Zaterdag 24 juni 2000
We vertrekken met vlucht NW59 om 18:50 uur
vanaf Schiphol. Alvorens we mogen instappen moeten we van
Northwest Airlines nog een aantal vragen beantwoorden over
onze bagage en de duur van onze relatie (!). Onze reis over
de grote plas leek probleemloos te verlopen tot we in
Detroit willen overstappen op het toestel naar Seattle. De
vlucht bleek geannulleerd te zijn. Niet vanwege het weer
(het was noodweer) verzekerde men ons, maar vanwege de
bemanning. Het was al rond half elf 's avonds en de
volgende vlucht was pas om 7:05 de volgende ochtend. Dat
betekent een onvrijwillige overnachting in Detroit (zijn we
daar ook een keer geweest). Het hotel is gelukkig vlakbij
het vliegveld en we krijgen snel een kamer. We hebben maar
één doel voor ogen: zo snel mogelijk het bed in ... en
slapen! Het zal een zeer korte nacht worden.
Zondag 25 juni 2000
Om 4.45 am gaat de wekker weer.
De vlucht verloopt vanochtend voorspoedig. We komen er rond
negen uur aan en om half elf zijn we al op onze hotelkamer
in Hotel Seattle in de gelijknamige stad. In Seattle
is het prachtig weer en kunnen we een en ander van de stad
gaan zien. We beginnen met Pioneer Square waar we kunnen
genieten van de beroemde koffie uit Seattle. Er bestaat daar
een echte koffie cultuur. Om de vijftien meter is een
cappucino zaakje. Starbucks
is een wereldwijd verbreide keten, die hier zijn oorsprong
vond. In het kielzog daarvan zijn nog een flink aantal
bedrijven zich op de lekkere koffie gaan storten. In een
land dat bekend staat om de slechtste koffie ter wereld,
geen slechte ontwikkeling. Wij strijken neer bij
Torrefazione Italia, een luxe concurrent van Starbucks, waar
de koffie in duur en mooi koffieservies (dat ook te koop is)
wordt geserveerd. Pioneer Square is min of meer het
historische centrum van Seattle. De gebouwen hier
dateren van na 1889 toen de stad na een grote brand
heropgebouwd werd. In de zestiger jaren werd de buurt bijna
afgebroken, maar werd gespaard en zorgvuldig gerestaureerd.
We lopen naar de waterfront en stappen daar in de Historic
Street Car. Dat zijn trams (afkomstig uit Melbourne in
Australië), die als toeristen attractie de havenboulevard op
en neer rijden. We stappen uit bij Pike
Place Market. Dit is een overdekte markt, waar
sinds 1907 verse groeten, fruit, vlees en vis wordt
verkocht. Het is er elke dag druk, zondag niet uitgezonderd.
Naast de marktactiviteiten zijn er ook een aantal
eetgelegenheden. Wij lunchen bij Lowell's,
waar we een prachtig uitzicht hebben op de Puget Sound, de
baai waaraan Seattle is gelegen. Vandaag is ook de Gay Pride
parade van Seattle, dus ook wat dat betreft vallen we met de
neus in de roze boter. We nemen de trolleybus naar Volunteer
park, waar de manifestatie in volle gang is. De parade
hebben we
helaas gemist. De straten van Capitol Hill, de enigzins
alternatieve en zeker ook gay wijk zijn gevuld met een grote
menigte "blije" mensen.
Ter afsluiting van de sight seeing gaan we
nog naar de Space
Needle, de uitzichttoren van Seattle. Een erfenis van
de Expo 1962. Het uitzicht is niet goedkoop ($11), maar wel
mooi. Naast de Space Needle wordt dit weekend de Experience
Music Project geopend. Een interactieve
tentoonstelling gewijd aan de popmuziek, gefinancierd door
Microsoft miljardair Paul Allen. Het gebouw is ontworpen
door de beroemde architect Frank Gehry. Dat bewaren we voor
een volgend bezoek.
's avonds eten en drinken we wat in
Capitol Hill en pikken nog een staartje mee van de Gay Pride
festiviteiten. We maken het niet laat, want morgen is het
weer vroeg dag.
