![]() |
ZÜRICH |
Herfst 2009 |
|||
We vertrekken om vijf uur van huis. Met de metro rijden we naar het centraal station van Rotterdam, waar we de trein naar Schiphol nemen. Daar komen we om 18.15 uur aan we geven de bagage af. We eten wat voor we om 20.15 aan boord van het KLM vliegtuig stappen. We vertrekken stipt om 20.50 uur. Na een probleemloze vlucht landen we om 22.10 in Zürich op de luchthaven Kloten. We nemen de trein naar het Zürich HB. Treinkaartjes hebben we al on-line besteld op de site van de Zwitserse spoorwegen SBB. Vanaf het Hauptbahnhof nemen we een taxi naar het hotel Rössli. De taxichauffeur vindt het maar een kort ritje, maar we zetten door. Onze kamer is in een bijgebouw tegen over de receptie. We drinken in de bar van het hotel nog een biertje voordat we gaan slapen.
rechteroever van de rivier Limat verkennen. Niederdorf heet dit
deel van de historische binnenstad. We drinken koffie bij het Rathaus
café, waarna we verder gaan en de Niederdorferstrasse aflopen vanaf
het Central. Het eerste stuk van de straat is nogal ranzig, met veel
stripclubs. Hoe verder je loopt hoe beter
het winkel aanbod wordt. Met zeer fijne winkels voor kleding,
meubels en design. Ook zien we een winkel met een uitgebreid aanbod van
zuidvruchten, kruiden, noten en thee. In de Spiegelgassen, een
zijstraat, woonde in 1916 en 1917 Lenin voordat hij in Rusland
aanzette tot de Oktoberrevolutie. Eveneens in de Spiegelgasse is het Cabaret
Voltaire, waarin in dezelfde periode de kunstbeweging Dada
ontstond, die zich afkeerde van de verschrikkingen van de Eerste
Wereldoorlog. In Nederland vond die stroming zijn weerklank bij
kunstgroep De Stijl met Mondriaan, Rietveld, Van Doesburg en Bordewijk. We bezoeken de Grossmünster,
de grote kerk van de stad. Op deze plek stichtte Karel de Grote een
kerk, maar het huidige gebouw stamt uit de 12e eeuw. In de
gevel van de Zuidtoren is een groot beeld van Karel de Grote te zien.
Het is een replica. Het origineel wordt in de (toegankelijke) crypte
onder de kerk bewaard. De kerk is
na de reformatie een sober gebouw geworden, waaruit vrijwel alle
versieringen zijn verwijderd. Dat heeft ook zijn charme. Huldrych
Zwingli, de grote Zwitserse kerkhervormer preekte hier en maakte zich
los van de Katholieke kerk aan het begin van de 16e eeuw.
Zwingli was beïnvloed door Erasmus van Rotterdam en Maarten Luther,
beiden tijdgenoten van hem. Later werd de leer van Johannes Calvijn uit
Genève dominant in de protestantse kerk in Zwitserland. De zuidtoren
van de kerk is te beklimmen. 187 treden voeren naar de top. Vanaf de toren is er een mooi uitzicht over
de stad. We bekijken ook de kloostergang van het voormalige Herrenstift,
dat aan de kerk is vastgebouwd en lopen vervolgens langs de Limat naar
de Zürich See. Aan de oevers zijn bootverhuur, jachthavens en
zonneweiden en een aantal kapitale villa’s waarin kantoren en musea
zijn gehuisvest. O.a. het Johann Jacobs museum (koffie) en een
prive-museum, dat ontworpen is door de beroemde modernistische architect
Le
Corbusier (1887-1965) . Het huisvest het Privat Museum Heidi Weber
en Center
Le Corbusier. Het is helaas niet vandaag te bezichtigen. Wel een bijzonder gebouw van de hand van de grondlegger van
de moderne architectuur. Het gebouw is als tentoonstellingsgebouw door
Le Corbusier
ontworpen op initiatief van Heidi Weber, die hem bewonderde
en met hem samenwerkte. Het gebouw is in 1967 voltooid en is aan het
werk van Le Corbusier gewijd.
We nemen de tram terug naar het centrum en lunchen in de Kantorei.
