SISTERON
----------------------------

Na een korte stop in Volonne, komt de keizer op zondag 5 maart in Sisteron aan. Hij is aangenaam verrast door de ontvangst door de burgemeester van de stad, M. Gombert en de onder-prefect en niet, zoals hij vreesde door de royalisten.Hij passeert de Porte Dauphine neemt de ru Sauniere om aan te komen in de Auberge du Bras d'Or. Hier eet hij en gaat hij om 15 uur weer verder richting Gap.

Aan het eind van dSisterone middag rijden we door naar Sisteron We nemen onze intrek in hotel Tivoli aan het gelijknamige plein.  We eten 's avonds een redelijk, doch klein restaurant (Colombo) en drinken een biertje in een café.

De volgende ochtend bekijken we na het ontbijt de citadel van Sisteron. Deze biedt een mooi uitzicht over het stadje en de omgeving, zo'n 500 meter boven de rivier de Durance. Tijdens de klim naarboven lijkt er geen eind te komen aan de poorten doorgangen. In het for zelf zijn er geen gidsen maar bandopnames in het Frans die de historische gebeurtenissen langs een route door het fort proberen toe te lichten. Rond half elf gaan we op weg naar Gap.

GAP
----------------------------

Napoléon en zijn troepen trekken zondag 5 maart rond 21 uur Gap binnen onder steeds enthousiaster wordende toejuichingen. Zich wendend tot generaal Bertrand, die hem vergezeld zegt Napoleon:

"Eindelijk, nu zijn we echt in Frankrijk"

Te paard bereikt hij via de rue de Provence de Auberge de Marchand. De dag erna maandag 6 maart rond 14:30 verlaat Napoleon  met dat gevoel deze stad die hem zo'n hartelijke ontvangst had bereid. Hij laat het departement Hautes Alpes de som van 50.000 francs na en geeft de stad een Corsicaans vaandel. Enkele dagen later zetten enkele honderden Marseillanen een strafexpeditie op tegen Gap die mislukt. Een tweede wordt voorbereid in de dagen erna waarbij zo'n 2000 Marseillanen betrokken zijn. Deze wordt eveneens door Gapençais afgeslagen.

In Gap nemen we een kamer in het Hotel de la Paix. Prima en niet duur. Gap is een wat grote stad in de Hautes Alpes (30.000 inw). Het ontbreekt de stad aan echte bezienswaardigheden. De kathedraal is mengelmoes van stijlen. Een plaquette op de rue de France memoreert waar Napoleon overnachtte in de nacht van 5 op 6 maart 1815.  De middag brengen we door in het centrale park. We halen bij het Syndicat d'Initiative (VVV) wat wandelroutes op voor morgen. In de winkels slaan we wat proviand in. 's avonds prima gegeten bij La Petite Marmite.

Dinsdag gaan we op pad om een bergwandeling te maken. Met auto rijden we naar het startpunt van één van de wandelingen die we van de VVV hebben gekregen. Het gaat vrij stijl naar boven langs smalle paden en alpenweides. Tijdens onze 3,5 uur durende klim (in een zomerse hitte) komen we alleen een groep soldaten tegen (jagers). Het uitzicht over de stad en de  omgeving is schitterend. In d verte zien we met sneeuwbedekte alpentoppen en Gap ligt in miniatuur aan onze voeten. Zelf bereiken we ook wat sneeuwresten. 's middags  willen we naar het zwembad, maar dat is helaas gesloten. 's avonds eten we Vietnamees bij Mây Xanh.

De volgende ochtend rijden we na het ontbijt naar Corps.

CORPS
----------------------------
Nadat Napoleon de col Bayard in de sneeuw heeft bedwongen komt hij op maandag 6 maart 's avonds in Corps aan. Hij logeert "Chez Dumas". In de vroege ochtend krijgt hij een boodschap van Cambronne die als verkenner vooruit was gegaan en hem informeert dat zijn aanwezigheid aan het front vereist is. Uiteidelijk blijken de bonapartistische voorhoede en de koninklijke troepen elkaar te ontmoeten bij La Mure zonder slag te leveren...

Napoleon vertrekt daarom op dinsdag 7 maart vroeg in de ochtend om zijn voorhoede bij te staan....

