|
![]() |
november 2018 |
We komen rond 8.45 op Schiphol aan. Het is extreem rustig bij de bagage
drop-off van SAS.
Er is niemand vóór ons. We lopen door de veiligheidscontrole, die erg
grondig is vandaag. Daarna drinken we koffie bij Starbucks en gaan naar
gate C07 voor
onze
SAS vlucht naar Kopenhagen. De vlucht vertrekt op tijd en is lang niet
vol. We komen op tijd aan in Kopenhagen. Het is een flink stuk lopen
naar de bagageband. We wachten 5 minuten op de koffer en dan richting
het metro station. De onbemande metro
vertrekt vrij snel en binnen 15 minuten zijn we op station Nørreport
midden in de stad. Daar stappen we op de bus naar ons appartement in Nørrebro,
net buiten het centrum, tegenover het Rigshospitalet (Universitair
Medisch Centrum).
Ons Airbnb
appartement is groter dan verwacht en goed ingericht. We gaan meteen
boodschappen doen bij een kleine Irma
supermarkt in de buurt. Daarna lunchen we in het appartement. Na de
lunch en een korte rustpauze gaan we op pad met bus en metro naar Kongens
Nytorv. Vanuit de metro komen we uit in het warenhuis Magasin
du Nord. Dit 150 jaar oude koopparadijs straalt een en al luxe
uit. Letterlijk want de voorgevel is helemaal met lichtslingers
versierd. Vandaar lopen we richting haven en de Koninklijke
bibliotheek. Aan de KB is in 1999 een moderne uitbreiding
gebouwd, ontworpen
door architecten Schmidt Hammer Lassen. In Nederland bekend van het
Internationaal Strafhof in Den Haag. Het is een zwart kubusvormig gebouw
bekleed met granieten platen. Vandaar de bijnaam de Zwarte Diamant.
We drinken koffie in het café øieblikket (het ogenblik) en
kijken daarna rond in de nieuwbouw en het oude gebouw. Het nieuwe gebouw
wordt in twee gedeeld door een atrium met een trappartij, die naar het
niveau leidt waarop de brug naar het oude gebouw aansluit. Aan de
rechterzijde is een auditorium Dronningens Sale. Links zijn lees- en
studiezalen, die via het atrium daglicht krijgen. Er is ook een
fotomuseum en een cartoonmuseum.
Na de bibliotheek lopen we via Christiansborg, het regeringscentrum de oude stad in. Het is ook bekend uit de tv-serie Borgen. We lopen over een kerstmarkt en komen dan bij Illums warenhuis. Ook een luxe koopparadijs, maar iets moderner dan Magasin du Nord.
Daarna lopen we verder over de Købmagergade, die Valkendorfsgade kruist. Die laatste is een deel van Strøget, de eerste verkeersvrije winkelstraat van Denemarken. We komen langs de ronde toren (bewaren we voor morgen) en komen bij Nørreport. Daar kopen we een brood bij de bakker en gaan verder naar de Torvehallerne (Markthallen). Deze hallen, ontworpen door de Deense architect Hans Peter Hagens (ApS) zijn in 2011 geopend. Het zijn twee hallen met daartussen een openlucht markt op de plek waar ooit de groentemarkt was. In de hallen worden exclusieve levensmiddelen verkocht en gegeten. We eten er heerlijk smørrebrød (met zalm, respectievelijk haring). Later op de avond gaan we nog even op pad naar The Barking Dog een gezellige cocktailbar in de buurt.
