Estland Deel 1
Letland
Litouwen

Vrijdag 29 augustus 2014

Een avond voor ons vertrek naar Estland nemen we onze intrek in het Citizen M hotel op Schiphol. Het is een paar minuten lopen vanaf Schiphol Plaza en het NS-station. We moeten zelf inchecken aan een computer terminal en een kamersleutel aanmaken. De kamer is klein maar inventief ingericht. Het bed staat voor het raam van muur tot muur. De douche en het toilet staan in de kamer en zijn met glazen schuifdeuren af te schermen. We hebben uitzicht op de komende en gaande vliegtuigen. We kijken wat TV en drinken nog een (gratis) drankje in de bar beneden. Dan gaan we slapen want we moeten morgen weer vroeg op.

Zaterdag 30 augustus 2014

We staan omTallinn, Stadspoort 5.30 op, douchen en gaan dan de deur uit naar de vertrekhal. We checken in en gaan daarna ontbijten in de sandwich bar. Daarna drinken we koffie bij Starbucks. De vlucht naar Frankfurt vertrekt om 7.40 uur. We komen om 8.50 uur in Frankfurt aan. We moeten overstappen en onze vervolgvlucht naar Tallinn vertrekt om 10.05. De vluchten verlopen probleemloos. Om 13.30 lokale tijd (+1 uur) komen we op het Lennart Meri Airport in Tallinn aan. We nemen een taxi van Tullika Takso naar het Baltic Vanu Wiru hotel, waar we een kwartier later aankomen, midden in de oude stad. Tulika is met Tallink Takso en Tallina Takso een officiële taxi. Deze staan bij de taxirij  voor de aankomsthal klaar. Er zijn ook minder betrouwbare bedrijven, die je in de aankomsthal willen aanspreken en waarvan je maar moet afwachten hoe hoog de rekening wordt.  Het ligt centraal, de kamer is ruim en van redelijke kwaliteit. Achter het Tallinnhotel heeft het hotel eigen parkeergelegenheid. We rusten even uit en gaan dan een SIM kaart kopen voor mobiel internet bij EMT. Er zit een winkel in het Viru Keskus winkelcentrum net buiten de Viru stadspoort. Het kost maar 5 euro voor 1 GB en is een week geldig. We lopen de oude stad in en drinken wat op één van de vele terrassen op het Stadhuisplein. Het is prachtig weer en een drukte van belang met veel toeristen, die dagelijks worden aangevoerd door Cruiseschepen, die in de haven liggen. ’s Avonds eten we bij restaurant Von Krahli Aed. Lekker eten in het kelderrestaurant met een heerlijke Italiaanse wijn erbij. 80 euro, dat wel. Later gaan we naar de X-baar, één van de weinig gaybars in de stad. Het is er nog niet zo druk, maar we hebben het weer eens meegemaakt. De zaak is best wel groot met twee bars en een dansvloer. Daarna gaan we terug naar het hotel en bij tijds naar bed.

Weer in Tallinn 16 graden en zon

Zondag 31 augustus 2014

Ondanks dat het hotel midden in de oude stad ligt, hebben we weinig tot geen last van zaterdags straatlawaai gehad. We ontbijtenKiek in de kök in de pub van het hotel. Het restaurant wordt verbouwd. Het aanbod is tamelijk uitgebreid. Na het ontbijt lopen we naar het stadhuisplein en drinken we koffie bij café en chocalaterie Kehrwieder. €4,50 is niet echt voordelig, maar we zitten er wel mooi. Het is vandaag niet zonnig, maar wel droog. We lopen vervolgens naar de Tourist Information, waar onze gids Merily van Tallinn Traveller Tours op ons staat te wachten. Ze neemt ons mee voor een wandeling door de oude stad. We zien veel kerken, stadsmuren, het vrijheidsplein, wachttorens (Kiek-in-de-kök, Dicke Margaretha), het parlementsgebouw, het Baltische station, mooie uitzichten over de stad en nog veel meer. Merily praat honderd uit en is onderhoudend. Ze vertelt onder andere over de geschiedenis en het ontstaan van Tallinn. De Denen en de kruisridders van het Zwaard stichtten de stad, die zich later bij de Hanzebond aansloot. In de 17e en 18e eeuw hoorde Tallinn en Estland bij Zweden, maar na de Zweeds-Russische oorlog werd het bij het Russische rijk ingelijfd. Dit duurde tot de Russische revolutie, toen de Esten van de chaos gebruik maakten om zich onafhankelijk te verklaren. Met hulp van de Brittten konden zij zich in de Russische burgeroorlog handhaven en zo ontstond in 1920 de eerste Uitzicht op TallinnRepubliek. Op het Vrijheidsplein staat een oerlelijk monument dat deze republiek herdenkt. Het is een groot plein vanwaar we de heuvel opgaan. We komen langs de wachttoren Kiek-in-de-kök (vanwaar de wachthoudende soldaten in de keuken van omliggende huizen konden kijken; vandaar de naam) en vervolgens om de heuvel Toompea, waarop het parlementsgebouw en andere regeringsgebouwen liggen. Daarna komen we langs de St Maria-kathedraal bij een prachtig uitzicht over de stad op het Kohtuotsa Vaateplats. We zien de Olofkerk en daarachter de haven met de cruiseschepen en de veerboten naar Helsinki en Stockholm. In de verte ook het openluchttheater waar de zangconcoursen worden gehouden, die je in de hele stad zou kunnen horen. Tijdens de opstand in 1989 speelde de Estse (en Letse en Litouwse) zangtraditie een grote rol in de protesten. In 1990 vormden burgers een keten van Riga naar Vilnius, en zong men nationalistische en traditionele liederen.