Maandag 26 juni 2000
De volgende morgen gaan we met de Victoria
Clipper, een snelle ferry, naar Victoria op
Vancouver Island in Canada. Victoria is een mooie, rustige
en groene stad met een Engelse inslag. Ook vandaag is weer
een stralende dag en het is zo'n 25° C. We nemen onze intrek
in de sfeervolle en rustig gelegen James
Bay
Inn. Het centrum van Victoria ligt rond de haven en
wordt gedomineerd door het parlementsgebouw van de provincie
British Columbia, waarvan Victoria de hoofdstad is, en het Empress
Hotel. Het hotel is het tophotel van de stad en maakt
deel uit van een keten van zeer luxueuse hotels van de
spoorwegmaatschappij Canadian Pacific. Deze heeft dit en
andere hotels aan het begin
van deze eeuw laten bouwen in het toeristisch onontgonnen
Canada om het passagiersvervoer naar het westen te
stimuleren. We verkennen het centrum rond Government Street.
Aan het begin van de avond drinken we een cocktail in het
Empress Hotel. We eten bij Earl's.
Een Westcanadese keten van restaurants die goed en
betaalbaar Noordamerikaans eten serveert. We hebben de
sterke indruk dat de bediening niet alleen is geselecteerd
op vaardigheden, maar ook op het uiterlijk. We genieten
volop. Koffie drinken we bij Starbucks.
Dinsdag 27 juni 2000
Vandaag staan we wat later op (7 uur). We
worden opgehaald voor een Whale Watching excursie van Sea
Coast expeditions op een open "Zodiac" boot. Het weer is
goed en we smeren ons goed in met zonnecreme. Drie en half
uur op het water werden beloond met een flink aantal
"sightings" van Orca's en Harbour purpoises, een soort
dolfijnen. Heel leuk. Met een hydrophoon konden we ook hun
geluiden en sonar horen. 's middags gaan we met Pacific
Coach Lines naar Vancouver. De bus brengt ons op de
ferry van BC Ferries in Nanaimo. De overtocht voert langs
talloze eilandjes in de George Strait naar Tsawwassen op het
vasteland. Dan is het nog een klein uur rijden naar Vancouver.
We hadden een private room besproken in de Jeugdherberg,
maar er is iets misgegaan. Er is geen meer beschikbaar. Het
receptiepersoneel is zeer behulpzaam met het vinden van een
kamer in de YMCA
en betaalt zelfs de taxi daarheen.
's avonds eten we wederom bij Earl's. Dit
keer hebben we een goed uitzicht op Robson Street, de drukke
winkelstraat van Vancouver. Ook hier is zowel het eten als
het personeel de moeite waard. Daarna verkennen we, na de
koffie bij Starbucks, de gay scene.
Woensdag 28 juni 2000
Na het ontbijt nemen we een taxi naar het
vliegveld. We vliegen met Canadian Airlines naar Whitehorse
in Yukon, het noordwestelijkste gebied van Canada. De reis
verloopt zonder incidenten. Whitehorse is de hoofdstad van
Yukon, maar daar moet je je niet teveel bij voorstellen.
Hooguit 20.000 inwoners langs een paar lange straten. Wel
een prachtige omgeving. Het is goed weer, zonnig, maar wel
wat koeler dan in het zuiden: 20°. We bezoeken de Klondike
paddlesteamer, een raderboot die tot in de jaren vijftig van
de 20e eeuw het vervoer onderhield met Dawson City in het
noorden. Met name tijdens de Goldrush van 1898 waren dit
soort schepen van levensbelang voor de bevolking van Dawson.
De Klondike rivier was echter maar van mei tot september
bevaarbaar! We worden rondgeleid door een gids die het
verhaal zeer levendig weet te brengen. 's avonds eten we in
de Talisman Café, waar ik een Caribou steak mag proeven.
Daarna installeren we ons voor de buis voor de integrale
herhaling van de voetbalwedstrijd Frankrijk-Portugal.
Donderdag 29 juni 2000
Vandaag zullen we met een huurauto
beginnen aan onze tocht door de Yukon en Alaska. De
auto laat echter
op
zich wachten. In plaats van 9.00 worden we pas om 10:45
opgehaald door AVIS. Bovendien blijkt men slecht op de
hoogte van wat er nu wel en niet inclusief is in het
huurbedrag dat ik in Nederland heb betaald. Ze zullen het
nog wel uitzoeken... Het wachten betekende overigens wel dat
we live naar Nederland-Italië op het Europees kampioenschap
voetbal in Nederland konden kijken, hoewel we daar niet
vrolijk van werden [Nederland verliest na penalties]. Ja, je
gelooft het niet, maar de verrichtingen van onze
jongens in Oranje worden hier LIVE op de televisie
vertoond!! Om elf uur zijn we dan echt op weg. Het begint te
regenen. Gelukkig houdt dat niet lang aan en breekt de zon
weer door. De weg wordt steeds stiller op onze 550km lange
tocht naar Dawson City. Onderweg op de Klondike Highway
komen we met lange tussen pozen slechts wat gehuchten tegen
met enkele tientallen inwoners. De natuur is adembenemend
mooi. Dawson is een bijzonder stadje. Het wekt de
indruk dat er weinig is veranderd sinds de Goldrush van
1898. Dawson was toen een rijke stad en de hoofdstad van
Yukon en trok gedurende korte tijd zo'n 100.000
gelukzoekers. Een jaar later was de rush voorbij, maar de
gevolgen waar grotendeels blijvend. Na een lange tijd van
verval is Parks
Canada begonnen met de restauratie van Dawson en het
is nu een National Historic Site. Met de onverharde straten,
boardwalks en houten huizen lijkt het een decor voor een
Western. We nemen onze intrek in de Bunkhouse, een motel in
westernstijl, maar zonder de goudzoekers. We eten 's
avonds uitstekend bij Klondike
Kate en internetten in een cybercafé. Later drinken we
nog een biertje in de saloon van het Downtown Hotel. Om 11
uur 's avonds gaan we slapen, hoewel het nog klaarlichte dag
is.