Weer: droog, licht bewolkt met zonnige perioden. 4°C
We staan redelijk vroeg op, rond 7.45. Het regent buiten. Na het
ontbijt lopen we langs het Sortedam meer in de volle wind en
regen
naar het Lagkagehus,
een filiaal van een koffiezaak, bakkerij en banketwinkel. Een beetje
verzopen komen we er aan. We drogen op bij de grote koffie en als we de
zaak weer verlaten, miezert het nog een beetje. We steken de Koningin
Louisebrug over en nemen bus 5C naar het Raadhuisplein. We nemen een
kijkje in het raadhuis
van Kopenhagen. Het enorme gebouw met karakteristieke toren is een
voorbeeld van de Nationaal-Romantische stijl, die in Skandinavië opgeld
deed aan het eind van de 19e en begin 20e eeuw. Architect was Martin
Nyrop. Het gebouw werd na 9 jaar bouwen in 1905 voltooid. Na de entree
kom je in een grote hal met Deense vlaggen. Op de tweede etage is een
bogengallerij en daaronder zijn historische gebeurtenissen voor
Kopenhagen in mozaïek beschreven. Op de tweede etage is ook een
feestzaal, maar die is helaas niet toegankelijk vandaag. Na het stadhuis
lopen we Strøget op. Dit is de eerste verkeersvrije winkelstraat van
Denemarken. Eigenlijk is het een aaneenschakeling van straten. We komen
langs een Lego
Flagshipstore en daarna bij de winkel
van
Royal
Copenhagen (keramiek en serviezen). Het is allemaal prachtig, maar
ook erg duur. We gaan verder en komen - na een koffiestop bij het mooie
café Norden - bij
de Ronde toren (Rundetårn)
uit, die in 1642 is voltooid in opdracht van koning Christiaan IV door
de Nederlandse architect Hans van Steenwinkel de Jonge. De toren is 42
meter hoog en functioneert als kerktoren en sterrenwacht. De weg naar
boven is geen trap, maar een hellingbaan die 7,5 keer om de as van de
toren draait. Boven op de toren werd een sterrenwacht opgebouwd. Peter
de Grote bezocht de toren te paard in 1716. In 1902 reed voor het eerst
een auto naar boven (en weer terug). Eenmaal boven staan we in de volle
wind en is het ijskoud (gevoelstemperatuur -4°). Het uitzicht over de
stad is mooi. Weinig hoogbouw en de skyline wordt bepaald door
kerktorens. O.a. die van de Vår Frelserkirke met de trap aan de
buitenzijde van de torenspits. Weer beneden eten we een organische en
ecologisch verantwoorde Deense Hotdog van Døp. We lopen daarna naar Vor
Frue Kirke (Onze Lieve Vrouwekerk), de kathedrale kerk van
Kopenhagen. De neo-klassieke kerk werd in 1829 voltooid op de ple
k
waar al eeuwen de hoofdkerk van Denemarken had gestaan, maar die in de
Napoleontische oorlog in 1807 door de Britten in brand was geschoten.
Het is een sobere kerk, maar wel heel stijlvol met een
neo-Grieks/Romeinse facade van zuilen. Binnen wordt de aandacht
getrokken door het de zegenende Christus in de Apsis van Bertel
Thorvaldsen. Van hem zijn ook de 12 apostelen die aan beide lange zijden
van de kerk staan opgesteld.
Na het kerkbezoek lopen we naar de bushalte en rijden terug naar het
appartement. We lunchen en ’s middags gaan we weer op pad naar Ny
Carlsbergs Glyptotek, een museum dat is ontstaan uit de
kunstverzameling van Carlsberg bierbrouwer Carl Jacobsen (1842-1914).
Vanaf 1882 opende Jacobsen zijn collectie voor het publiek bij hem
thuis, maar in 1888 werd de verzameling zo omvangrijk dat een speciaal
gebouw nodig werd. Jacobsen stond een deel van zijn collectie af aan de
stad en de staat op voorwaarde dat er een speciaal gebouw voor zou
komen. Dit werd in 1897 geopend. In 1906 volgde een uitbreiding. De
collectie bestaat uit een enorme hoeveelheid Griekse en Romeinse beelden
en dan met name bustes.
Verder
ook Deense schilderkunst uit de Deense Gouden Eeuw van eind 18e eeuw tot
tweede helft 19e eeuw. Een groot aantal werken uit die periode hangt op
de tweede etage. We zien veel landschappen door voor ons onbekende
schilders van realisme tot impressionisme. Ook een flinke hoeveelheid
Franse schilders en bronzen sculpturen van Degas op de zolderetage. Het
museum ligt rond een wintertuin onder een glazen dak. Na het
museumbezoek gaan we weer terug en eten we “thuis”.
’s Avonds gaan we er nog op uit om wat Gay bars te bezoeken. We starten
bij Centralhjørnet,
de oudste nog bestaande gaybar in Denemarken en misschien wel ter
wereld. Het is er afgeladen vol. Zeer rumoerig en er wordt nog stevig
gerookt. Na een kwartier zijn we het beu en lopen door naar Oscar,
een trendy en vriendelijke bar toepasselijk aan
het Regnbuepladsen (Regenboogplein) gelegen. Hier wordt niet gerookt,
staat de muziek op een aangenaam volume en is de sfeer rustig.
