Toscane deel 1

9 t/m 16 april 2002

Dinsdag 9 april 2002

Om vijf voor zes staan we op en  om half zeven gaan we de deur uit. Met de trein van 7:02 naar Schiphol. De vlucht vertrekt om 9.25. Het is een Fokker 70 van KLM, een klein toestel, waar we met een bus naar toe gereden worden. De vlucht verloopt vlekkeloos. In Bologna (aankomst 11:15) nemen we de Aerobus naar het station. Die doet er ± 20 min. over. We nemen de trein (Eurostar, zeer comfortabel) van 12.35 u. die ons om 13.30 in Florence aflPalazzo Vecchioevert. We geven onze bagage in bewaring op het station en lopen de stad in. We lunchen bij La Lampara. Prima restaurant niet ver van het station en de San Lorenzo kerk. Na de lunch wandelen we door de regen naar de San Lorenzo kerk (€2,50). We bezoeken de kerk, die waarschijnlijk de oudste van Florence is. Ooit was het de parochie kerk van de familie De Medici, de familie die meer dan 300 jaar (1434-1737) het bestuur van Florence en later ook van Toscane heeft beheerst.  De renaissance kerk is een ontwerp van Bruneleschi, die ook de Dom ontwierp. De gevel is nooit afgemaakt. Aan de kerk is ook de Biblioteca Medicea-Laurenziana verbonden. Dit is een verzameling manuscripten, verzameld door Cosimo de Oudere en Lorenzo de Grote. De bibliotheek is ontworpen door Michelangelo in 1524. Naast de kerk staat de Capelle Medicee, de grafkapel van de Medici-familie. Het is het duurste project ooit gefinancierd door deze familie en straalt van binnen vooral rijkdom en voornaamheid uit. Daarna lopen we wat door de stad langs de straten met de chiqueste winkels van de stad, zoals de via de Tornabuoni en de Piazza della Repubblica. Alle grote Italiaanse ontwerpers zijn vertegenwoordigd. Om vijf uur nemen we een taxi van het station naar Antonio, een vriend van mij. We worden goed ontvangen door  Antonio en zijn vrouw..

's avonds eten we bij Antonio. Wel laat zelfs voor Italiaanse begrippen. Rond half twaalf moe, doch voldaan naar bed.

Woensdag 10 april 2002

Na het  ontbijt gaan we met de bus de stad in. Vandaag schijnt de zon!!! We beginnen bij de dom Eerst drinken we een cappucino en een gebakje (samen €10!!), hetgeen in deze buurt een dure aangelegenheid is. Dan bezoeken we de dom (bouw 1294-1436). Prachtige kerk, het meesterwerk van de architect Bruneleschi. Bruneleschi nam het werk aan de Dom over van Cambio, omdat hij de bouwkundige oplossing wist voor het bouwen van de, voor die tijd unieke koepel.  Een bezoek aan de koepel slaan we over vanwege de enorme rij, die er om 10 uur al staat. De klokketoren, Campanile, is uit 1334 en een ontwerp van Giotto. We vervolgen onze weg langs de via de Calzazuoli, Via dell' Oche en de Via Elisabeta. Hier een toren met  Etruskische herkomst verbouwd tot hotel. We komen op de Piazza della Signoria, met de overbekende David en het Palazzo Vechio (stadhuis) uit 1299. In de Loggia schuin tegenover het Palazzo Vecchio staat de Loggia. Eind 14e eeuw gebouwd als ceremonieplaats en pas in de 18e eeuw uitgegroeid tot beeldenpark. Beroemd is de Perseus van Cellini, die de overwinning van het adelijke bewind van de De Medici's op de republikeinse staatsvorm voorstelt. Dan verder langs de Uffizi. Het U-vormige gebouw Uffizi werden gebouwd als kantoor voor de bestuursambtenaren in opdracht van Cosimo I in 1560.  In de loop der eeuwen verzamelden de De Medici's hier hun omvangrijke kunstcollectie. De beelden en antiquiteiten zijn naar andere musea verhuisd, zodat alleen de schilderijen hier te zien zij.  Ook hier staat ook een enorme rij wachtenden. Bovendien ben ik hier al eens geweest. We lopen naar de Santa Croce kerk. Deze kerk uit 1294, ontworpen door dezelfde architect die de bouw van de Dom was begonnen, Arnolfo di Cambio. De kerk herbergt veel graven van bekende Italianen (Michelangelo, Rossini, Machiavelli, Gallileo).

We lopen de Ponte Vechio over. De oude beroemde brug is bebouwd en het domein van een groot aantal juweliers. We luchen in de Santo Spirito wijk aan de andere kant van de Arno rivier (Oltrarno) bij Angiolino. Tradiotioneel en authentiek restaurant. Ook het interieur isUitzicht over Florence vanaf Piazale Michelangelo bezienswaardig. Het wordt inmiddels warm. We lopen de berg op richting het Forte Belvedere voor het uitzicht. Dat is helaas gesloten vanwege restauratiewerkzaamheden. We lopen door naar de S. Miniatokerk. Ook hier is het uiticht op de stad prachtig. Na een bezoekje aan de kerk zetten we de afdaling in. We houden nog even in op het Piazzale Michelangelo, om nog eens van het uitzicht te genieten.