Na de lunch lopen we naar het Kunsthaus
Zürich. In dit
moderne kunstgebouw zien we een tentoonstelling gewijd aan Seuras, de
Franse pointilist uit de 19e eeuw. Veel bekende werken worden
getoond in samenhang met voorstudies. Centraal staat een klein
schilderij met de Eiffeltoren en een stuk dat een circusvoorstelling
laat zien. Dan bekijken we nog een tentoonstelling over Giacometti, de
Zwitserse beeldhouwer. Er zijn niet zo veel typische magere beeldjes,
maar opvallend veel schilderijen. Daarna bekijken we de vaste collectie.
Die is nogal divers, en heeft een paar topstukken. Alle tijdperken
worden bestreken. Voor ons
zijn uiteraard de Nederlandse meesters, w.o. een Rembrandt (Apostel
Simon) en een paar Mondriaans interessant.
Vervolgens drinken we wat in de gay bar Cranberry, waarna we naar Barfüsser gaan voor een Sushi mix. Barfüsser was de eerste gay bar van Zwitserland, maar is nu een ruim en trendy sushi restaurant met een gemengd publiek. We hadden bij Adler Swiss Chuchi willen eten, maar dat zat vol. Dat wordt dan zondag. De sushi, maki en zomeer waren heerlijk en behoorlijk vullend.
We gaan terug naar hotel. Later op de avond verkennen we een deel van de Gay scene van Zürich.
Weer: bewolkt en zo nu en dan flinke regenbuien. ’s Avonds droog. Max 10°C / 50°F
westoever van de rivier de Limat. We drinken koffie bij Confisserie Sprüngli
aan de Paradeplatz bij de Bahnhofstrasse. Sprüngli
is een Zwitsers instituut op het gebied van chocolade en pralines. Als
sinds 1839 maakt het bedrijf chocolade en verkoopt het in een eigen
winkel. Het bedrijf is sinds die tijd wel gegroeid. Eerst door de fusie
met Lindt uit Bern en later door overnames in Duitsland, Italië,
Frankrijk en de USA. De vestiging aan de
Paradeplatz is de meest
voorname van de 12 winkels in Zürich (er zijn er nog 5 in andere
steden) en heeft naast een winkel ook een groot café of konditorei.
Koffiedrinken met taart of chocola is hier een waar genoegen. We nemen
een Apfelstrudel en een echte Sprüngli chocoladetaartpunt bij de
koffie. Na het koffiedrinken stappen we nog even de chocolaterie in en
kopen een doosje voor het thuisfront. Na al dit lekkers lopen we de Bahnhofstrasse af naar de Zürich See.
De Bahnhofstrasse is een zeer chique winkelstraat met zeer voorname
juweliers (Tiffany & Co, Cartier, Bulgari, Omega) en kledingwinkels
(Prada, Dior, Armani, Chanel, Vuitton, etc). Ook staan hier de
grootste warenhuizen van Zwitserland, Manor en Jelmoli. Zoals de website
van de straat stelt: "er zijn vele Stationstraten in de wereld,
maar er is er maar één beroemd". Vervolgens lopen we naar de
Fraumünster, de grote kerk aan de
westoever. Deze middeleeuwse kerk werd in de reformatie ontdaan van al
haar ikonen, ornamenten en orgel en heeft
daarom een nogal sober
interieur. In 1967 werden door Marc Chagall (destijds al 80 jaar oud) een
vijftal
prachtige glas-in-lood ramen gemaakt aan de koorzijde. Helaas mag er niet gefotografeerd
worden. Het koor is opvallend hoog (18m) en is prachtig met de vijf
ramen. De drie hoofdramen zit in de westzijde aan achterzijde van het
koor. Aan de noord en zuidgevel zijn twee nevenvensters. Het bloedrode
Profetenvenster aan de noordzijde toont de profeten Elisa en Elia. Het
blauwe Wettenvenster ertegenover laat Mozes zien, die neerkijkt op zijn
ongeduldige en onvolgzame volk. De hoofdvensters bestaan uit het blauwe
Jacobsvenster (met Jacobsladder), het gele Zionvenster en in het midden
het groene en grootste Christusvenster, dat het leven en afkomst van
Christus uitbeeldt met de kruisiging helemaal bovenin. Ook van Giacommetti
(1940) is er een glas-in-lood raam. Ook heel mooi,
maar in vergelijking met Chagall speelt het tweede viool.
