COSTA RICA

Zaterdag 5 april 2008

Rotterdam - Amsterdam - Madrid - San José: 18,5 uur onderweg

We staan om half vier op. Om half vijf is de taxi er. We rijden in een paar minuten naar de achterzijde van het Centraal Station. Op het station moeten we nog een half uur wachten op de trein van vijf uur. In bijna een uur brengt deze ons naar Schiphol. We checken in bij Iberia, drinken koffie en kopen een krantje. We lopen naar gate B12, waar ons vliegtuig naar Madrid al klaar staat. We vetrekken om 8.05. Daar komen we om half elf aan. Het is dan nog ruim een half uur lopen van de aankomst gate op Terminal 4, naar de vertrek gate op terminal 4S. Er rijdt een trein tussen de terminals. Bij het boarden van de vlucht naar San José de Costa Rica krijgen we te horen dat we worden ge-upgrade naar Business Class Plus. Dat is een zeer aangename verasssing. We zitten heel erg ruim en worden helemaal in de watten gelegd. We krijgen een welkomst cava (Spaanse mousserende wijn), lekker eten en wijn, individuele tv-schermen etc. En als we moe worden kunnen we volledig gestrekt gaan om te slapen. Het is tien en half uur vliegen naar San José. We komen rond 15 uur lokale tijd aan. Het tijdsverschil is tijdens de Europese zomer 8 uur. Op de vliegtuigtrap valt de vochtige hitte van Costa Rica als een warme deken over ons heen. We hebben aan boord van het vliegtuig immigratieformulieren moeten invullen. De immigratie en douanecontroles verlopen soepel. Onze chauffeur van het hotel staat - met een bordje met mijn naam erop - klaar bij de uitgang van het luchthavengebouw en we rijden in een half uur naar het hotel Kekoldi. De buurt, Barrio Amon, is een klein beetje tussen verlopen en hip in, maar het hotel is uitstekend. Het is ook niet ver lopen naar het centrum. Het ligt aan Avenida 9 en dus een 3-tal blokken verwijderd van het centrum. Daar gaan we wat eten en drinken in een Soda, La Vasconia op Avenida 1. Een soda is een traditioneel soort eetcafé, waar arbeiders lunchen, dineren of na het werk een biertje drinken. Het is er druk met locals die genieten van een biertje (Imperial of Pilsen) en de voetbalwedstrijd op het grote scherm gadeslaan. We zijn moe en lopen rond half acht weer terug naar het hotel.

Weer: 26 graden, bewolkt. lichte regenbui

Zondag 6 april 2008

San José - Tortuguero Nationaal Park: 6 uur rijden en varen

We staan om 6.10 uur op en zijn helemaal uitgeslapen. We ontbijten niet, want dat komt later. We checken uit, laten onze koffers in het hotel achter en wachten met wat bagage voor drie dagen op de bus voor onze tour naar Tortuguero. De bus van ons hotel in Tortuguero, de Pachira Lodge komt ons om kwart voor zeven ophalen. De bustocht voert ons door de bergen en een nationaal park (Braulio Carillo) met regenwouden. Daarna, voorbij de continentale waterscheiding, dalen we af, naar het laagland. Het wordt warmer en zonnig. Onderweg ontbijten we in een groot restaurant langs de weg. We verlaten de grote weg en rijden een uur lang over onverharde wegen langs grote bananenplantages, die leveren voor merken als Chiquita en Delmonte. Bananen zijn belangrijke exportproducten voor Costa Rica. Het gezelschap in de bus  is internationaal: Uruguay, Spanje, België, Frankrijk en Nederlanders.  Rond half 12 komen we aan in Cano Blanco, waar we inschepen voor een boottocht naar de Pachira Lodge, waar we 2 nachten zullen blijven. De tocht gaat over een rivier en daarna over een natuurlijk kanaal dat parallel aan de kust loopt. Rond 13 uur zijn we in de lodge en worden verwelkomd met een cocktail. We installeren ons in de de kamer. De lodge bestaat uit een heleboel huisjes met ieder 4 kamers, die omgeven zijn door dicht regenwoud. De kamers hebben wel ramen, maar daar zit geen glas in, maar een hor. Je krijgt dus alle geluiden van de natuur (en je buren) mee. Het is heel mooi allemaal. Om ons heen zingen de vogels en snerpen de krekels. We lunchen (aardige maar niet memorabele buffet lunch) en hebben dan wat tijd om bij te komen

