Brugge

deel1

Zaterdag 27 november 2004

We nemen de trein van 9.24 vanaf Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal. Daar stappen we op hetzelfde perron over op de InterCity richting Oostende. Om 12 uur zijn we in Brugge. Een taxi brengt ons in vijf minuten bij het Ibis hotel in het centrum van Brugge. We lunchen aan het Simon Stevinplein, waar een kerstmarkt gaande is. Na de lunch lopen we naar de markt, waar we een beBurggeleide fietstocht willen maken met Pink Bear. Volgens onze (internet) informatie is dit de enige organisatie die het hele jaar door fietstochten organiseert. Maar om half twee verschijnt er bij de halletoren op de markt geen gids. We bellen op om er achter te komen dat de fietstocht in de winter alleen 's ochtends plaatsvindt. We gaan daarom maar een stadswandeling maken door de prachtige oude stad. We beginnen op de markt met de 13e eeuwse Lakenhal de Halletoren en de karakteristieke geveltjes. Die gevels lijken oud maar zijn het zeker niet. De meesten zijn 19e en 20e eeuws en zijn in oude stijl gebracht nadat Brugge voor het (Britse) toerisme werd ontdekt in het midden van de 19e eeuw. Er vond toen een soort Gothische opleving plaats waarbij de plekken die er niet middeleeuws genoeg uitzagen werden opgepoetst. De Halletoren of het Belfort is de grootsteBelfort vanaf de Rozenhoedkaai blikvanger van de stad en werd gebouwd in de tijd dat Brugge haar historisch en economisch hoogtepunt beleefde. De toren is te beklimmen en biedt een mooi uitzicht. We lopen verder naar de  Burg, waaraan het stadhuis, het gerechtsgebouw (nu stadsarchief),  't Brugse Vrije (nu toerisme) en de Heilig Bloed basiliek zijn gelegen. We brengen we een bezoekje aan de basiliek. Hier is het meest bekende relikwie van Vlaanderen bewaard: het Heilige Bloed, dat met hemelsvaart op processie door de stad gesjouwd wordt. Binnen in de bovenkapel wordt in 7 talen omgeroepen dat we de gelegenheid krijgen om de tabernakel waarin het relikwie wordt bewaard aan te raken en een persoonlijk gebed te doen. We lopen verder naar de Dijver, een pittoresk kanaal. We steken over en lopen via de Blinde Ezelsteeg, het Huidenvetterplein naar de Rozenhoedkaai. Hier komen de toeristen in drommen samen om het prentbriefkaarten uitzicht op de Halletoren te fotograferen. Verder naar het Groeninge museum. Dit museum herbergt een mooie collectie van m.n. renaissance en gotische schilderkunst, waaronder veel Vlaamse Primitieven. We lopen door de tuin en een paar poorten naar door het Arentspark bij een van de kleinste bruggetjes van de stad, de Bonifaciusbrug. Het is één van Brugge's meest pittoreske en gefotografeerde brug en lijkt in en in middeleeuws. Ze werd echter in 1910 aangelegd! Hierna komen we bij het Gruuthusemuseum. Het Gruuthuse is een stadspaleisje waar ooit de heren woonden die het privilege hadden om belasting te heffen over de verhandelde gruten. Nu is hier een collectie toegepaste kunst te zien van de 13e tot 19e eeuw. Vandaar brengen we een bezoek aan de Onze Lieve Vrouwe kerk. Pronkstuk van de kerk is een marmeren Madonna met kind Bonifaciusbrug van Michelangelo. Het is het enige werk van de Italiaanse kunstenaar dat tijdens zijn leven Italië heeft verlaten. Verder is de kerk bekend vanwege de graven van Bourgondische hertog Karel de Stoute en zijn dochter Maria van Bourgondië. Hierna bezoeken we de Salvatorkerk met schilderijen van Jan van Orley. Deze schilderijen uit 1730 dienden als voorbeeld van tapijten, die eveneens in de kerk hangen. Helaas begint er een mis en kunnen we de tapijten en schilderijen niet van dichtbij bekijken.

We lopen langs het 800 jaar oude St Janshospitaal, waarin o.a. het Memlingmuseum is gevestigd. In de Walstraat kopen we chocola en marsepijn, Belgische lekkernijen, die ruim voorhanden zijn in Brugge. Brugge is sterk gericht op het - voornamelijk Engelse toerisme - en de meeste winkels verkopen kant, chocola, bier of antiek en we worden vrijwel altijd eerst in het Engels aangesproken. Je moet soms moeite doen om in het Nederlands te woord te worden gestaan. Voor het vallen Minnewater van de duisternis bezoeken we de brouwerij de Halve Maan, waar het Brugse bier Straffe Hendrik wordt gebrouwen. We nemen deel aan de amusante rondleiding, die ons behalve langs de brouwvaten ook naar de het dak voert van waaraf we een mooi uitzicht hebben over de stad. Naast de Brouwerij zien we o.a. de Begijnhof liggen en het Minnewater. Na afloop van de rondleiding wacht ons een Straffe Hendrik in het café van de brouwerij.

's avonds eten we bij Cafedraal. Een trendy restaurant met Vlaamse en mediterrane gerechten. Heerlijk eten, voortreffelijke bediening en een goede wijnkeuze. Daarna lopen we naar Bolero, het enige gay barretje van de stad. Als we er om half tien komen is het (niet verrassend) heel erg rustig. Na een uur komen er meer mensen, maar wij zijn een beetje moe geworden en taaien af.

Weer: grijze dag, koud, maar wel droog.