Zaterdag 7 april 2007

Het is een heldere morgen. We ontbijten in de eetzaal op het dak. Het eenvoudige ontbijt bestaat uit brood, jam en andere smeersels. We hebben voor vandaag door het hotel een gids laten regelen, die ons de oude stad van Fes zal laten zien. De gids haalt ons 9.15 uur op. Hij neemt ons eerst met onze eigen auto mee naar een uitzicht punt bij een fort (Borj Sud) in de heuvels. Het zicht op de stad is prachtig. Je kunt de belangrijke gebouwen zoals de tombe van Idriss II en de Kairaouine moskee en universiteit zien liggen. We rijden door naar een pottenbakkerij (Serghini) in de buurt van Bab (poort) Ftouh, waar we een rondleiding krijgen en uiteraard in de shop eindigen. Het aardewerk is klassiek Marokkaans en ziet er mooi uit.

Dan rijden we naar de medina van Fes el Bali. We parkeren de auto en gaan te voet verder in hoog tempo onze gids achterna. We gaan door allerlei drukke souks, waar je van alles kan krijgen. Kippen (levend), vlees, stoffen (we zien een weverij), timmerwerk, koperwerk, djellaba's, tapijten etc. In dZaouia Mulay Idrisse tapijtenhandel kunnen we vanaf het dak van het uitzicht genieten. Steeds weer wimpelen we het aanbod van thee af en voorkomen we een aankoop. Bij een weverij en stoffenhandel kopen we tenslotte een sjaal voor de woestijn. De eenarmige verkoper doet ons voor hoe we de sjaal moeten omdoen. We komen langs een aantal moskeen: Kairouine moskee (nu helaas dicht vanwege werkzaamheden; tot 1993 de grootste moskee van Marokko en één van de oudste universiteiten ter wereld. Ouder dan Oxford en Bologna zegt onze gids), de ernaast gelegen Attarin Medersa (koranschool, ook gesloten), de Zaouia van Moulay Idriss II. Dit is net als die van Idriss I (zijn vader), die we een dag eerder in het dorp Mulay Idriss hebben gezien, een soort Bab Boujeloud bedevaartsoord. We kunnen er wel in kijken, maar niet in gaan. Het is voor niet-moslims niet toegankelijk. Het is er nu extra druk.

In de Neijarin souk zitten de timmerlieden.  Er vlakbij aan het en Neijarinplein ligt de Neijarin Fondouk, een pleisterplaats voor handelaren ooit uit de 18e eeuw. Het huisvest nu een houtbewerkingsmuseum. Een imposant gebouw. We drinken thee op het plein om even bij te komen. Het tempo van de gids is erg hoog. De straatbeeld is intimiderend druk en we kunnen het met moeite behappen. Het meest spectaculair is de leerlooierij. Via een lederwaren zaak komen we op het dak met uitzicht op de leerlooiers. In grote vaten verven ze de huiden van schapen, geiten en dromedarissen. We bekijken het spektakel vanaf het dak van een lederwarenwinkel. Het stinkt er behoorlijk en we krijgen een takje munt om de geur te bestrijden. In de 15e eeuw nam Fes de plaats in van Cordoba (Zuid Spanje), als belangrijksteLeerlooier centrum voor leerbewerking. Sinds die tijd is er weinig hier veranderd. De leerlooiers staan tot in hun middel in de looi- en kleurstoffen. Onze gids benadrukt dat het om natuurlijke stoffen gaat en dus onschadelijk voor de gezondheid. Uit andere bronnen vernemen we dat er tegenwoordig weldegelijk met chemische stoffen wordt gewerkt, die kankerverwekkend (kunnen) zijn.  Terug beneden verwacht men wel een bezoek aan de winkel, maar daar gaan we niet op in, zeer tegen de zin van de eigenaar, die onze gids er op aanspreekt. Onze gids komt er mee weg.

We komen ook in de juwelierssoek. Deze is in 1999 uitgebrand en herbouwd. We besluiten de rondleiding in een restaurant, dat de gids ons aanbeveelt. De gids laat ons hier achter. Het is een prima restaurant, waar we een heerlijk 3 gangen lunch krijgen. Een uitgebreide Marokkaanse salade, bestaande uit 12 schoteltjes met verschillende gerechtjes. Gevolgd door een brochette en daarna thee met koekjes.