Erik heeft van een collega de tip gekregen om in Corps te logeren - en vooral ook te eten - in het Hotel de la Poste. Zo gezegd zo gedaan. In de late ochtend nemen we in het hotel onze intrek. We mHier overnachtte Napoléonaken een wandelingetje door het (kleine) dorp. We komen langs de voormalige herberg "Chez Dumas", waar een witmarmeren plaquette, voorzien van een vergulde keizerlijke adelaar, herinnert aan de historische overnachting van de keizer in Corps: "Ici a logéNotre Dame de la Salette du 6 au 7 mars, l'Empereur Napoléon revenant de l'Ile d'Elbe" (Hier overnachtte van 6 op 7 maart, de keizer Napoleon op zijn terugkeer van het eiland Elba). Na het korte wandelingetje lunchen we in het Hotel. Het is er bijzonder druk. Klaarblijkelijk is de roem van het hotel niet tot ons beperkt gebleven. Het eten is prima. In de namiddag rijden we naar de Notre Dame de la Salette. Dit is een kerk en bedevaartsoort op de plaats waar in 1846 aan twee herders uit Corps "Onze Lieve Vrouw" is verschenen. Er is een kapel een kerk en een retraiteoord verrezen. Het is het tweede bedevaartsoord van Frankrijk na Lourdes.  We eten er wat en gaan weer naar beneden en rijden door naar een stuwmeer. 's avonds is het dan tijd voor datgene waarvoor we gekomen zijn: het diner in Hotel de la Poste. Het diner (menu fixe) is vol van Provençaalse heerlijkheden. Het is ook erg veel, te veel zelfs. Voldaan rollen we van tafel.

LA MURE
----------------------------

Napoleon vertrekt dinsdag 7 maart 's ochtends vroeg uit Corps want in de nacht van 6 op 7 maart hebben de vijandelijke voorhoedes elkaar zonder slag te leveren getroffen bij La Mure. Eenmaal bij La Mure aangekomen beklimt hij de Eminence de Calvaire waar hij wordt toegejuigd door de toegestroomde menigte. Daarna trekt hij verder naar Laffrey.

Bij La Mure willen we een treintocht maken met de historische spoorlijn naar St Georges de Commiers. De spoorlijn van La Mure d'Isere was ooit een mijnbouw spoorlijn, maar nu een toeristische attractie. De 30 km lange route voert over een spectaculair traject dwars door de bergen, over bruggen en langs ravijnen. Helaas hebben we de trein gemist en hebben geen zin om uren te wachten op de volgende trein. Jammer wel, misschien een volgend keer. Wij rijden verder naar Grenoble

GRENOBLE
----------------------------

Dinsdag 7 maart 1815 om 21 uur komen Napoleon en zijn troepen aan in Grenoble. De Porte de Bonne is gesloten, maar de soldaten die hem bewaken zijn Napoleon gunstig gezind. Het beleg duurt 2 uur. Het republikeinse volk van Grenoble loopt te hoop en zingt: "Bon!Bon! Napoleon va entrer dans sa maison" (Mooi, Mooi Napoleon komt naar huis)...

De poort wordt geopend: Napoleon komt de stad binnen gedragen door de inwoners tot aan het Hotel des Trois Dauphins. Hij rust "lichaam en geest" gedurende 7, 8 en 9 maart. Hij heeft 324 km afgelegd in zes dagen. Hij vertrekt weer op 9 maart naar Lyon. 20 maart gaat hij de Tuillerien binnen in Parijs, zoals hij al had beloofd, twintig dagen tevoor in Golfe Juan. Napoleon zegt over deze heldendaad:
"Tot aan Grenoble was ik een avonturier. In Grenoble was ik een prins"

In Grenoble vinden we een prima kamer in Hotel Splendid. We wandelen rondKabelbaan naar de Bastille in de stad. We gaan met een kabelbaan omhoog naar de Bastille, vanwaar je we weids uitzicht hebben op de stad en omgeving. Grenoble is een redelijk grote stad midden in de Franse Alpen. Elk uitzicht word gedomineerd door de bergen. Wintersport is dan ook een belangrijke activiteit rondom deze stad.

We wandelen in de stad en bekijken een aantal pleinen en kerken. Het plaatselijke theater met zijn op de muur aangebrachte trompe d'oeil is leuk om te zien. 's avonds eten we specialiteiten uit de streek (Dauphiné) en bekijken we de plaatselijke uitgaansscene.

De volgende dag besteden we de ochtend aan winkelen en gaan we 's middags vaTheater, Grenoblenwege het prachtige weer zwemmen in het openlucht zwembad dat een eind buiten het centrum is gelegen. 's avonds sluiten we ons bezoek aan Grenoble en de tocht langs de route Napoleon af met een heerlijk diner.