Patagonia

Dinsdag 21 februari 2006

Bariloche (AR) - Puerto Montt (CL): 12 uur onderweg

We staan om 6:45 op en ontbijten op de kamer. Voor achten staan we klaar bij de receptie. Maar er komt geen bus. Om half negen Cruce de Lagos, Lago Nahuel Huapi bel ik het noodnummer, dat we hebben gekregen. De bus is onderweg met enige vertraging, maar de boot vertrekt pas om 10 uur dus er is nog tijd genoeg.

Om 8.45 komt de bus en rijdt ons na wat ophaalstops naar de haven Puerto Pañuelo. Daar schepen we in voor de Cruce de Lagos, de cruise over de meren, door de Andes naar Puerto Montt in Chili. De eerste boottocht duurt 1 uur en 15 minuten over het Nahuel Huapi meer naar Puerto Blest. Een rustig tochtje langs hoge bergen. Bij aankomst in Puerto Blest moeten we in een bepaalde bus. De logistiek is ingewikkeld, omdat er verschillende toerprogramma's worden afgewikkeld en de reizigers merken daar helaas heel veel van. Na drie km over een smalle onverharde weg zijn we in Puerto Allegre bij de volgende boot, die ons in 20 minuten over een ander meer, het Lago Frias vaart naar Puerto Frias. We zien de toppen van de hoogste berg in de streek, de Cerro Tronador, die met ijs is bedekt. Dan moeten we langs de Argentijnse douane, volgens een vaste volgorde. Eerst een Israëlische groep en dan wij twee. Dan weer met de bus verder door een regenwoud door de Andes. Na een uurtje komen we bij Peulla. We hebben inmiddels Chileense reisleiders gekregen. Hier moeten we langs de Chileense douane. Die controlleren steekgroepsgewijs de bagage op verse eetwaren, die Chili niet in mogen. Daarna hebben we ruim anderhalf uur voor lunch in een hotel. Vervolgens volgt het laatste boottochtje naar Petrohué over het Lago Todos Los Santos. Dat duurt ook weer een uur. Dit meer heeft een diep groene kleur en is erg mooi. In het midden ligt een eiland Isla Margarita. De bossen eromheen vormen een Nationaal Park (Vicente Perez Rosales). Het weer wordt dan slechter. Het gaat regenen. In Petrohué staat weer een bus te wachten, die ons naar Puerto Varas brengt. Op ons ticket stond naar Puerto Montt, maar dat heeft de maatschappij eenzijdig veranderd. Na een rit langs een mooi meer, het Lago Llanquihue,  van een uur en twintig minuten staan we in een regenachtig Puerto Varas. Hier nemen dan maar we een taxi naar Puerto Montt. Gelukkig kost het ritje van 17km niet al te veel: CL$9000 of €15. Daar slapen we in Hostal Pacifico, een eenvoudig pension, dichtbij het busstation. 's avonds gaan we in de stad eten, maar dat is nog een lange wandeling door de stad. De keus is ook niet zo denderend. We eten in een soort Hamburger tent, waar meerdere TV's ons op de hoogte houden van het voetbal. Dat zie je in Chili en Argentinië wel vaker. Vrijwel alle café's en bars hebben een tv die permanent aan staat en meestal voetbal laat zien. Ook in de goedkopere restaurants zit iedereen naar de TV te turen. In sommige hotels en pensions wordt je bij het ontbijt al geconfronteerd met kwetterende Chileense presentatrices van diverse ontbijtshows.

Weer: eerst zonnig en 22 graden. Laat in de middag regen en 18 graden.

Woensdag 22 februari 2006

Puerto Montt - Castro: 172 km

Vannacht heeft het zwaar geonweerd en geregend, maar als we met de taxi naar Hertz gaan is het weer droog. We krijgen een Peugeot 307 mee. We rijden naar de pont om naar Chiloé over te steken. De pontjes varen af en aan. De Palafitos in Castro oversteeek duurt 20 minuten. Op Chiloé rijden we eerst naar Ancud waar we koffiedrinken. Dan rijden we door naar Castro, de hoofdplaats, midden op het eiland, zo'n 106 km zuidwaarts. We krijgen een aardige indruk van het landschap van Chiloé. Het is niet spectaculair. Het is voornamelijk golvend gras en akkerland, met hier en daar wat bos. Dit is een druk plaatsje met veel houten huizen, velen ook op palen in het water, zogenaamde palifito's. We logeren in hier in Hosteria Casita Española, dat vlakbij het centrale plein ligt. We lunchen bij La Brujula del Cuerpo, dat naast in de oude brandweerkazerne is gevestigd aan het centrale plein, de Plaza de Armas. De meeste gerechten hebben namen die met vuur te maken hebben. Aan het plein ligt ook de houten kerk San Francisco, die in 1987 voor het bezoek van paus Johannes Paulus II oranje en paars is geverfd. De kerk dateert uit 1906 en overleefde de aardbeving van 1960.

's Middags maken we een ritje naar Delcahue, een traditioneel vissersdorp aan de oostkust van Chiloé. Aan deDelcahue waterkant liggen de visserschepen op het droge voor onderhoud. Tot 1960 stonden ook hier de meeste huizen op palen, maar een tsunami spoelde die allemaal weg. Aan het centrale plein staat een markthal, waarin handwerk wordt verkocht. Delcahue staat vooral bekend om het breiwerk en overal zie je oude vrouwtjes aan het breien. Verder is er nog een houten kerk, één van de velen op Chiloé. We drinken wat in een restaurant aan de waterkant met uitzicht op het water. De vissersboten komen en gaan en we zien de vissers de vangst, schelpdieren, in zakken op hun rug aan land brengen.