's Middags gaan we om half vier met de boot naar het dorp Tortuguero. Tortuguero kanaal Dat ligt tegenover het hotel op de andere oever van de rivier.  Het dorp stelt niet zo veel voor. Wel is het leuk dat we naar het strand kunnen lopen en de Caribische zee kunnen zien. Op het strand komen in de periode juni tot oktober de groene zeeschildpadden in grote getale aan land om eieren te leggen. Helaas niet nu. Het schijnt een prachtig gezicht te zijn. Wel komen in deze periode  lederschildpadden aan land. Maar dat betreft één à twee exemplaren per nacht over een kuststrook van tientallen kilometers. We krijgen van Julio, onze gids, uitleg over het wel een wee van de zeeschildpadden hier.  De golven zijn hoog, maar surfen of zwemmen is misschien niet zo'n goed idee, in verband met haaien. We lopen nog wat rond in het dorpje en kopen een telefoonkaart. Hiermee kunnen we vanaf elke telefoon vanuit een beltegoed, dat aan de kaart verbonden is, bellen. Mobiele telefoons werken niet overal in Costa Rica en zeker niet hier in de jungle. Terug in de lodge nemen we een verfrissende douche (uitstekend) en een aperitiefje voordat we aanschuiven voor het buffet diner. Na het diner buiken we uit op een terras met uitzicht over de rivier. De zon is dan allang onder gegaan. Het wordt hier tussen half zes en kwart voor zes donker. We gaan vroeg naar bed.

Weer: zonnig, 31 graden

Maandag 7 april 2008

We staan om 5 uur op en nemen een douche. Waren al wakker geworden van het lawaai dat de brulapen maken. We hebben inmiddels ook kennis gemaakt met een Costaricaans sanitair fenomeen. De afvoeren zijn hier vaak erg smal, zodat het verboden is het toiletpapier weg te Zonsopkomst Tortuguero spoelen via de wc. Die moet je in een afvalbak doen, die er naast staat. Niet zo'n fris idee, maar het went. We hebben dat in Mexico ook al ervaren en je kunt dit verbod maar beter eerbiedigen om erger te voorkomen.

Bij de receptie staan koffie, thee en koekjes klaar. Om 6 uur gaan we met de boot op een tocht door de natuurlijke kanalen van Tortuguero Nationaal Park maken. De zon is net op en zet het oerwoud in een prachtig licht. Op onze tocht zien we vele vogels, zoals anhinga's , een groene reiger, een blauwe reiger, toekans, papagaaien, jacanas, zwarte gieren en nog veel meer.. Ook zien we hier en daar een leguaan, een rivierotter, rivierschildpadden en natuurlijk de brulapen, die we al hoorden toen we nog op moesten staan. Deze kleine apen maken een vreselijk lawaai om hun territorium af te bakenen. Anhinga Tussen het riet ontwaren we een kaaiman. Julio, onze gids, vertelt ons veel over de dieren en bomen, die we te zien krijgen. Na drie uur varen gaan we in de lodge ontbijten.

Om half tien gaan we weer met de boot weg voor een wandeltocht verderop. Het is een niet zo groot rondje in de buurt van de Tortuguero heuvel. Onze gids is deze keer Luis, die hier en daar lange verhandelingen houdt over van alles en nog wat, wat ons niet zo interesseert. Uiteindelijk zien we vele plantensoorten en een paar salamanders en niet te vergeten een paar felrode gifkikkers. Terug bij de boot worden nog getrakteerd op een groene boomslang, die door een paar dorpskinderen wordt vastgehouden. We varen terug naar de lodge, waar we weer een buffetlunch hebben. 's middags zijn we vrij en brengen we luierend aan het zwembad door. 's avonds drinken we bij een ondergaande zon weer een lekker drankje aan de bar en storten we ons wederom op het dinerbuffet. Het eten gaat wel, maar is niet geweldig. 's avonds speelt er een bandje bij de bar. Wij nemen nog een cocktail voor we weer naar bed gaan.

Weer: zonnig en warm 30 graden. 's middags wordt het bewolkt en iets koeler.

Dinsdag 8 april 2008

Tortuguero Nationaal Park - San José: half uur vliegen

We staan om half zes op, betalen de rekening en ontbijten. Om 6.55 uur komt de boot om ons naar het vliegveld te brengen. Vliegveld is een Tortuguero vanuit de lucht groot woord: het is een kleine landingstrip in de bush. We vliegen met een klein propellertoestel waar zo'n 20 passagiers in kunnen. Het zit maar voor een kwart vol. Na minder dan een half uur zijn we in San Jose. We nemen een taxi naar hotel Kekoldi, waar onze koffers staan. Daar is de kamer uiteraard zo vroeg op de morgen nog niet klaar. We wandelen de stad in en drinken koffie in het Café Parisienne onder het Gran Hotel Costa Rica, nabij het Teatro Nacional. Dit prachtige theater uit de laat 19e eeuw is te bezoeken. Prachtig gedecoreerde hal en foyer. Ook de zaal met de mooie loges is zeer fraai. We bezoeken nog de kathedraal (niet zo bijzonder) en lopen dan naar het hoofdpostkantoor om postzegels te kopen. We  lopen verder naar het Jade museum, gevestigd op de begane grond van een kantoor van een verzekeringsmaatschappij. Het museum toont de geschiedenis van de precolumbiaanse maatschappij en het gebruik van met name Jade. Interessant museum, maar klein. In een half uur hebben we de tentoonstelling bekeken. We gaan terug naar het hotel, dat maar 5 minutenFoyer Teatro Nacional van het museum ligt. De kamer is bijna klaar.