We spreken telefonisch met Antonio af aan de oever van de de Arno. Hij haalt ons op en rijdt met ons naar  Fiesole, een oude Etrusische nederzetting in de heuvels boven Florence. Ook zijn hier Romeinse opgravingen en een amfitheater dat nog gebruikt wordt. We drinken wat op een terras. 's avonds lekker gegeten en gedronken thuis bij Antonio.

Donderdag 11 april 2002

Na het ontbijt nemen we een taxi naar Avis. We krijgen daar een Opel Astra mee. Helaas regent het vandaag en is het 10 graden kouder dan gisteren (7 gr). We rijden door Firenze naar dePienza snelweg, hetgeen niet zo gemakkelijk is. We zijn rond 12.30 in Pienza. We nemen onze intrek in ons hotel Il Chiostro de Pienza. Het is gevestigd in een voormalige klooster en vanuit onze kamer hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving. We lunchen in een klein restaurantje (Latte di Luna). Pienza is een vrij klein stadje, of beter een dorp. Het is bedacht door  Paus Pius II, die op de plaats van zijn geboortedorp Corsignano een nieuwe stad liet bouwen. Hij besloot om zijn residentie van Rome naar hier te verplaatsen en het plaatsje geheel in Renaissancestijl te laten herbouwen. Hij dwong zijn kardinalen hem te volgen en hun paleizen in dezelfde stijl in Pienza te laten bouwen. Met zijn dood kwam een einde aan het project en werd Pienza een slaperig stadje met een bijzondere architectuur en enige faam vanwege zijn Peicorino schapenkaas. Op het centrale plein van Pienza, Piazza Pio II staat de kathedraal. Eromheen het pauselijk paleis en de privé paleizen van enkele kardinalen.

Na de lunch rijden we met de auto naar Montepulciano. Dit is een vestingstadje ongeveer 12 km ten oosten van Pienza. We wandelen door de stad , langs Colonna de Marzocco, en de klokketoren met een witte Commedia dell'arte figuur erop. Zeldzaam in deze streek en waarschijnlijk geďmporteerd uit Napels. We drinken koffie in CaféStadhuis Montepulciano Poliziana, een prachtig Art Nouveau, café met prachtig uitzicht over de Toscaanse heuvels.. Het dak van het stadhuis biedt een aardig uitzicht over de stad. Montepulciano is beroemd vanwege zijn wijn, de Vino Nobile de Montepulciano. Het stadje is dan ook vergeven van de proeflokalen van de diverse wijnboeren. Wijn proeven in het Palazzo Contucci (en gekocht; riserva 1998). Terug naar de auto. We rijden terug naar Pienza.

's avonds eten we in een restaurant in de buurt (Buca delle Fate). Prima eten en bediening en niet te duur. We maken kennis met de Pinci, een Toscaanse pastavariant, uit de provincie Siena.

Vanavond speelt Feyenoord tegen Inter in de halve finale van de UEFA-cup, maar helaas wordt die wedstrijd op een betaalzender uitgezonden. We zien daarom Dortmund tegen Milan. Dortmund verliest met 3-1, maar had thuis al met 4-0 gewonnen. Na aflooop zien we kort de beelden van Feyenoord. Die wedstrijd eindigt in 2-2 (rust 2-0) dus gaat Feyenoord na 28 jaar weer naar de finale.

Vrijdag 12 april 2002

Vanacht was het nogal hevig weer, met regen en zware storm. Vanochtend is het weer bewolkt met wat miezerregen. We rijden naar S. Quirico d'Orcia. Klein plaatsje met aardige romaanse  kerk de Collegiata. Hierna zetten we koers naar Montalcino. Deze vAbdij van Sant'Antimoestingstad ligt mooi ommuurd op een heuvel en is al van verre te zien. We wandelen erdoor. Ook Montalcino is beroemd om zijn wijn. Er zijn dan ook veel wijnhandels (enoteca) en proeverijen (degustazione) voor de beroemde Brunello de Montalcino, die behoorlijk prijzig is. 1997 schijnt een uitstekend jaar te zijn en dat is te zien aan de prijzen van rond de €70. We lunchen bij Il Moro, een eenvoudige, doch prima trattoria. Daarna rijden we naar Sant'Antimo. Dat is een zeer mooi gelegen abdij uit de 12e eeuw. De abdij nam een voorname plaats in op de pelgrimsweg van Noorwest Europa naar Rome, de Via Francigena (Franse weg). Na 1462 is de abdij na schandalen en politieke verwikkelingen verlaten. Recent is ze echter weer in gebruik door een kleine groep Franse broeders Premonstratensers, eeen afsplitsing van de Cistercenzers. Ze dragen een paar maal per dag een Gregroriaanse mis Oude thermale bad van Bagno Vignoni op. Om 14.45 zien en horen we de None. Inmiddels is de zon gaan schijnen en loopt de temperatuur op tot 19,5 graden! Na de mis rijden we verder naar Bagno Vignoni. Een thermaal bad dat al bekend is uit de middeleeuwen, eveneens gelegen langs de oude via Francigena. Het oorspronkelijke bad ligt midden in het gehucht, maar is inmiddels verboden terrein voor baders (aangegeven in Italiaans en Duits!). Bij hotel Marucci is een thermaal zwembad, dat ook toegankelijk is voor niet-hotelgasten. Na een drankje op een teras rijden we terug naar Pienza.

's avonds eten we in het restaurant van ons hotel. Een heerlijke maaltijd vergezeld van een niet te versmaden Brunello.