Het toont God,
Christus, acht profeten, de vier evangelisten en tien engelen. We gaan dan de
smalle straatjes van de westoever in. We komen langs de 13e eeuwse Peterskerk, met
haar grote wijzerplaat voor de kerkklok (8,7 meter diameter) en de
eveneens 13e eeuwse Augustinerkerk. De kerk werd tijdens de reformatie
ontheiligd, later gebruikt als muntmakerij en sinds de 19e eeuw in
dienst als Christkatolische Kirche, een liberale afsplitsing van de
Rooms Katholieke kerk - als reactie op het eerste Vaticaans concilie van
1870 - die vooral aanhang heeft in de noordelijke kantons. In Nederland
is de oudkatholieke kerk haar equivalent.
We klimmen naar de Lindenhof voor een prachtig uitzicht over de rivier en de oostoever. Dit is het oudste deel van de binnenstad en ooit de locatie van een Romeins douanekantoor. Door het centrum lopen jonge padvinders die zakjes met koekjes verkopen. Dan wordt het onder het aangename winterzonnetje langzaamaan lunchtijd en dalen we weer af naar de Zeughauskeller. Dit is een traditionele bier- en eettent. Hoewel het alle karakteristieken van een toeristenattractie heeft (traditionele aankleding, 10 talige menukaart) komen hier ook veel lokale gasten. Hier wird Wurst gross geschrieben roept de menukaart.. Er is keus uit een 15-tal worstvariëteiten vergezeld van aardappelsalade, rösti of pommes. Het is heel gewoon dat je een tafel moet delen met anderen. Dat gaat hier heel gemoedelijk. Erik kiest voor de Zürcher Kalbsbratwurst met Zwiebelsauce en kartoffelsalat. Ik kies voor de Skt Galler Schüblig (met het beste rund en varkensvlees) met rösti.
Na de
lunch nemen we de tramlijn 8 naar Helvetiaplatz in Zurich
West. Het openbaar
vervoer is in Zürich - zonder metro - goed geregeld. Trams rijden
minimaal 6x per uur, maar meestal vaker. Op de middellange afstand is er
een goed netwerk van S-bahnen. Op het Helvetiaplein is een rommelmarkt waar van alles en nog wat wordt
verkocht. Zürich West is heel wat anders dan het keurige oude centrum
met haar Gildehuizen of de chique Bahnhofstrasse met haar designer
winkels en bankkantoren. Hier, in districten 4 en 5, huist een
bijzondere mengeling van tegencultuur, erotica, zelfkant, immigranten en
trendy bars. Vanaf de Helvetiaplatz lopen we de Langstrasse in Noordelijke
richting uit. Dit was eens de
rosse buurt van Zurich en nog steeds zijn er nogal wat erotische zaken
te zien. Veel meer is het een multiculturele samenloop van eettentjes,
winkels en barretjes. We stoppen even voor iets te drinken in een
dubieus kebab zaakje. Ten noorden van het spoor wordt de straat een stuk
beter en zie je meer trendy bars, art house bioscopen, street en club
wear winkels en eettentjes. Bij Limmatplatz is een
giga supermarkt van Migros, waar we een blik op de schappen werpen.
Boven de supermarkt torent het hoofdkantoor van het supermarkt-concern.
Migros is het grootste detailhandelsbedrijf van Zwitserland en is een
cooperatieve onderneming met leden in brede lagen van de bevolking. In
de jaren 20 van de vorige eeuw begon Migros met een revolutie in de levensmiddelenhandel
door grootschaligheid en lage prijzen. In 1948
introduceerde het de
zelfbedieningswinkel. Migros groeide uit tot een groot concern
(jaaromzet 25,7 Mld CHF) met winkels, fabrieken, groothandel, onderwijs,
cultuurbevordering, reisorganisaties etc. Daarna nemen we de tram richting
Schiffbau. Een voormalige fabriekshal
voor scheepsonderdelen, die nu in gebruik is als cultureel centrum met
drie theaters, een jazz podium (Moods) en een restaurant
(Lasalle). Na een
kijkje in het complex nemen we de trein naar het centrum en lopen vanaf
het Hauptbahnhof door de zeer drukke Bahnhofstrasse, naar de
Urianastrasse voor een bezoek aan de Jules Verne Panorama
bar. De bar in een toren gevestig en is met een lift te bereiken via restaurant Lipp. Het is er ontzettend druk
rond deze tijd (17 uur) en een
zitplaats zit er niet in. Het uitzicht op de drukke winkelstraten rond
Bahnhofstrasse is zeer mooi en we drinken staande onze prosecco.
