DEEL 6 |
We rijden in alle vroegt
De volgende ochtend heb ik vreselijke honger. Ik heb 24 uur niet gegeten. Ik krijg van Erik wat bananen. Het ziekenhuis ontbijt komt pas om 9.30 en is moeilijk te beschrijven en zeer vies bovendien. Na bezoekjes van de neuroloog en de decompressiespecialist mag ik rond het na het middaguur het ziekenhuis verlaten. Ik sta heel erg wankel op de benen, heb weinig evenwicht en bijna geen energie. Ik ben wel erg blij dat ik nog leef en weer kan staan en vol goede moed over het vervolg. We gaan naar hotel Pula, waar Erik een kamer heeft gevonden. Het is een hotel, dat vooral in trek is bij schoolreisgroepen en dus niet erg rustig. We doen overdag rustig aan en gaan aan het begin van de avond wat eten in het bijna verlaten centrum van Pula.
De volgende dag ben ik nog even wankel op de benen. We bellen met het ziekenhuis om advies. We worden verzocht meteen te komen. Daar krijg ik te horen dat ik meteen de decompressiekamer in kan voor 2,5 uur. Het lijkt effect te sorteren. De artsen adviseren een onmiddellijke terugkeer naar Nederland en de therapie daar voort te zetten. De alarmcentrale van de reisverzekering vertelt ons dat dat niet kan, want vliegmaatschappijen eisen 72 uur wachttijd tussen een decompressiebehandeling en een vlucht. Volgens de behandelende artsen is daarvoor geen medische reden, maar de luchtvaartjongens willen elk risico op een noodsituatie in de lucht uitsluiten. Het schijnt een internationale richtlijn te zijn. Wachten is echter funest voor het herstel. Daarom besluiten we de behandeling hier voort te zetten. De rest van de week ga ik twee keer per dag een uur in de tank, samen met andere patiënten. Het is nog een hele toer om de reisverzekering deze noodzakelijke wijziging van het plan duidelijk te maken en ze te bewegen om een bankgarantie aan het ziekenhuis af te geven. Uiteindelijk lukt dat na veel telefoontjes toch. Buiten de behandeluren rust ik veel en doen we kleine toeristische bezoekjes in Pula, zoals aan het fort en een de Franciscaner kerk en klooster. Na 3 nachten in hotel Pula verhuizen we naar hotel Valsabion. Dat is een wereld van verschil, weg van de rumoerige schoolkinderen komen we in een luxe boutique hotel met een toprestaurant en een uitzicht op de Adriatische zee. Zo genieten we toch nog een beetje van het verblijf hier. Vrijdag is de laatste behandeling in Pula. Ik heb nu genoeg zuurstof in mijn lichaam dat ik de drie dagen zonder therapie tot onze terugvlucht op maandag kan overbruggen. Met het Instituut voor hyperbare geneeskunde in Rotterdam hebben we een afspraak gemaakt om dinsdag de behandeling voort te zetten.
Om de zinnen te verzetten rijden we vandaag naar Porec - Porenzo in het Italiaans. Een klein stadje aan de Adriatische kust met een mooi Venetiaans centrum, dat wel druk bezocht wordt. Gelukkig is het nog voorseizoen en kunnen we toch nog aardig bewegen. De gigantische hotel complexen van Porec liggen gelukkig een eind van het centrum, zodat het centrum, afgezien van de drommen bezoekers tamelijk onbedorven is. Vanaf het parkeerterrein aan de rand van het oude centrum loopt een drukke centrale winkelstraat, de Zagrebacka, het oude centrum in. We komen langs de Venetiaanse toren uit 1448, die nu dienst doet als tentoonstellingsruimte.We lopen verder over de Dekumanska en komen bij het Romaanse huis, een bijzonder 13e eeuws gebouw met een uitstekend houten balkon. We lunchen bij het leuke restaurant Ulixes op een rustige binnenplaats . Na de lunch bezoeken de Euphrasius basiliek uit de 6e eeuw met prachtige byzantijnse mozaïeken. Daarna ben ik helemaal op en rijden we terug naar Pula.
's Avonds eten we eenvoudig bij de Pizzeria Pompeji in het centrum van Pula
Vandaag maken we een langere uitstap. We rijden naar de Kvarnerbocht de kust langs naar het plaatsje Brestova, waar we de veerboot naar het eiland Cres nemen. De overtocht duurt een uur en op Cres wacht ons een pracht, zij het dor berglandschap met grote roofvogels. We rijden nog een half uur naar het hoofdplaatsje Cres. Onderweg krijgen we telefoon van de alarmcentrale, die meldt dat de vlucht en de begeleiding naar huis zijn geregeld. In het mooie Cres lunchen we aan de schilderachtige Venetiaans aandoende haven bij restaurant Riva. De porties zijn zeer genereus. Ik krijg twee flinke karbonades. Na de lunch rijden we door naar het bergdorpje Lubenice. Langs zeer smalle wegen door bossen en olijfgaarden bereiken we het dorpje. We betalen voor de parkeerplaats (geen keus) en lopen het dorpje in dat boven op een bergrug aan de kust ligt. Het uitzicht is er prachtig. Een orkest met traditionele doedelzakken speelt in het dorp op de terassen. We drinken wat op een terras met prachtig uitzicht over bergen en zee en rijden dan weer terug naar de veerboot. We zijn rond half zeven weer in het hotel. We gaan eten bij hotel Milan. Ik neem het menu Adria met garnalen en zeebaars.
Weer: zonnig en 27 graden
We doen rustig aan en blijven rond het hotel hangen. ’s Middags even naar de stad voor een lunch bij restaurant Kantina. Lekker salades. Dan weer terug naar hotel. Erik zwemt nog in het hotel zwembad met uitzicht. Nog een drankje op een terras aan de baai. ’s Avonds eten we in ons hotel. Weer een heerlijk menu al gaat er iets mis met een gerecht dat ik niet wilde en toch kreeg.
Weer: wisselend bewolkt. 23 graden.
We doen weer rustig aan. We drinken koffie op het terras van het hotel en rond 11 uur rijden we richting het vliegveld van Pula. De alarmcentrale heeft een vlucht geregeld met Croatian Airlines direct naar Amsterdam. Op het vliegveld levert Erik de auto in en wordt een rolstoel voor me gehaald. We checken in met hulp en moeten wachten voor we de veiligheidscheck door mogen. Ook daarvoor krijgen we hulp. Als we dan moeten instappen wordt ik via een alternatieve uitgang een soort vrachtwagen in gereden. Die rijdt ons naar het toestel. Vervolgens wordt de laadbak waar we in staan getild naar het niveau van de vliegtuig deur en via een uitgeschoven brug rijdt ik het vliegtuig in. We vertrekken om 13.15 uur. De vlucht is rustig en er zijn maar zo’n 35 passagiers. Op Schiphol worden we met een electrisch autootje naar de bagageband gereden - maken we dat ook eens mee - en van daar verder met een rolstoel naar de STA-balie. Daar staat chauffeur Piet van Leeuwen klaar die door de ANWB alarmcentrale is geregeld. Hij brengt ons naar huis. Er zijn nogal wat files, zodat we er 1,5 uur over doen. Eindelijk zijn we weer thuis.
Andere Reisverslagen | ||
terug |