Daarna gaan we weer met bus 6A terug naar Nørrebro, waar ons appartement
staat.
ochtendspits en het is ook op de (brede) fietspaden druk. De fietsers in
Kopenhagen rijden hard en hebben een assertieve rijstijl. Iedereen haalt
al bellend in - zelfs de bakfietsen. We gaan een gebakje eten bij conditori
La Glace. Het is een mooie klassieke ambiance (sinds 1870) en het
gebak is heerlijk. Vandaar fietsen we door naar Nyhavn. We lopen
rond deze oude haven met de mooie huizen, waar ook HC Andersen heeft
gewoond. De kleurrijke gevels rond de 17e eeuwse haven zijn schilderachtig
en een echte toeristentrekker. Dat is niet altijd zo geweest. In de jaren
'70 en '80 van de vorige eeuw gleed Nyhavn af naar een rosse buurt met
smoezelige bordelen en animeerbars. Uit die tijd is er nog één over. Het
contrast met de sfeer van nu kon niet groter zijn. Er is een kerstmarkt op
een van de kades. We gaan verder naar Amalienborg
het paleis van de koninklijke
familie in de wintertijd. Het complex
bestaat uit vier identieke gebouwen, die symmetrisch rond een
ruiterstandbeeld staan. Ze zijn in 1750 gebouwd voor vier adellijke
families. De koninklijk familie onteigende de huizen in 1794 toen
Christiansborg, hun eigen paleis in afbrandde. De standaard van zowel de
koningin als de kroonprins hangt in top, wat betekent dat ze thuis zijn.
Een van de paleisgebouwen is als museum ingericht. Om 12 uur begint de
afwisseling van de wacht. Dan begint het ook te regenen. De aflossing is
een tijdrovend ceremonieel, maar de wachten met hun berenmutsen zijn een
mooi gezicht. We lopen na de ceremonie naar Ida Davidsen, maar dit
smørrebrød restaurant is volgeboekt. We komen uit bij Amadeus,
waar we ook heerlijk smørrebrød eten.
Vele toeristen gaan ermee op de foto. Het beeld staat hier sinds 1913 en
was een geschenk van Carlsberg aan de stad. Het is een paar keer bij wijze
van slechte grap onthoofd, maar gelukkig weer hersteld. We fietsen verder
naar het beeld van de alternatieve zeemeermin. Het zit op haar eigen
eiland voor de Pakhuskaj en maakt deel uit van het "Genetically Modified
Paradise" van kunstenaar Bjørn Nørgaard.
Christianshavn.
De chef is opgeleid bij Noma - een van de beste restaurants ter wereld -
en heeft één ster van Michelin bijelkaar gekookt. We eten een heerlijk 8
gangendiner met bijpassende wijnen. Het restaurant is niet chic, maar wel
goed. Na het diner nemen we een taxi naar huis.We nemen de bus en de S-tog (trein) naar Vesterport station. Van daar
lopen we een klein stukje naar Sixt
car rental. We krijgen een upgrade van een Opel Corsa naar een BMW
1-serie. We kopen online een retourkaartje voor de Øresundbrug
en rijden richting
Zweden door de lange tunnel en over de brug over de Sont. De tunnel werd
in het jaar 2000 geopend en vormt sindsdien de vaste oeververbinding
tussen Denemarken en Zweden. Het totale traject is 8km lang. Onder de
autobrug rijdt de trein. Bij het tolpoortje aan de Zweedse kant van de
brug nemen we de groene baan en kunnen doorrijden tot de
paspoortcontrole, die Zweden tijdens de vluchtelingencrisis van 2015
(tijdelijk) heeft ingesteld. In Malmö bezoeken we eerst de Lilla
Torg, het kleine marktplein, waar we tussen de vakwerkhuizen een kopje
koffie bij Café
Pronto drinken. We wandelen naar het grote marktplein
(Stortorget). Dit plein was in de 16e eeuw het grootste plein in
Noord-Europa. Aan het plein staat het stadhuis uit de 18e eeuw met een
Hollandse renaissancegevel. Ook zien we hier de Lejonet - apotheek. Het
gebouw dateert uit 1896 en is in de nieuw-renaissance-stijl opgebouwd.
Teschska palatset zoals het gebouw officieel heet is gebouwd in
opdracht van apotheker John Tesch. De architecten waren Lindvall en
Boklund. Het was destijds een van de grootste apotheken van Europa. We
gaan door naar de St Petrikerk, die helaas
is
gesloten. De kerk is begin 14e eeuw ingewijd en daarna een aantal keren
uitgebreid. We lopen door het centrum van de stad en kopen bij Åhlén
wat kledingsaccesoires. We steken de grote Gustaf Adolf torg over, waar
een kerstmarktje is. Daarna lopen weer terug door de stad naar de Saluhall.