Daarna terug naar het hotel. Na een pauze nemen we de tram naar restaurant Mesa, voor het diner. Het restaurant heeft een michelin ster en die is het meer dan waard. Uit het 7 gangen menu maken we een keuze van 4. Begeleid door een wijnarrangement wordt een genot voor de smaak en een zeer verzorgde avond. Helemaal voor niets is het niet: de rekening is nogal aan de hoge kant. Na het eten nemen we de tram (die ook ’s avonds laat nog een 10minutendienst rijdt) naar het hotel terug.
Weer: zonnig en droog, 8 graden.
We gaan na het ontbijt met de
tram naar het Hauptbahnhof en van daar met de S10 of Uetlibergbahn naar
de top van de Uetliberg, Zürich’s eigen berg. Het bergstation ligt
op
873 meter boven zeeniveau. Vanaf het station volgen we de route naar
het uitzichtpunt bij het restaurant en hotel Uto
Kulm. Daar is ook een
uitkijktoren. Je ziet tot aan de sneeuwtoppen van de Alpen en bij goed
weer tot in Oostenrijk. Vandaag is het bewolkt, maar het uitzicht is toch
heel mooi. Vanaf de uitkijktoren wandelen we in bijna twee uur naar Felsenegg via de planetenroute.
De route is volgens de borden vlak, maar het gaat toch behoorlijk op en
neer. Het is desalniettemin niet al te moeilijk. De wegen en paden zijn goed begaanbaar.
De uitzichten onderweg zijn zeer de
moeite waard. Op de route komen we langs modellen van de planeten, die
op schaalafstand van elkaar zijn neergezet. Het weer is bewolkt en fris,
maar goed te doen. Bij Felsenegg is een kabelbaan, waarmee we naar
beneden kunnen naar Adliswill. Op de kabelbaan zijn ook de OV-kaartjes
geldig. Beneden in Adliswill is het 10 minuten lopen naar het station.
Vandaar nemen we de S-bahntrein S4 terug naar Zürich. In de stad aangekomen eten we bij McDonald (wat een contrast
met gisteren!), waarna we naar het hotel gaan om op te frissen.
We gaan
later even koffie drinken bij Starbucks en op het station kijken of je
er ook bagage in bewaring kunt geven. Dat kan in kluizen. Terug in het
centrum drinken we een wijntje bij het Rathaus Café en dan weer naar
het hotel.
’s Avonds eten we bij Adler Swiss Chuchi een restaurant dat typisch oer-Zwitserse kost serveert. Het is er afgeladen druk en het is maar goed dat Erik gisteren heeft gereserveerd. Erik neemt een Raclette, met rookkaas en ik een Fondue met gerijpte kazen. Voor de raclette krijgt Erik een electrisch grill-apparaatje met een pannetje en plakjes kaas. De gesmolten kaas moet hij dan uit het pannetje schrapen en op een aardappel smeren. De heelgekookte aardappelen zitten in een warmhoudzak. Ik krijg een fonduepan die door een spiritusbrander wordt verhit. In het houteninterieur tegen de achtergrond van Zwitserse hoempamuziek is het genieten tussen toeristen en Zürchers. Samen met de wijn is de typische, maar relatief eenvoudige maaltijd toch nog 160 francs.
Na het eten drinken we nog een drankje bij Cranberry.
Weer: bewolkt, 7 graden.
We nemen de tram naar het
station en doen daar de koffer in een bagagekluis (CHF 8 voor 24 uur). Vervolgens kopen we
een Zurich pass plus. Dat is een onbeperkt reizen kaart voor het hele
kanton (en een beetje erbuiten) in
bus, tram, trein en veerschepen. Vandaag gaan we naar Stein am
Rhein en Schaffhausen en de Zurich Card plus kost CHF 36 en dat is
minder dan een retourtje. Er is ook een normale Zurichcard,
waarmee je in een kleiner gebied (stad en omgeving) kan reizen.
Daarnaast biedt de kaart gratis toegang tot veel musea en attracties. We nemen de trein naar Winterthur en daar
stappen we over op de S-29 naar Stein am Rhein.