We lunchen in de buurt bij Café Moro. Dit is een trendy  en luxe restaurant, dat vooral door kantoormensen voor de lunch wordt gebruikt. Rond half vier begint het te onweren. Later als het weer droog wordt, gaan we nog de stad in om een drankje te drinken onder het President Hotel in bar Churchill. We hebben uitzicht op het winkelend publiek op de Avenida Central. Hier gebeurt van alles, legaal en illegaal.

's avonds eten we bij Café Mundo, in de wijk Otoya, zo'n 10 minuten lopen vanaf het hotel. In deze wijk zijn veel leuke restaurants. Lekker gegeten, maar we zitten nog vol van vanmiddag. Nog later gaan we rond half negen met de taxi naar Puchos Night Club, een gay club met vijf bars en een - wat amateuristische - show. Het is al opmerkelijk vroeg druk met een gemengd publiek. Op de terugweg gaat de taxichauffeur helemaal de verkeerde kant op. Ik stuur op tijd bij. We denken dat hij de boel wil flessen, want nadat we hem nog eens vertellen dat hij helemaal verkeerd zit en we nu echt naar het hotel willen, rijdt hij zonder mankeren naar de goede locatie. Hoewel de meter ineens tot grote hoogte is opgelopen, betaal ik hem net zoveel als we op de heenreis kwijt waren: 700 colones (± 1 euro).

Weer: zonnig 28 graden.

Woensdag 9 april 2008

San José - La Fortuna: 150km

Na het ontbijt wachten we op Budget Car Rental die de auto zullen komen bezorgen. De auto komt stipt om half negen. Niet de verwachte Toyota Rav4, maar een Zwavelborst- of regenboog Toekan Daihatsu BeGo. We zijn een beetje teleurgesteld, maar het is wel een enigszins vergelijkbaar model. Na de nodige formaliteiten gaan we op weg. We loodsen onszelf door het ingewikkelde eenrichtingssysteem van San Jose en vinden snel de weg naar het westen langs het vliegveld. Bij San Ramon verlaten we de hoofdweg en gaan we noordwaarts richting La Tigra en La Fortuna de San Carlos. In La Fortuna nemen we geld op (de geldautomaat geeft zowel US dollars als Colones) en gebruiken een eenvoudige lunch bij La Parada. Dan rijden we door naar de Arenal Observatory Lodge. Op weg daarheen zien we de Arenal vulkaan al liggen. De top is verborgen in de wolken. Na 15km slaan we de weg af een onverharde weg op die we 8km bergop volgen naar de lodge. De weg is erg slecht, vol kuilen en hobbels. Na 8 km komen we bij een portiersloge. De portier kijkt of we op de gastenlijst staan, voordat hij de slagboom opent. De lodge is prachtig gelegen met super uitzicht op de vulkaan. Wij hebben een Smithsonian Room met een groot panoramisch raam met zicht op de vulkaan. Om vier uur gaan we met een gids een wandeling maken rond de vulkaan door het Arenal Vulkaan Nationaal Park. De jonge gids Arenal vullkaan bij avond is een meester in het spotten van vogels en brulapen. Met zijn sterke kijker op statief haalt hij een regenboog toekan en een brulaap heel dicht bij. De brulapen maken weer veel lawaai. Door hun geluid na te bootsen krijgt de gids respons van de apen en zo kan hij ze beter vinden. We gaan van het pad af en binnen de kortste keren vinden we de aap, die hoog in de boomtop zit te brullen. De gids neemt ons door het secundaire regenwoud mee tot een uitzichtpunt op de vulkaan. Daar zien een stel Swainson's toekans in een boom zitten.  Het regenwoud is teruggegroeid nadat het eerst was gekapt, maar later weer aan de natuur is overgelaten, vandaar de toevoeging secundair. De vulkaan is ongeveer 2900 jaar oud en zeer actief. Op 29  juli 1968 was er een aardbeving waardoor de top van de vulkaan werd af geblazen. Het resultaat was de huidige vorm van de vulkaan. Op die dag kwamen 78 mensen om. Gasemissies, lawines en asregens zijn aan de orde van de dag. Regelmatig horen we luide donderklappen vanaf de vulkaan komen. We lopen terug en komen net voor donker aan in de lodge. Na het diner hebben we vanuit onze kamer uitzicht op de gloeiende lavastromen die van de vulkaan afkomen. Het is een adembenemend schouwspel, dat we vanuit ons bed door het grote raam kunnen gadeslaan. Het houdt ons lange tijd geboeid.

Weer: zonnig 28 graden. namiddag enorme regenbui. Tijdens wandeling korte buitjes. Daarna weer zware, maar korte bui.