Alles bij elkaar waren we niet helemaal tevreden over de wandeling. Het tempo was moordend hoog, maar dat ging beter toen we niet meer het tempo van de gids volgden en hem zich aan ons lieten aanpassen. Daarnaast vonden we dat we veel te veel winkels en ateliers Medersa bezochten, waar we dan weer beleefd een aankoop moesten afwimpelen. We zagen wel bezienswaardigheden, maar in verhouding weinig. We spraken de gids er wel op aan, maar dat hielp maar ten dele.

Na de lunch rijden wij met de auto terug naar het hotel, Riad Louna. De middag brengen we door op het dakterras en later bezoeken we nog de Medersa Bou Inania. Een medersa is een oude koranschool, of beter gezegd het logement van de koranstudenten. Er is een gebed gaande zodat we even moeten wachten, voor we naar binnen mogen gaan. Het gebouw stamt uit de Merinidische periode, uit 14e eeuw. Het is een van de mooiste in zijn soort in Fes. Prachtig tegelwerk en houtsnijwerk decoreren het qua plattegrond simpele gebouw, bestaande uit een binnenplaats met galerij er om heen. Op twee etages liggen de cellen waarin de studenten vroeger studeerden en sliepen. In een soort loggia bevindt zich de gebedsruimte.

Daarna lopen we wat rond en komen op het plein tussen Fes el Bali en Fes el Djedid. Hier is van alles gaande: apenmishandeling (men laat kinderen vechten met een een aapje; belachelijk idee!) , verhalenvertellers, gokspelletjes, potsenmakers, medicijnmannen, van alles wat je op een middeleeuwse kermis kan verwachten.

's Avonds eten we eenvoudig bij de Kasbah de Fes, een eenvoudig restaurant, maar prachtig gelegen met terrassen op twee etages bij de Bab Boujeloud.  Later drinken we koffie op een terras net buiten de mooie blauwe stadspoort, niet ver van onze Riad. Hier valt weer de volledige afwezigheid van vrouwen op.  Alle klanten op de terrassen zijn man, op een enkele toeriste na. In Casablanca en Rabat was dat minder sterk het geval. Het wordt 's avonds langzaam kouder en een trui is geen overbodige luxe. Na een tijdje wordt het terras te koud en drinken we een biertje op onze kamer. Op de terrassen wordt geen alcohol geschonken.

Weer: zon, warm 22 graden. 's avonds koelt het af naar 12 graden.

Zondag 8 april 2007

Na het ontbijt rekenen we af en vertrekken we naar het Zuiden. Via de Ville Nouvelle rijden we de stad uit. We tanken in een buitenwijk van Fes, waarna we met wat vragen de weg de stad uit weten te vinden. De bewegwijzering is niet echt optimaal in Fes. Na een tijdje wordt het stiller op de weg. Na een km of 40 komen we in Ifrane. Dit is een wintersportoord en sinds 1995 ook een universiteitsstad. Het lijkt veel op een alpendorp in Frankrijk. Dat is niet vreemd, want het is in 1929 door de Fransen gesticht. Recent is er is ook een koninklijk paleis gebouwd. De weg loopt langs de paleistuin. Opeens zien we een hoop mensen stilstaan langs de weg en de bomen in kijken. Een grote groep Barbarijse apen laat zich zien langs de weg. We stappen uit en maken foto's. Ten zuiden van Ifrane slaan we linksaf en komen op een erg rustige weg door de cederbossen. We komen steeds hoger en zien op veel plekken nog sneeuw liggen. De uitzichten op de hoogvlakte zijn prachtig. De weg wordt steeds stiller en we komen vrijwel niemand meer tegen. In de verte zien we huisjes liggen en hier en daar een herder met een schapenkudde. We slaan na een tijd weer rechtsaf richting Boulemane. In Boulemane lunchen we bij een zeer eenvoudig eettentje. Het gehakt wordt gegrild op een houtskoolgril. Samen met de frietjes en de cola kost het 60 dh (~€5,50) voor ons tweeën. We rijden verder en komen rond 14 uur in Midelt aan. Midelt is een simpel plaatsje. Wel een stuk groter dan de meeste dorpjes die we gezien hebben. Er is een busstation en een souk. We hebben onderweg telefonisch gereserveerd bij hotel Kasbah Asmaa zo'n twee km buiten de stad. Het is een soort fake kasbah stijl hotel, met zwembad. Toerbussen stoppen hier voor de lunch. We hebben een ruime kamer met zicht op het zwembad en de besneeuwde toppen van de Midden Atlas. 's Middags gaan we even naar het stadje. We drinken muntthee op een terrasje en wandelen over de souk. Er zijn veel Berbertapijten te koop. Erik laat zijn haar knippen bij een kapper. Daarna rijden we naar het atelier van de Franciscaner zusters. De zusters leren meisjes uit Midelt lezen, schrijven en rekenen en leiden ze daarnaast op in het knopen van tapijten en het borduren van tafelkleden en servetten. Het atelier is gesloten, de leerlingen hebben vrij op zondag. We worden wel rondgeleid door het atelier. We zien mooie tapijten en tafelkleden met het mooie Marokkaanse borduurwerk. De geborduurde kleden hebben geen achterkant en tonen geen knopen. We gaan weer terug naar het hotel. We drinken een pastis in de bar en 's avonds eten we in het hotel. Wel aardig, niet bijzonder.