Na dik een uur zijn
we in Stein am Rhein. Helaas regent het pijpenstelen. De rit zou anders
veel mooier geweest zijn. Het landschap is mooi en bergachtig en we
stijgen gestaag. In Stein am Rhein lopen we naar het centrum. Daarvoor
moeten we de brug over de Rijn oversteken. In het
midden van het stadje ligt de Rathausplatz, naar verluidt het schilderachtigste plein
van het land. De gevels zijn met fresco’s versierd, de één nog
mooier dan de ander. We drinken koffie met een gebakje bij de bakker en
lopen wat rond door het mooie dorpje. Na een uur hebben we het wel
gezien en nemen we de Regionalbahn naar Schaffhausen. Het is een mooi en kort
ritje van een half uur. Daar lunchen we bij Restaurant Falken. Vanuit
Schaffhausen nemen we
de bus #6 naar Neuhausen Zentrum. De rit duurt ongeveer 10 minuten. Het
is dan nog 5 minuten lopen naar de beroemde waterval in Rijn van Schaffhausen
(die dus in Neuhausen ligt). Helaas regent het nog gestaag door en
kunnen we wat minder voluit genieten van de brede waterval. Vanaf dit
punt is de Rijn bevaarbaar tot hij bij Rotterdam in de Noordzee stroomt.
Na een uitgebreide blik op dit mooie natuurverschijnsel nemen we de bus
weer terug naar Schaffhausen.
In Schaffhausen kijken we rond
in het centrum. Er zijn een aantal huizen met prachtige gevels, compleet
met fresco’s, erkers en gevelbeelden. Meestal hebben die namen een relatie
met de naam van het pand (of is het andersom?). Vanwege de regen gaan we
schuilen in een konditorei en nemen we wat warms te drinken. Het is
inmiddels behoorlijk koud geworden. We lopen verder en bezoeken de Münster
zu Allerheiligen, de grote 11e eeuwse kerk van Schaffhausen. Van
binnen is de romaanse kerk zeer sober in gericht. Zoals in zoveel
Zwitserse hervormde kerken zijn de kerkschatten en decoraties tijdens de
door Zwingli geleide reformatie verwijderd en vernietigd. Alleen de
glas-in-lood ramen in de absis zijn de moeite waard. Naast de kerk is
een kloostergang, waarin ook het Allerheiligenmuseum
is gevestigd. Dit museum heeft een historische collectie. Het klooster
in Schaffhausen behoorde aan de Benedictijner orde toe. Tijdens de
reformatie is het klooster in 1529 opgeheven. In de Tweede Wereldoorlog
werd de kerk - net als de rest van het oude centrum - door Amerikaanse
bombardementen in augustus 1944 deels verwoest. Honderd mensen kwamen
om. Schaffhausen ligt ten noorden van de Rijn en de Amerikanen
dachten dat het in Duitsland lag. De USA boden excuses aan en betaalden
compensatie...maar maakten in februari 1945 dezelfde fout. Nu kwamen 16
mensen in Schaffhausen om en negen in Stein am Rhein. Tegenover de kerk
staat een hotel met een gevelornament dat ook getuigt van de
vernietiging in 1944 en wederopbouw in 1945.
Het is inmiddels gaan sneeuwen
als we teruglopen naar het station. We nemen de ICE van 16.09 uur naar Zürich.
16.48 uur zijn we er al. We halen de koffer op en nemen de trein naar
het vliegveld. Er gaan rond deze tijd erg veel treinen naar het
vliegveld en ze zijn allemaal dik vertraagd. Het is maar 10 minuten met
de trein. Op het vliegveld Kloten eten we een snack en kijken wat rond
in de winkels. Dan is het nog wachten op de vlucht.
Als we goed en wel in het KLM toestel zitten krijgen we het nieuws dat we vanwege de sneeuwval vertraging gaan oplopen. De sneeuw die op de vleugels ligt moet eerst verwijderd worden en aangezien de luchthavenleiding verrast is door de vroege sneeuwval is er onvoldoende capaciteit beschikbaar. Het duurt uiteindelijk twee uur voor we aan de beurt zijn voor een schoonspuitbeurt. Al die tijd blijven we in het vliegtuig zitten. Dan nog even wachten op een vrije startbaan en we kunnen ruim na 22 uur het luchtruim in (vertrek zou 20 uur moeten zijn). Eenmaal op Schiphol zijn we de koffer kwijt. We doen aangifte van vermissing, maar dan blijkt dat de koffer op een andere band is terecht gekomen. W moeten nog een flink eind lopen van hal 1 naar hal 2. Als we dan de koffer hebben blijken we net de laatste trein van het dagnet gemist te hebben en moeten we 75 minuten wachten op de eerste nachttrein. Ruim na 2 uur in de ochtend zijn we dan in Rotterdam en rond half drie stappen we ons huis in.
Weer: regen, 5 graden. In de middag wordt het sneeuw.