|
![]() |
deel 4 |
uitslapen
tot 7.15. Om half negen worden we opgehaald door Dahong Chen (Engelse naam
Alice), onze gids voor vandaag. Wij hebben haar geboekt via Tours
by Locals. Met chauffeur Mr Wang rijden we naar de Chinese muur.
We gaan naar de opgang bij Mutianyu. Hier is het minder druk dan
bij Badaling, waar de meeste toeristen heen gaan. Het is wel anderhalf uur
rijden. Aangekomen moeten we met een shuttle bus naar het grondstation van
een kabelbaan. Het is al een klim naar de kabelbaan, maar Dahong bespaart
ons drie etages door de invalidenlift te nemen. Vandaar met de kabelbaan
naar boven en de muur op. Het is een prachtige ervaring. De muur loopt
over de bergtoppen en verbindt wachttorens waar in vroeger tijden twintig
soldaten wacht hielden tegen binnenvallende Mongoolse barbaren. Het is
flink klimmen geblazen. De muur volgt de bergruggen. We lopen wat heen en
weer naar bijzijnde wachttor
ens,
maar de hitte verhindert al te veel klimpartijen. Mooi is het
desalniettemin wel. Na de muur gaan we weer naar beneden en zoekt Dahong
een restaurantje voor ons uit. We eten er prima. Varkensvlees en
dumplings. Lekker.
het meer langs en verlaten het paleis aan de noorduitgang, waar Mr Wang
weer staat te wachten. Dan rijden we de stad in en een uur later zijn we
weer in het Cote
Cour hotel. Moe, maar een ervaring rijker. Dahong was heel zorgzaam
gedurende de hele tocht. Hielp voortdurend, hield de camera vast, haalde
ijsjes en weet ik wat meer. Geweldig.
betreft
van de hele wereld natuurlijk. De tempel werd begin 15e eeuw gebouwd. In
de 18e eeuw werd hij gerenoveerd, maar toen was de keizerlijke schatkist
echt leeg. Tijdens de tweede opiumoorlog werd de tempel door Anglo-Franse
troepen bezet. Tijdens de boxer opstand door een alliantie van 8
buitenlandse mogendheden. De tempel leed daarbij grote schade. Daar is nu
niet veel meer van te merken. De tempel ligt in een groot park, waar
Chinezen druk bezig zijn met Tai Chi oefeningen, dansen, muziek en zang.
Voor de tempels moet entree betaald worden. De blauwe kleuren van de
drielaagse tempel zijn prachtig.
t
Nationaal Stadion, het Vogelnest, van de Zwitserse architecten Herzog
& De Meuron met creatieve inspiratie door Ai Wei Wei. We kunnen erin.
De rondleiding is in het Chinees, maar ook zonder uitleg is wel duidelijk
wat er te zien is. Het stadion is groots, maar je hebt toch de indruk dat
je dicht op het veld zit. Het bijzondere is natuurlijk de betonstructuur
aan de buitenkant waar het stadion zijn bijnaam aan te danken heeft.
Tegenover het stadion is het Zwemstadion, de Water Cube. Die wordt in 2022
tijdens de winterspelen omgedoopt tot de Ice Cube voor ijshockey en
kunstrijden.
We hebben gepland om naar het 798 Art District te gaan in het
Noordoosten van de stad. Op het terrein van een verlaten
electronicafabriek, ooit door de Oostduitsers hier gebouwd voor het
communistische broedervolk heeft zich een kunstenaarswijk ontwikkeld. Het
bewind was beducht voor een culturele vrijplaats en wilde het aanvankelijk
slopen, maar de gentrificatie nam een grote vlucht en nu is het helemaal
binnen de kaders, die het bewind prettig vindt. Helaas regent het
pijpenstelen en onweert het bovendien. We bekijken een aantal boetiques en
galleries en doen een paar aankopen. Maar de regen maakt het onaangenaam.
We nemen de bus en de metro terug de stad in en gaan naar het
Hoofdstadmuseum, het historisch museum van Beijing. Een mooi gebouw met
een cylinder en een kubus, waarin de historische tentoonstelling staat
opgesteld. Helaas is er niets te eten in het hele gebouw. Er is wel een
restauratie, maar die is gesloten op lunchtijd op zondag. Hoe bestaat het!
We kijken rond. De tentoonstelling is interessant, vooral de opgravingen
en de boeddhabeelden. De politieke geschiedenis is wel wat gekuist. Zo
komt de Guomindang en Chang Kai Chek er helemaal niet in voor. Wel is
bijzonder dat er parallel aan de buitenkant een tijdlijn is uitgezet met
de westerse geschiedenis, zowel politiek als cultureel.
staan
vroeg op want we vliegen om 10 uur naar Shanghai. Om 6.15 staan we buiten
en lopen naar de bushalte. Een halte met de bus en dan met de metro van
station Dongsi met twee overstappen naar de Airport Express op station
Dongchimen. Dan is het nog ruim een half uur naar het vliegveld. Om 8 uur
zijn we op het Beijing
Capitol Airport. We geven de bagage af – we hebben al online
ingecheckt – en gaan door een strenge controle. Alle apparatuur moet uit
de tas. We ontbijten bij Starbucks en ook bij Costa, omdat bij Starbucks
een aantal zaken zijn uitverkocht. Daarna gaan we naar de gate voor onze
vlucht met China Eastern
Airlines (een Skyteam partner). Het inchecken begint ruim drie
kwartier te laat Eenmaal in het vliegtuig moeten we heel lang wachten
voor we de startbaan op mogen en pas om half twaalf gaan we de lucht in in
plaats van kwart over tien. We komen rond half twee aan op Shanghai
Hanqiao,
de
oudere van de twee luchthavens van de stad. Daar gaat het vlot. De bagage
komt snel door en de rit met de metro duurt nog geen 20 minuten. Het is 15
uur als we op ons bed ploffen in het
Okura Garden Hotel. Lekker luxe.
nemen het uitgebreide buffet-ontbijt in het Rose Café van het hotel.
