deel 4 |
||
Vrijdag 13 april 2007
Vandaag hebben we een
gids besproken. Hij zou om 9 uur komen, maar om half tien is hij er nog niet. We
laten hem door het hotel
nogmaals bellen. We krijgen het verzoek of het 's middags kan. Dat
willen we niet. Dan komt hij om 10 uur aanzetten. Hij zegt dat hij opgehouden
werd in het verkeer. We nemen het met een grote korrel zout. Volgens ons
heeft hij gewoon zwaar doorgezakt gisteravond en heeft hij nu een flinke kater
want de dranklucht is nog sterk aanwezig.
Hij houdt blijkbaar niet van lopen, want we gaan meteen in de auto door de veel
te smalle straatjes van de oude stad. De mensen moeten soms de winkels
inspringen om niet geraakt te worden door de auto. Twee keer hebben we een
aanrijding met een fietser, gelukkig zonder ernstige gevolgen. Hij rijdt
ons met een grote omweg naar de Jardin
Majorelle. Deze tuin is een project van de Franse schilder Jacques Majorelle uit de 20'er jaren
van de 20e eeuw. Hij begint met de aanleg in 1924 en sinds 1947 is de tuin open
voor het publiek. Sinds een tiental jaren is de tuin eigendom van Yves Saint
Laurent en Pierre Bergé. Het is een mooie botanische tuin met vele exotische en
kleurrijke planten en bomen. Er zijn ook veel cactussen en een bamboebos.
Het is er erg druk en de tuin is eigenlijk te klein
voor de grote belangstelling. We gaan verder naar de oude stad. Met de auto rijden we door de
nauwste straatjes en soms praktisch door de winkels heen. Het voelt wat gênant aan. We rijden naar de Medersa Ben
Youssouf. Een oude Koranschool uit de 15e
eeuw. De architectuur lijkt veel op de Andalusische bouwstijl van bijvoorbeeld
Granada. Het gebouw is rond een binnenplaats gebouwd. Op de bovenetages bevinden
zich de cellen, waar de
koranstudenten logeerden. De muren zijn
voor een groot deel bedekt met bewerkt cederhout. Aan de einde van de
binnenplaats ligt de gebedshal, waar de decoraties het mooist zijn met veel dennenappel-
en palmmotieven hetgeen ongebruikelijk is in Moors stucwerk. Onze gids
gaat niet mee naar binnen, we moeten ons binnen zelf redden met onze reisgids (Rough
Guide to Morocco). De volgende stop is
de leerlooiers werkplaats. Via een handwerkswinkel krijgen we uitzicht op de
werkplaats waar de huiden worden bewerkt. Hier in Marrakech worden geen kleurstoffen
gebruikt zoals in Fes. Er zijn vandaag niet veel leerlooiers aan het werk, omdat
het vrijdag is, de dag van de belangrijkste gebedsdienst in de moskeeën. De stank valt
reuze mee. In de winkel krijgen we natuurlijk weer een aanprijzing
van de waren. Er is ook een berberapotheek, met allerlei middelen
tegen nog alle denkbare kwalen. We krijgen ook een massage met olie uit de
geitenboom, die tussen Essouira en Agadir groeit. De boom heet zo, omdat de
geiten er in klimmen om de bladeren op te eten. Het is een
lekkere massage. We kopen
niets van de wondermiddelen. Dus geen bittere sinaasappel tegen depressie of
ginseng voor optimale potentie ("acht tot tien keer per dag is dan geen
probleem meer") en wat dies meer zij. Volgende stop is de
Koutoubia moskee, de grootste en belangrijkste moskee van Marrakech met een 12e eeuwse minaret.
