Zaterdag 19 mei 2001
We nemen de trein van 16:42 uit Rotterdam
naar Schiphol. De treinreis verloopt zonder problemen. Onze
vlucht naar Porto via Lissabon
is een half uur vertraagd. We vliegen met TAP
Air Portugal. Ons ticket zegt dat we naar Porto
vliegen (via Lissabon), maar in Lissabon blijkt dat we over
moeten stappen. Aangezien wij een half uur te laat zijn is
onze overstaptijd nogal kort geworden. We worden opgewacht
door een grondstewardess, die ons in rap tempo naar de gate
voor onze aansluitende vlucht naar Porto loodst. Vervolgens
is het nog een half uur vliegen naar Porto. We komen daar
kort voor middernacht aan. De bagage komt al van de
band rollen als we de bagage claim area in lopen,
maar, zo blijkt, onze koffers zijn er niet bij. Het toestel
is leeg, zo zegt men, en er zit niet anders op dan een
vermissingsrapport op te laten maken. Dan haasten we ons
naar de Hertz balie om nog net voor sluitingstijd onze
huurauto af te halen. Het is een Seat Vario, de
stationversie van de Cordoba, die we eigenlijk besteld
hadden. Het is een grotere auto, dus wij klagen niet. We
rijden de stad in en na wat gepuzzel vanwege de zeer slechte
bewegwijzering vinden we ons hotel, het Holiday Inn Garden
Court. Om 1 uur liggen we eindelijk op bed.
Zondag 20 mei 2001
We bellen 's ochtends meteen met TAP om te
horen of de koffers terecht zijn, maar dat blijkt niet zo te
zijn. Ze zijn niet eens gevonden. De vakantie gaat
natuurlijk wel gewoon door en na
het ontbijt gaan we de stad verkennen. We komen langs een
vogelmarkt bij het station, drinken koffie op het centrale
Praça de Liberdade en klimmen omhoog naar de Igreja dos
Clerigos een kerk met toren, die te beklimmen is. Dat doen
we en we worden beloond met een prachtig uitzicht over Porto
en Villa Nova de Gaia aan weerszijden van de Douro rivier.
Na deze bezichtiging lopen we naar de Kathedraal (Sé) van
Porto, die robuust op een heuvel staat, met zicht over de
hele stad. Het is een somber romaans bouwwerk. Ernaast staat
het bisschoppelijk paleis. We dalen vanaf de Sé af door de Ribeiro.
De Ribeiro is de oude volkswijk van Porto, met vele nauwe
straatjes en steegjes vol met wasgoed en oude vrouwtjes die
uit het raam hangen. De afdaling brengt ons aan de kade
langs de Douro. Hier speelt zich een groot deel van het
uitgaansleven af. Veel restaurants, terasjes en bars. Na een
lichte lunch op een terras maken we een boottochtje over de
Douro en passeren we vijf bruggen. De beroemdste is de Ponte
Luis I, eind vorige eeuw ontworpen door Gustave
Eiffel, dezelfde als van de toren van die naam in Parijs. Na
de boottocht bezoeken we de koopmansbeurs. Een interessant
gebouw, waaraan kosten nog moeite zijn bespaard om de
rijkdom en macht van de kooplieden van Porto in de 18e en
19e eeuw, te onderstrepen.
We gaan terug naar het hotel voor een
rustpauze en om met TAP te bellen over de koffers, maar het
nummer is steeds bezet. Dan om half zes wordt er gebeld de
koffers zijn er!! We zijn maar wat blij. In de vooravond
drinken we een aperetief op een "homovriendelijk" terras (Café
na Praça),
alvorens we weer naar de Cais de Ribeiro afdalen om te gaan
eten bij "Chez
Lapin". Druk en populair restaurant met
uitstekend eten en een vlotte bediening. Een poging om de
gay scene te verkennen strandt op een gesloten deur. 10 uur
's avonds is blijkbaar nog wat vroeg voor Porto-begrippen.
Maandag 21 mei 2001
We nemen de tram naar he t
trammuseum. Lange tijd had Porto wel een trammuseum, maar
geen tramlijnen meer. Sinds kort is de lijn naar het museum
weer geopend met museum rijtuigen en wordt er elders in de
stad (m.n. voor de deur van ons hotel) druk gewerkt aan
nieuwe tram en metrolijnen, die in 2003 klaar moeten zijn.