's avonds drinken we een cocktail bij Años Luz, een trendy drinkgelegenheid aan de Plaza de Armas, waar je gezien moet worden. De bar is in de vorm van een vissersboot. Daarna eten we bij El Sacho, een goed visrestaurant.

Weer: zonnig 22 graden, met 's middag een beetje regen.

Donderdag 23 februari 2006

Na het ontbijt rijden we naar Chonchi, een klein dorpje ten zuiden van Castro met mooie houten huisjes, een vissershaven en een kleine overdekte markt. Boven de markt drinken we koffie met een schilderachtig uitzicht op de Conchi rustige baai en de haven. Op een hoger gelegen plein staat de vrolijk geschilderde, neo-klassieke, wederom houten, kerk. In de kerk staat een beeld van de Maagd Maria, La Virgin de Candelaria,  die, zo gelooft men, het dorp heeft beschermd tegen de Hollandse zeerovers, die het naburige Castro in de 17e eeuw plunderden. Na de koffie rijden we door naar Cucoa. De afslag vanaf de Ruta 5 naar Cucoa is moeilijk te vinden en de weg naar Cucoa is onverhard, stoffig en hobbelig. De weg loopt langs twee mooie langgerekte meren - Lago Huillinco en Lago Cacoa - die het eiland bijna door midden snijden. Na ruim 30 km komen we aan in het rommelige dorpje bij de ingang van het Nationaal Park Chiloé (sector Anay). De weg ligt er pas sinds 1983. Daarvoor was Cacoa slechts over water bereikbaar. We eten eerst wat en maken daarna een uitgezette wandeling, die begint bij het bezoekerscentrum van CONAF, de staatsorganisatie die de Nationale Parken beheert. Het Sendero Tepual voert door een Tepu woud. Zeer dichte begroeing met steltwortelende bomen. Tepu doet het goed in zompig moerasland. Het pad Sendero Tepual voert dan ook voor een groot deel over plankieren en bruggen. Het rondje duurt ongeveer een uur. Daarna volgen we het pad naar het strand, het Sendero Dunas de Cacao. De duinen zijn heel diep en na een 20 minuten staan we op het strand aan de stille oceaan. Het is rustig op het strand, waar een straffe wind de zonaanbidders enigzins zandstraalt.

We rijden weer terug naar Castro. We hebben wel een probleem met het openen en sluiten van de auto. We laten het  nakijken bij een garage in Castro (na telefonisch overleg met Hertz), maar het enige dat ze kunnen vinden is dat de linkerachterdeur niet meer werkt. We laten het erbij en gaan terug naar het hotel. 's avonds eten we bij el Palafitto. Het uitzicht is mooi over het water, maar de ambiance in deze gigantische zaal, waar we de enige gasten zijn laat sterk te wensen over. Het eten is wel in orde, zij het volkomen fantasieloos.

Weer: warm, zonnig 23 graden.

Vrijdag 24 februari 2006

Castro - Ancud - Puerto Montt : 180km

Na het ontbijt rijden we naar Ancud, de tweede plaats van het eiland aan de noordkust. We drinken er koffie en kopen er postzegels. Hierna gaan we  op weg naar de pinguïnkolonie. We rijden vervolgens via de Costanera, de kustweg, in Pinguinboot Westelijke richting tot we bij de afslag Mar Brava een onverharde weg linksaf inslaan. Deze volgen we voor meer dan 20 km. De weg is hobbelig tot zeer slecht, maar toch wel te doen met een gewone auto. We komen op een strand uit bij het gehucht Puñihuil, waar vissers boottochtjes naar de pinguïns aanbieden. Wij kiezen echter voor de Fundación Ottway, die de dieren respecteert en monitort en deskundige uitleg kan bieden. De vissers willen wel eens te dicht bij de pinguïns komen en de dieren verstoren. We krijgen een waadpak aangemeten. Het tochtje wordt met een zodiac dinghy gemaakt en we moeten een eind het water in lopen om het bootje te stappen. We varen met een engelssprekende gids in de dinghy om een paar eilandjes, waarop de pinguins leven. Er zijn hier twee soorten pinguïns: Humboldt en Magellan pinguins. Ze zijn te onderscheiden aan het aantal ringen om hun nek. De twee soorten leven hier vredig naast elkaar. Voor de Humboldt is dit de zuidelijkste locatie in Chili. De Magellan komen voor tot aan Vuurland in het uiterste zuiden. Verder zijn er nog een paar soorten Aalscholvers en meeuwen. We  zien zelfs nog zeeotter (er zijn er hier maar 5 paar) en oestervanger.

We rijden terug naar Ancud en lunchen daar bij La Pincoya. Ik eet er enorme mosselen. WeVismarkt Angelmo rijden verder naar de veerboot, die ons weer naar het vasteland brengt. Een uur later zijn we weer in Puerto Montt, waar we onze intrek nemen in Hotel Don Luis, niet ver van de Plaza de Armas. Puerto Montt is geen bijzonder mooie stad. Het centrum is druk, maar heeft geen bezienswaardigheden.

We nemen een taxi naar Angelmo, de visserswijk van Puerto Montt met de beroemde overdekte vismarkt. De markt ligt direct aan de haven en de vis gaat direct van de boten naar de viskramen. Je kunt hier niet alleen vis kopen, maar ook eten. De viskramen hebben eetzaaltjes met een paar tafeltjes. Je bestelt je vis aan de kraam en gaat door de keuken het eetzaaltje in. Wij eten hier niet, het is nog veel te vroeg voor Chileense begrippen (zes uur).

Later op de avonds eten we ver na negen uur op een meer Chileens tijdstip in de chique Club de Yates, een visrestaurant gebouwd op een pier aan de boulevard. Heerlijk eten en voortreffelijke bediening en de rekening valt reuze mee.