Deze minaret is van verre te zien en is het symbool voor de stad. De minaret
heeft veel gelijkenissen met de Giralda in Sevilla. De minaret wordt bekroond
met 3 grotere koperen ballen. Waarschijnlijk waren het oorspronkelijk gouden
ballen en zijn ze geschonken door de vrouw van Sultan Yacoub el Mansour
(1184-99), als boetedoening voor het drie uur lang doorbreken van het vasten
tijdens de Ramadan. Het is vrijdag en het grote vrijdagsgebed is in volle gang. De moskee zit
mudvol met gelovigen. Dit is ook de reden dat er veel winkels een deel van de
dag gesloten zijn. We
lopen de moskee rond (die we niet in mogen gaan als niet-moslims) en maken veel
foto's. We rijden met onze gids, die weinig inhoudelijke informatie geeft terug
richting hotel. We nemen afscheid van de gids en gaan lunchen bij restaurant
Douriya, dat
inmiddels Brasserie
Tanjia heet. De gids wil even mee om ons te introduceren. Dat levert hem
vast weer commissie op. We eten heerlijk op het dakterras in de schaduw. We trekken ons even
terug in de Riad. Om 16.30 gaan we naar de Saadische graftombes. Deze graftombes
uit de tijd van de Saadische dynastie (16e eeuw) zijn lange tijd verwaarloosd
en in vergetelheid geraakt na de vestiging van de Alouïtische dynastie (waar de
huidige koning ook toe behoort) tot ze in de 20e eeuw (1917) werden herontdekt middels een luchtfoto. Ze werden
prachtig gerestaureerd en er werd een tunnel aangelegd die bezoekers om de
naastgelegen moskee leidt. De
mausolea zijn prachtig gedecoreerd in een stijl die lijkt op die van de de
Medersa Ben Youssouf. De mooiste tombes zijn via een enkele deuropening te
bekijken. We moeten een tijdje in de rij staan en onze beurt af wachten. Na het
bezoek aan de tombes lopen we richting Djemaa el Fna en installeren ons weer op
het dak van he CMT hotel. Op dit terras is het weer opvallend rustig, in tegenstelling
tot de andere dakterrassen. Toch heb je hier zicht op vrijwel het gehele plein.
Misschien komt het door de wat armoedige uitstraling van het hotel zelf. We genieten van het uitzicht op de
"slangenbezweerders", die niet of weinig vermoedende toeristen verleiden tot het
maken van foto's, waarvoor ze dan zwaar moeten betalen. We keren rond 18 uur
terug naar de Riad Kaiss. We eten vanavond in de
Riad. Er wordt een tafel gedekt in een prachtige
loggia aan de binnenplaats. Het is een romantische setting met zicht op de
sfeervol verlichte binnenplaats, de fontein en de sinaasappelbomen.. Het eten is zwaar en veel
en we raken afgeladen vol. De lekkere Marokkaanse Cabernet Sauvignon uit de
omgeving van Meknes smaakt er goed bij en het is een mooie
afronding van ons verblijf hier. We gaan
vroeg naar bed, want morgen moeten we weer vroeg op. Weer: zon, 26 graden. Zaterdag 14 april
2007
We staan vroeg op, zo rond 5.45 uur. We ontbijten op de patio. De taxi komt stipt op tijd om 6.30 om ons op te halen en naar het vliegveld te brengen. Het is stil op de weg. Op het vliegveld is het een complete chaos. De te kleine vertrekhal puilt uit. Er zijn onduidelijke rijen. We zijn twee uur voor vertrek aanwezig en onze vlucht staat nog helemaal niet aangekondigd. Pas drie kwartier voor vertrek worden opgeroepen in rij 4 te gaan staan. Het inchecken gaat tergend langzaam. Dan begint rij 3 ook nog bij ons in te voegen om dat daar de baliemedewerker opeens spoorloos verdwijnt. 20 minuten voor vertrek zijn we ingecheckt voor Londen. Niet voor Amsterdam, want dat krijgen ze niet voor elkaar. De bagage wordt wel doorgelabeld. Dan weer in de rij voor de grenspolitie. Na het paspoortstempeltje kunnen we meteen door de bus in naar het vliegtuig. De reizigers komen in golven het toestel binnen en we vertrekken met een 20 minuten vertraging. We maken na 20 minuten een tussenlanding in Casablanca, waar we 40 minuten aan de grond blijven voor het oppikken van passagiers, vracht en brandstof. Dan is het nog 2 uur en 50 minuten naar London Heathrow. We komen daar wonderwel 10 minuten te vroeg aan. Dan begint de lange tocht van Terminal 1 naar Terminal 4. Eerst veiligheidscontrole. Dan moeten we inchecken bij de transferbalie van British Airways voor de vervolgvlucht naar Amsterdam. Vervolgens nemen we de bus naar Terminal 4. Een rit van 20 minuten. Op terminal 4 wachten we op onze volgende vlucht naar Amsterdam. Die gaat over ruim 2 uur om 17.40 uur. We drinken een biertje in de “pub” en lopen de winkels af. Dan kunnen we aan boord voor de laatste vlucht. De vlucht is voor 35% gevuld en we kunnen ruim zitten. Na vertraging wegens personeelsproblemen bij de bagageafdeling vliegen we vlot naar Amsterdam, waar we vrijwel op tijd aankomen. We hebben de trein van 20.15 naar Rotterdam. De taxichauffeur in Rotterdam heeft nog nooit van onze straat gehoord, hoewel die midden in het centrum ligt. Ook van grotere straten in de buurt is hij niet op de hoogte. Hij is pas begonnen als ondernemer, maar moet nog het nodige doen aan zijn stratenkennis, zoveel is wel duidelijk. Om 21.45 zijn we thuis.
|