WeDrie Zusters komen op een ander uitzichtpunt (Patkuli Vaateplatvorm) vanwaar we afdalen naar het Baltische treinstation. Vandaar lopen we naar de Zeepoort, waarvan een van de wachttorens, dikke Margarethe wordt genoemd. De muren ervan zijn 4 meter dik. We lopen hier weer de oude stad in, langs de “Drie zusters”. Dit zijn de drie best bewaarde Hanze-koopmanshuizen van de stad. Ze zijn samengevoegd tot een hotel. en zo richting de Russische ambassade. We eindigen op het stadhuisplein met de oudste nog werkende apotheek ter wereld en het gotische stadhuis met de mooie windvaan "Oude Toomas". Tomas is een legendarische figuur in Tallinn. Het verhaal is dat de Estse boerenjongen Toomas een boogschutter wedstrijd won, die georganiseerd was door de Duitssprekende elite van Tallinn. Vanwege zijn lage afkomst wilde men hem geen prijs toekennen en als troost mocht hij zijn levenlang als stadswacht werken. Toomas deelde snoep uit aan de kinderen op het plein en na zijn dood werd hij als weervaan op het stadhuis gezet, zodat ouders hun kinderen gerust konden stellen over waar Toomas was gebleven.

We lunchen we bij Kuldse Notsu Kõrts (het gouden biggetje), waar Kadriorgwe erg lang moeten wachten op het personeel. Na de traditioneel Estse lunch brengen we een bezoek aan de voormalige Nicolaaskerk, die nu een museum is. In de kerk is een middeleeuws schilderij van de Dodendans te zien van de Lübeckse schilder Nolltke. Een soortgelijk werk maakte hij ook in Lübeck, maar dat is in 1942 verloren gegaan. Dit werk is uniek in zijn soort op canvas.

We nemen daarna de tram naar het Kadriorg park. We drinken eerst koffie en lopen dan het park in langs het Kadriorgpaleis, dat Peter de Grote voor Catharina I liet bouwen. Katharina - van Litouws/Poolse boerenafkomst - werd eerst de maitresse van tsaar Peter en trouwde met hem in 1707. Na zijn dood volgde zij hem op. De naam Kadriorg is afgeleid van Katharina en betekent Catharina's vallei. Het paleis is mooi enKumu heeft een siertuin. In het paleis is nu het Kadriorg kunstmuseum gevestigd, dat een brede schilderijen collectie heeft (15e tot 19e eeuw) van Breugel tot Russische realisten. Iets verderop staat het presidentieel paleis. Daar weer voorbij het Hollandse huisje van Tsaar Peter zelf, een heel bescheiden onderkomen waar de Tsaar met Catharina woonde van 1714 tot 1716. Peter had Estland in de grote Noordse oorlog (1700-21) op de Zweden veroverd. Tegenover het Peterhuisje staat het moderne KUMU museum voor moderne kunst. Het gebouw van de Finse architect Vaapuori uit 2006 is een bezienswaardigheid op zich.  We lopen terug door het park en nemen de tram naar de oude stad. ’s Avonds eten we in het eetcafé Hell Hunt. Schrik niet van de naam, want het betekent "Lieve Wolf". Eenvoudig, doch smakelijk eten en een flinke bier erbij. Daarna drinken we koffie bij een Sovjetnostalgisch, maar trendy koffietentje. Het heet Must Puudel (Zwarte Poedel). Dan weer terug naar het hotel.