Vrijdag 30 juni 2000
We ontbijten weer bij Klondike Kate en na
de koffie rijden we naar Claim
33 aan de Bonanza Creek. Daar
kan je wat Goldpanning doen als een echte goudzoeker. Voor 5
dollar krijg je wat aarde waaruit je na geduldig spoelen en
schudden wat goudkorrels uit te voorschijn kunt toveren. Wel
aardig. We rijden verder naar Dredge 4, een stoomaangedreven
gouddelf installatie, die is gered van de ondergang en nu
een monument is. We rijden weer verder langs de Bonanza
Creek op zoek naar het begin van een wandelpad. We komen wel
langs een paar actieve goudmijntjes, maar het pad vinden we
niet. We rijden terug naar Dawson en lunchen. Dan gaan we
het andere eind van het pad zoeken. Dat lukt. We wandelen
ruim een uur bergop. Mooi bos. Veel sporen van hoefdieren,
maar gelukkig niet van beren. We zien overigens geen enkel
dier, behalve wat vogels. De zon breekt goed door en het
wordt behoorlijk warm. De muggen worden ook actief en
beginnen hun irritante werk. Gelukkig hebben we genoeg
anti-muggenspray bij ons. We keren terug. Daarna rijden we
naar de top van de Midnight Dome, een heuvel die boven
Dawson uittorent. Het biedt een prachtig uitzicht over
het stadje, de rivierdalen en de bergen verderop. We eten 's
avonds in Belinda's dining room van het Westmark hotel en
drinken een
afzakkertje in het Downtown hotel.
Zaterdag 1 juli 2000
Vandaag is het de verjaardag van Canada:
Canada Day. Canada wordt vandaag 133 jaar oud. Op de ferry
over de Yukon rivier krijgen we een Canada-button
uitgerijkt. De ferry brengt ons naar het begin van de "Top
of the World Highway" naar Alaska. Tot de
grens met Alaska zijn de wegen in goede staat. De weg klimt
snel naar grote hoogten, boven boomgrens en ook boven de
sneeuwgrens. Het uitzicht is prachtig. Na twee uur rijden is
de grenspost het eerste teken van menselijke activiteit. Aan
de grens beantwoorden we wat standaardvragen en krijgen we
wat stempels in de pas. Aan de amerikaanse zijde houdt het
asfalt op en begint een onverharde weg met de nodige kuilen.
Sommige zijn groot genoeg om de hele auto in te parkeren.
Even na de grens komen we in Boundary, een gehucht van een
paar huizen een garage, tankstation en koffiehuisje. De
volgende nederzetting is Chicken, zo'n twee uur verderop.
Ook niet erg groot. We eten hier een burgertje en een
salade. We zetten onze reis voort door het Tetlin
Wildlife refuge. De natuur blijft adembenemend en de
wegen bijna leeg. Uiteindelijk wordt de weg weer verhard
kort voordat bij Tetlin Junction de Alaska Highway bereiken.
We slaan hier linksaf richting Canada. We stoppen in Beaver
Creek, dat trots is op z'n drie motels, 2 tankstations
en 145 inwoners. Hier we overnachten we in een wat
deprimerend aandoend, maar schoon en functionerend motel. De
muskieten in deze omgeving zijn behoorlijk fanatiek. Een
stap uit de auto en je bent in no time helemaal lek
gestoken. Gelukkig hebben we " In the Woods" muggenspray bij
ons. Maar toch vinden die krengen nog plekjes die je hebt
gemist, of ze steken door je sokken of T-shirt heen.
We eten in het enige restaurant van betekenis, dat van de
Westmark Inn.
|