Deze markthal is sinds 2014 gevestigd in een voormalige
spoorgoederenloods, die sinds 1955 leegstond. Hier eten we een
Italiaanse lunch.
In
een nieuwbouwwijk aan de oevers van de Sont staat sinds 2005 de 190
meter hoge woontoren Turning Torso. Het is een slanke, gedraaide
toren, ontworpen door de Spaanse architect Calatrava. Het is gebaseerd
op een sculptuur van Calatrava, waarvan de schouders ten opzichte van
het bekken staat gedraaid.
Vervolgens rijden we naar Lund, zo’n 19km noordelijk van Malmö. Het is een oude universiteitsstad (1666) met 39.000 studenten en een 12e eeuwse domkerk. We bezoeken ook hier de markthal en drinken koffie met een Zweedse lekkernij bij konditori Ramklints aan het Mårtenstorget. Rond 15.30 rijden we weer terug naar de brug. We steken brug weer over naar Denemarken en rijden terug naar het appartement.
’s Avonds brengen we de auto terug naar Sixt en gaan
we een cocktail drinken bij Curfew
in Vesterbro. Het is een mooie bar met als thema de periode van de
Drooglegging in de VS, toen alcohol illegaal was en bars in handen van
de georganiseerde misdaad waren. Daarna eten we in het Kødbyen,
het voormalige vleesdistrikt. Veel van de abatoirs en loodsen in deze
wijk zijn verbouwd tot restaurants en bars. Het restaurant Paté
Paté is volgepakt, maar het bistro eten (kleine gerechtjes) smaakt
uitstekend. Daarna met trein en bus weer naar huis.
2 uur ’s nachts ben ik het zat en ga naar beneden om te eisen dat de
muziek uit gaat. Anders bel ik de politie. En wonder boven wonder, na een
paar minuten is de muziek uit en na vijf minuten is het helemaal stil. We
kunnen eindelijk slapen.
is bijzonder vanwege de draaitrap aan de buitenkant van de torenspits. Ze
is gebouwd aan het eind van de 17e eeuw onder Christian V, de eerste
absolute heerser van Denemarken. We lopen verder en komen langs de
Nordatlantens Brygge, vanwaar we 108 zien, het restaurant waar we
eergisteren hebben gegeten. Het is gevestigd in een voormalig pakhuis. We
lopen verder over een brug langs nog meer voormalige pakhuizen en een
marinebasis. Op het voormalige marineterrein is in 2005 naar een ontwerp
van Henning Larssen het neofuturistisch operagebouw
neergezet. Het is een van de modernste, maar ook duurste (meer dan 500.000
euro) in de wereld. Het gebouw is gefinancierd door de cultuurstichting
van A.P.
Møller, de oprichter van de rederij Mærsk, de grootste rederij ter
wereld. Het operagebouw is perfect uitgelijnd met de marmerkerk en het
koninklijk paleis Amalienborg aan de andere kant van de haven. Het is een
mooie locatie. Vanaf de opera nemen we de waterbus naar de Cirkelbrug
van de Ijslandse kunstenaar Olafur Eliasson. Het zijn drie met elkaar
verbonden cirkels, elk met een zeilmast. De brug is voor fietsers en
voetgangers, die een cirkelbeweging moeten maken om de brug te passeren.
aar
de metro en nemen die naar Nørreport en vandaar de bus naar Georg Brandes
Plads bij de Parkmusea. We lopen naar het Rosenborg
kasteel. Dit sprookjesachtige slot, met Nederlandse
klokgevels, werd in de 17e eeuw gebouwd als zomerverblijf voor Christian
IV en bleef een koninklijke residentie tot 1838, toen het voor het publiek
werd geopend. De belangrijkste attractie zijn de Deense kroonjuwelen, die
in de kluis in de kelder zijn tentoongesteld. In het paleis zelf zijn de
kunstschatten, serviezen, kleding en nog veel meer van de koninklijke
familie tentoongesteld. Bovenin is de lange zaal met de Deense troon, die
wordt gebruikt bij kroningen van aantredende Deense monarchen. Het paleis
is wel erg donker. Er komt weinig licht naar binnen, zeker bij dit sombere
weer en er is ook weinig kunstlicht teneinde de verzameling te beschermen
tegen lichtinwerking. Het is hier en daar zo donker dat je bijna niet ziet
waar je naar staat te k
ijken.
De toegang is strikt gereguleerd met tijdslots voor het binnengaan. Voor
het paleis en de schatkamer staan echte Deense bewapende soldaten op
wacht.| Andere Reisverslagen | ||