Weer: 15 graden, bewolkt

Maandag 1 september 2014

Tallinn - Lahemaa Nationaal Park: 95km v.v.

We ontbijten weer in de pub van het hotel. Daarna gaan we te voet naarmoeras Hotel Euroopa in de buurt van de Ferryhaven. We drinken een koffie in het hotel en gaan dan naar de Europcar balie aan de achterkant van het hotel. Hier krijgen we een Toyota Auris mee (met Lets kenteken). We rijden er mee richting Lahemaa National Park. We nemen de 4-baans snelweg naar het Oosten, richting Narva. Bij Loksa gaan we de snelweg af en parkeren bij het begin van een wandelroute. Deze leidt ons een moerasgebied in. Langs de route staan diverse borden met uitleg over de vegetatie en het moeras. We komen bij een boardwalk die ons over het moeras naar een uitkijktoren voert. Het uitzicht is mooi. Het is hier heel rustig. Geen mens te bekennen. We horen wel het autogeruis van de snelweg. We maken wat foto’s en lopen weer terug naar de auto. We rijden verder naar Viitna, waar we bij een herberg een zeer eenvoudige lunch gebruiken. Dan gaat het verder naar Palmse, dat ook binnen het Palmsenationaal park ligt. Hier staat het familiehuis van de Duits-Baltische adelijke familie Von Pahlen. De familie, verbleef hier vanaf 1676 tot de landhervorming van 1919. In de grote Noordse Oorlog, toen Estland door Rusland werd veroverd op Zweden, werd het huis verwoest. In 1730 werd het weer gerestaureerd, door Arend Dietrich von der Pahlen, die architectuur had gestudeerd in Nederland. In 1785 werd het geronoveerd en kreeg het zijn huidige uiterlijk. Het huis is in 1986 weer authentiek ingericht met meubilair uit de 19e eeuw, maar slechts één stuk hoort hier echt thuis. In de kelder is een wijnhandel en souvenirwinkel. Na het bezoek aan het huis rijden we naar Käsmu, aan de noordkust en daarmee aan de rand van het nationaal park. Hier stappen we in het gehucht met de witte houten huizen uit en lopen langs de kust om de enorme zwerfkeien te bekijken die op het strand en in het water liggen. We maken Zwerkeieneen rondje van ongeveer anderhalf uur langs het strand en door het dennenbos en rijden daarna weer terug naar Tallinn.

We drinken later een cocktail bij de bar Clazz en gaan dan na een rondje door het centrum naar restaurant Ribe voor een heerlijk diner. We nemen het 3 gangen menu: Jacobschelpen, Eendenborst en een Toffeecake. Met een reservering hebben we nog net een plaatsje kunnen bemachtigen, maar helaas niet aan het tafeltje aan het raam met zicht op de Apteegi en de Vene straat. Het wijnarrangement was ook prima.

Weer: eerst zwaar bewolkt. Later klaart het op en schijnt de zon. 16 tot 18 graden.

dinsdag 2 september 2014

Tallinn - Kuresaare 218 km (4:30 uur)