Daarna gaan we koffie drinken bij Starbucks. We kopen op het metrostation
een chipkaart voor de metro waar we een tegoed op zetten. Dat is
makkelijker dan steeds voor elke rit een kaartje moeten kopen. Het is een
Shanghai Public Transportation Card, verkrijgbaar bij het loket. De kaart
kost 100 Yuan, waarvan 60 Yuan reistegoed. Bij vertrek kun je het
statiegeld en het resttegoed terugvragen, maar dat zullen we wel weer
vergeten. Vervolgens nemen we de metro naar Lujiazui, waar de
grote wolkenkrabbers staan. We willen naar de top van het Shanghai gebouw,
maar de ingang voor het Observatorium is niet zo eenvoudig te vinden. Het
personeel is ook niet zo erg behulpzaam. Uiteindelijk lukt het wel. Het
uitzicht is prachtig op de
Huangpu
rivier en de Bund aan de overkant. De meeste hoogbouw is geconcentreerd in
Pudong, waar we zelf staan, maar ook in aan de overzijde zijn veel hoge
gebouwen, maar niet in de orde van de Shanghai
Tower, die met 632 meter het op één na hoogste gebouw ter
wereld is en het hoogste van China. Het uitkijkplatform is op de 118e
etage op 545 meter hoogte. We lijken uit over de rivier, die druk wordt
bevaren en de stad.
interieur
is geheel gerestaureerd en vrij toegankelijk. Een populaire foto-shoot
locatie. We drinken er thee met een gebakje.
ligt
op een paar minuten de fietsen de tuin met die naam. Deze werd in tijdens
de Ming dynastie aangelegd door een hoge regeringsfunctionaris ter ere van
zijn vader. Het is een grote collectie traditionele huisjes, tempels,
vijvers, binnenhoven en grote stenen met gaten erin, die een mystieke
betekenis hebben voor de Chinezen. Opvallend zijn de bruggen met de rechte
hoeken er in. Dit omdat kwade geesten volgens de Chinezen geen rechte
bochten kunnen maken. We zijn vroeg en het is nog relatief rustig. Een
deel van het complex is slechts tegen betaling te bezoeken en dat is ook
het mooiste deel. Er omheen ligt een grote bazaar met winkeltjes die
voornamelijk toeristentroep verkopen en veel lawaai maken. De tuin is zeer
de moeite waard om te bezoeken.
vervolgens
naar de terminal, zodat we de boot van 11 uur nog halen. De boot is
relatief rustig en we hebben op het boven dek genoeg ruimte om foto’s te
maken van de oevers. Aan de ene kant Pudong met zijn wolkenkrabbers en aan
de andere kant de Bund met de koloniale gebouwen. Het is prachtig. Na 50
minuten zijn we weer terug. We nemen de metro naar het hotel en gaan
meteen langs de kleermaker om mijn pak te gaan passen. Er wordt druk
afgespeld en gemeten, door wel drie mensen. Het wordt een mooi pak, dat is
wel zeker. Morgen om 17 uur is het klaar. En het overhemd en de das ook
uiteraard.
tot
1943 toen Duitsland het Vichy-regime dwong het aan Japan af te staan. We
drinken koffie bij Café
de Volcan in een typische straat voor deze wijk. Laagbouw,
winkeltjes en kleinschalige horeca. Het café bedient ook de locale gay
scene. We lopen via de Fuxin Road (Franse straat) met de Frans aandoende
platanen naar het Fuxin Park (Frans Park). Hier is het een drukte van
belang met vooral oudere Shanghainezen, die zingen, dansen, sporten en
oefeningen doen. Het is erg leuk om te zien hoe de mensen zich vermaken
met elkaar. Sommige groepen krijgen dansles, andere zijn al erg volleerd
en dansen in formatie. Het is wel een kakofonie, want elke groep heeft
zijn eigen versterkte muziek meegebracht. Er zijn ook muziekgroepen, die
saxofoon, klarinet en trompet spelen op een muziektape.
ook
van Tesla en een Chinees merk sportauto, Qiantu.
Ironisch genoeg staat hier ook het gebouw waar de eerste vergadering
plaatsvond van de Communistische Partij van China in 1921. We nemen de
metro terug naar het hotel. We lunchen in het hotel in het Café Rose en
rusten wat uit.
Helaas
hebben we niets op zak. We gaan weer terug met de metro naar het hotel en
halen bij David Street Tailors mijn kostuum op. Het zit als gegoten. Het
hemd ook. Ik zoek er nog een das bij uit. Dan weer naar het hotel.
van
431 km/u razen we over het traject. Een belevenis! Het is tot nu toe de
enige commercieel geëxploiteerde magneetzweefbaan in de wereld - en dat
sinds 2002.