicht torens als Shibuya, Sky Tree en
Rippongi Hills en zeker beter dan de Tokyo Tower. Er is op beide torens
een café en een winkel. In de zuidelijke toren staat een vleugel, die door
vaardige bezoekers bespeeld wordt.
’s Avonds eten we een burger bij de Burger King en gaan bijtijds slapen.
Weer: licht bewolkt, 26 graden
Zaterdag 14 juni 2025
We staan om 7:15 uur op. Na het ontbijt gaan we om 8:45 op weg naar het
station Shinjuku. Dat is niet ver lopen, maar het station zit nogal
ingewikkeld in elkaar, dus ruimen we wat zoektijd in. Het valt mee en
binnen een half uur staan we op het perron. We moeten nog 50 minuten
wachten voor vertrek van de Narita Express. Die gaat om 9:05 en doet er 1
uur en 25 minuten over naar Terminal 1 van luchthaven Narita. De
formaliteiten verlopen vlot. De bagage-afgifte, de paspoortcontrole en de
veiligheidscontrole. Dan hebben we nog een uur tot het instappen begint.
We maken ons laatste contante geld op en het saldo op onze Suica kaart
(dat je ook in winkels kunt besteden).
De vlucht met KLM gaat via de Noordpool en niet via Centraal Azië, zoals
op de heenvlucht. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de Jetstream.
Vliegen via Siberië, zoals we in 2013 nog deden, gaat sinds de oorlog in
Oekraïne niet meer. Daarom is de vluchttijd nog een half uur langer. We
vertrekken om 12:35 en komen 13 en 35 minuten later op Schiphol aan (19:25
CEST). Op Schiphol is de paspoortcontrole overbelast en moeten we een
lange omweg maken via aankomsthal 3. De bagage komt snel en de trein naar
Rotterdam staat klaar om te vertrekken op het station. We nemen een Bolt
taxi vanaf Rotterdam Centraal en zijn om 21:20 uur zeer moe, maar voldaan
weer thuis.
Weer: Tokyo, bewolkt 23 graden; Rotterdam, bewolkt 21 graden