Na het ontbijt Kuresaarein de pub van het hotel gaan we weer koffie drinken op het Stadhuisplein bij Kehrwieder. Na de koffie rijden we de stad uit in de richting van Pärnu. Er is nogal wat opgebroken in de stad en het is druk vanwege de ochtendspits, dus het duurt nogal voordat we de stad uit zijn. Eenmaal buiten de bebouwde kom is het helemaal rustig op de weg. We hebben een twintigtal kilometers snelweg voordat we op de - zeer goede - tweebaansweg terecht komen naar Virtsu. Een bredere weg zou onzin zijn. Je komt erg weinig auto's tegen. In Virtsu komen we bij de veerboot naar het eiland Muhu. We moeten 20 minuten wachten voor de volgende afvaart. Het ontschepen en inschepen gaat erg vlot. Voor we boven op dek zijn is de boot al van de kant vertrokken. De overtocht over een gladde zee duurt ongeveer een half uur en we betalen er €13 voor (retour). Op Muhu kopen we eerst postzegels bij het postkantoor (€1,20 per stuk) en we rijden dan door naar Kuuresaare, de hoofdplaats van het veel grotere eiland Saaremaa. Van Muhu naar Saaremaa kun je via een strekdam rijden. Het is zeer dun bevolkt hier op de eilanden. Het westelijk deel van het eiland is Kuresaaretijdens de Sovjet tijd ontvolkt, omdat de Sovjet-Uniet het gebied van strategisch belang vond. We komen bijna geen dorpen tegen. Saaremaa is een aardig plaatsje met houten en stenen huizen langs een lange straat. We logeren in het Georg Ots Spa hotel aan de jachthaven. Er staan hier nog twee spa hotels. We hebben een kamer met zicht op de haven. In het hotel bevindt zich een spacentrum met zwembad, sauna’s en massagebehandelcentrum. We rusten even uit en lunchen in het lege hotelrestaurant. Na de lunch gaan we zwemmen in het zwembad. Er zijn flinke zwembaden met verschillende temperaturen en sauna’s en stoombaden. Er is ook een buitenbad. Na het gebadder gaan we even het dorp in. Het leven speelt zich af rond het centrale plein bij het stadhuis annex touristinfocentrum. We kopen kaartjes voor het thuisfront en gaan wat drinken op een terras. Daarna lopen we wat rond en doen de kaarten op de post.

's Avonds eten we bij restaurant Veski Trahter in een oude (?) molen in het centrum. Het is Estse huiskost. Het vult, maar het is niet memorabel. Daarna maken we een wandelingetje rond de jachthaven waar de sportvissende mannen van Kuuresaare hun stekken hebben ingenomen.

Weer: de dag begint zwaar bewolkt met 12 graden, maar het klaart op en wordt zonnig met 16 graden.

woensdag 3 september 2014

We ontbijten in het NP Vilsandi Saaremaaruime restaurant. Het aanbod is uitgebreid. Na het ontbijt drinken we nog een cappucino in de lobby voor we wegrijden richting Loona aan de westkust van het eiland Saaremaa. In Loona is het bezoekerscentrum van het nationaal park Vilsandi. Bij het bezoekerscentrum worden we hartelijk ontvangen en krijgen we tips over wandelingen van het kustgebied. We rijden 9 km over onverharde wegen naar de kust. Hier wandelen we een stukje en klimmen we een uitzichttoren op. Vervolgens rijden we naar de museumboerderij Mihkli bij Viki. Een verzamenling van boerengebouwtjes met oude machines en voorwerpen die van overal en nergens bij elkaar zijn geraapt en neergezet. Er zit niet echt een idee achter de tentoonstelling, anders dan dat het authentieke 19e eeuwse boerse voorwerpen en werktuigen zijn. We rijden verder naar Kaali, waar ongeveer 4000 jaar geleden een meteoriet is ingeslagen. De krater die ontstond is zo’n 110 meter breed en 20 meter diep. In het midden is een ven ontstaan. Er zijn niet veel bewezen meteorietinslagen op aarde en dit is Meteorietwel de meest toegankelijke van allemaal. Je kunt er via een trap zo in lopen. De omgeving is zeer ondramatisch, naast de inslag staat een kleuterschool. In de omgeving zijn nog 8 kleinere kraters te vinden. We lunchen in het restaurantje dat er tegenover ligt. Daarna rijden we naar Angel. Hier staan een aantal typische wipmolens langs de weg en – bijzonder – een houten molen naar Nederlands voorbeeld. De molens werden voor de meelproductie gebruikt tot ver in de 20e eeuw. Elke boerderij had wel één of meer molens. Het waren er ooit 800. Tijdens landbouwcollectivisatie in de Sovjettijd liet men de molens verwaarlozen. Deze molens zijn te bezichtigen in combinatie met een soort streekmuseum met weer een allegaartje van spinnewielen, weefgetouwen, bankschroeven en wat al niet meer. Vanaf Angel is het een klein stukje rijden naar het kerkje van Karja. molensHet kerkje stamt uit eind 13e of begin 14e eeuw. Bijzonder zijn de muurschilderingen met heidense elementen. Ook is een rijke beeldhouwdecoratie uitgevoerd door Duitse, Zweedse en Franse kunstenaars. De stijl reikt van Romaanse via Gotisch naar hoog-gotiek. We rijden weer terug naar Kuresaare, waar we de auto wassen. Hij is flink vies geworden van de onverharde wegen in het Vilsandi natuurreservaat. ’s Middags laat Erik zich masseren in de hotel spa en ga ik wat fitnessen en stomen in de hamam. Op tv zien we dat Obama ook in Estland is. Hij komt de Baltische staten een hart onder de riem steken en benadrukt dat de NAVO vierkant achter de onafhankelijkheid van deze landen staat: You have lost your independence kerkjebefore. With Nato we will not let this happen again" zegt hij onder stormachtig applaus.