Weer: zonnig, ongeveer 20 graden; avond 12 gr.

Maandag 9 april 2007

Na het ontbijt in de Red Room gaan we al om 8 uur op weg. De weg voert al snel de bergen in. Via haarspeldbochten banen we ons een weg over de Midden Atlas. De bergpassen zijn mooi. Het is rustig op de weg. Hier en daar kronkelt een bergrivier zich door een door het water uitgesleten kloof. Als we over de bergen heen zijn wordt het landschap vlak en dor. We rijden door eindeloze vlakten, die af en toe worden onderbroken door oases en palmentuinen. We komen eerst in Er Rachidia, na zo'n 125km. Dit is een redelijk grote plaats met een universiteit. Daarna komen we wederom door een dor gebied met oases en palmentuinen. In de dorpen en stadjes zie je veel mensen op straat, op de fiets, lopend. Mensen lopen veel op de weg, zich weinig storend aan het doorgaande autoverkeer. Opletten dus! Na Er Rachidia koersen we op Erfoud. Dit is een kleinere plaats, die wel erg druk is. Er is veel chaotisch verkeer met name bestaande uit fietsers en brommers. Tot enkele jaren geleden was Erfoud de uitvalsbasis naar de woestijn. Er was nog geen verharde weg  naar Merzouga en de woestijn. Nu de weg er ligt is het toeristisch belang van Erfoud sterk afgenomen. We tanken hier voor we de woestijn in rijden. Als we Erfoud uitrijden worden we meteen verrast door een woestijnstorm. Het wordt mistig van het rondstuivende zand. Na een veertigtal kilometers komen we in Risani. We zijn gewaarschuwd, dat de bewegwijzering hier richting Merzouga is verwijderd of onleesbaar gemaakt en dat er horden faux guides op ons staan te wachten met verhalen dat de weg naar Merzouga niet bestaat, dat hij is gesloten of moeilijk te vinden en dat ze je willen gidsen naar een hotel (van vrienden of familie uiteraard). Het valt echter reuze mee. Het is er wel druk, met fietsers met name. Het bordje naar Merzouga is gewoon in tact en we ontwaren geen enkele faux guide! We toeren tussen de palmplantages door de woestijn in. De weg naar Merzouga loopt parallel met de zandduinen van Erg Chebbi en om de zoveel kilometer is er een afslag naar de hotels aan de voet van de zandzee. Na 32km komen we bij de afslag naar Kasbah Mohayut, waar wij een reservering hebben. Het blijkt een prima plek te zijn. Het is een in leem opgetrokken kasbah-achtig hotel met patio en zwembad. Het begint weer te waaien. Na ons geïnstalleerd te hebben in onze zeer kleurrijke kamer gaan we naar het plaatsje Merzouga. Dit is een nogal verlaten oord, dat helemaal draait op toeristen, die de zandduinen willen bezoeken. Nu is er niet veel te beleven, iedereen lijkt op tour te zijn. We worden - zodra we met de auto het centrum in rijden - verwelkomd door een welkomstcomité dat meteen allerlei diensten aanbiedt. We willen alleen maar lunchen. Dat kan: we strijken neer bij een restaurantje dat het comité ons aanbeveelt. Als we bestellen moeten de ingrediënten nog worden ingekocht, dus het duurt even voordat de brochette en omelette op tafel staan. We eten binnen, want het begint steeds harder te stormen. Een jongen komt bij ons zitten in de hoop ons een 4x4 of kamelen  tour te kunnen verkopen. Na een tijdje stapt hij op. Na de lunch rijden we terug naar het hotel. De woestijn storm neemt in kracht toe en het wordt behoorlijk mistig. De middag brengen we rustend en lezend door in het hotel. 's Avonds eten we in het hotel. Lokale specialiteiten: een tajine met rundvlees en ei. Wijntje er bij.

Weer: zon 25 graden. 's middags storm.