Het trammuseum is helaas gesloten op maandag, dus gaan we
met dezelfde tram weer terug de stad in. Een tentoonstelling
over architectuur in Rotterdam en Porto (beide steden zijn
culturele hoofdstad van Europa dit jaar) is ook leuk, maar
eveneens gesloten. 's middags steken we de Ponte Luis I
over naar Vila Nova da Gaia aan de overkant van de
Douro. Aan de kade liggen een groot aantal Port huizen met
hun kelders waar de port ligt te rijpen. We brengen een
bezoek aan twee huizen. We beginnen bij Calém,
een van een vijftal huizen van Portugese origine (de meeste
huizen hebben Engelse wortels). We krijgen er een
rondleiding met uitgebreide uitleg over het
bereidingsproces, de verschillende varianten en smaken. De
rondleiding wordt afgesloten met een proeverij van een rode
en een witte port. Uiteraard belanden we in de shop, waar we
een fles kopen. We gaan daarna een 50 meter verderop bij
Sandeman
op bezoek. Sandeman is een veel groter merk en dat
merk je ook aan de manier waarop het bezoek is geregeld. De
groepen zijn groter, de presentatie gladder en de opzet
commerciëler. Je betaalt entree, die je terugkrijgt als je
wat koopt in de winkel. De gids is gekleed in de
karakteristieke Sandeman cape en hoed. Na weer een
proeverij nemen we de bus terug de stad in.
's avonds eten we weer aan de Cais de
Ribeiro (een beschermd stadsgezicht van UNESCO,
overigens), ditmaal in Canastra. Weer goed eten,
maar wat minder sfeer. We maken hier ook kennis met de
Portguse gewoonte om meteen allerlei hapjes op tafel te
zetten voordat je wat besteld hebt. De hapjes (ham, olijven,
paté, meloen) zijn echter niet gratis, je kunt ze wel
weigeren. Na het eten wandelen we terug naar het hotel en
drinken we nog een biertje in het grand café Majestic,
dat een prachtig Art Nouveau interieur heeft.
Dinsdag 22 mei 2001
We beginnen met koffie waar we gister
eindigden: in Majestic. Dan pakken we onze spullen
en gaan op weg naar Mesão Frio,
een dorpje gelegen in de Douro vallei ten oosten van Porto.
Het dorp ligt midden in de streek waar de druiven worden
verbouwd voor de productie van Portwijn. In Mesão Frio
zullen we overnachten in een Pousada. Pousada's
zijn luxe hotels die voor een
groot deel zijn gevestigd in kastelen, voormalige kloosters
en paleizen en andere monumentale panden. Twee jaar geleden
hadden we al kennis gemaakt met de Paradores in Spanje - een
soortgelijk fenomeen. De Pousada in Mesão Frio (Solar da
Rede) is gevestigd in een groot landhuis dat hoorde
bij een wijngaard. De wijngaard bestaat nog steeds voor een
deel en de Pousada laat haar eigen Portwijn produceren van
de druiven die er omheen worden verbouwd. Vanuit onze kamer
hebben we adembenemend uitzicht op de Douro en de vallei. Na
een korte rustpauze en een eenvoudige lunch in het
dorp zelf,
rijden
we in de richting van Pinhão, het centrum van het
Portwijngebied. We bezichtigen de Quinta de Panascal
(wijngaard) waar de druiven worden verbouwd voor het
porthuis Fonseca
Guimarens. Vanaf de hoofdweg geeft het grote
reclamebord aan dat het 1500m rijden is, maar naar ruim twee
kilometer hobbelige zandweg zijn we er nog niet. Dan, net
voordat we de moed willen opgeven, komt de Quinta in zicht.
We kunnen onzelf rondleiden met behulp van een audio-tour.
Het landgoed is prachtig gelegen aan een zijarm van de
Douro. Na afloop van ons bezoek is er uiteraard een
proeverij van een witte en een rode port. Voldaan rijden we
weer terug naar de Pousada, waar we afkoelen in het zwembad.
's avonds volgt een heerlijk diner in het restaurant van de
Pousada.
|