’s Avonds eten we in La Perla, een Italiaans restaurant in het centrum van Kuresaare. Na het eten wandelen we door de burcht met het bischoppelijk kasteel Piiskopilinnus, in de 14e eeuw gebouwd door de bisschop om de eilandbewoners, die zich niet makkelijk lieten kerstenen, eronder te houden. Het is gebouwd door de Teutoonse ridders. In de 16e eeuw viel het in Deense handen en in de 17e eeuw in Zweedse. Na de grote Noordse oorlog viel het in Russische handen.

Weer: begin zwaar bewolkt, maar het klaart op en wordt zonnig. 18 graden

donderdag 4 september 2014

Kuresaare - Pärnu 159km (3:10 uur)

We rijden richting veerboot  naar het vasteland. In een klein uur zijn we er en we kunnen meteen de boot op. Die vaart ook zeer snel af en een half uur later zijn we weer op het vasteland van Estland. Het is dan nog ruim een uur rijden naar Pärnu. Het Rannahotellis prachtig weer, de zon schijnt en het is al 15 graden. In Pärnu verblijven we in het Rannahotell meteen aan het strand. Het is een modernistisch gebouw uit de jaren 30 van de 20e eeuw. Een goed behouden schoolvoorbeeld van de vooruitstrevende architectuur uit die tijd. Een stijl die in Rotterdam kennen van de Van Nellefabriek. We kunnen nog niet de kamer op, maar we mogen wel even omkleden in onze korte broek. Het is inmiddels zomers warm geworden.

We lopen het centrum van Pärnu in.  Het is een klein en compact centrum. Vanaf het hotel is het ruim een kwartier lopen. De stad is zeer rustig en de weg naar het centrum loopt door villa wijken met brede lanen. De huizen zijn overwegend van hout. In het centrum drinken we eerst koffie en iets later gaan we eten bij Stefani, een populair Italiaans restaurant. De porties Zweedse Poortzijn overweldigend. Mijn fusilini met kip zijn overladen met een lading kaas, waardoor het ontzettend machtig wordt, zeker voor een lunch. Ik eet iets meer dan een kwart. Na de maaltijd lopen we naar de Rüütli, de centrale winkelstraat, waar opvallend veel panden leeg staan. We moeten even zoeken naar de Rode toren, een voormalig verdedigingswerk. Iets verderop staat het Magdalena gilde, nu een plek voor ambachtslieden. We lopen naar de Catharinakerk, een orthodoxe kerk tijdens de regering van Catharina de Grote gebouwd en die in zeer goede staat is behouden. Naar verluidt, is het het mooiste barokke gebouw in Estland. Het is rijk gedecoreerd met iconen. Voor het maken van foto’s moeten we 2 euro betalen. We lopen door, richting rivier, en komen bij het moderne afgeronde concertgebouw uit 2002. Het is nu het meest besproken bouwwerk van Pärnu en misschien wel Estland. We lopen dan in westelijke richting naar de Tallinnpoort. Deze stamt uit de Zweedse tijd enstrand is gebouwd in de laatste restanten van de stadsmuur.

Na deze laatste bezienswaardigheid lopen we terug naar het hotel, waar onze kamer inmiddels gereed is. De inrichting past bij de architectuur van het gebouw. Het is wel een erg kleine kamer. Later in de middag gaan we het strand op. De wind van zee maakt het wel fris. Op het strand staan kleedcabines en er zijn jongens aan het kite-surfen. We drinken een biertje en gaan terug naar de kamer. Voor we gaan eten nemen we nog een drankje op het hotel terras en gaan dan naar het Hedon hotel, iets verderop langs het strand, waar we dineren in het Raimond restaurant. Zeer kleine kaart (4 opties per gang), maar wel zeer verfijnd van bereiding en smaak. Ook de bediening is uitstekend. Terug in het hotel kijken we nog wat tv (vriendschappelijk voetbal Zweden-Estland; Ibrahimovic scoort zijn 49e interland goal, een Zweeds record) en gaan dan slapen.