Portugal

Woensdag 23 mei 2001

Na het uitgebreide ontbijtbuffet in de Pousada rijden we naar Viseu, een stad die gelegen is in de provincie Beira Alta. Het gebied is niet echt "ontdekt" door buitenlandse toeristen. De doorgaande wegen zijn redelijk tot goed (de snelwegen zelfs uitstekend), maar de kleinere wegen zijn ronduit slecht en vol met kuilen. Viseu is een niet al te grote provinciestad met een paar bezienswaardigheden. We nemen onze intrek in hotel Avenida, vlakbij de Rossio, het centrale plein van de stad. In de namiddag verkennen we de stad. Op het heetst van de dag stijgt de temperatuur tot wel 35 graden en het koelt maar langzaam af. De kathedraal is een streng romaans bouwwerk, dat in de 17e eeuw flink is verbouwd. Het heeft een aardige kloostergang. De oude stad is een verzameling smalle straatjes, waardoor de Via Direita (hoofdstraat) als een ader heen loopt. Ook in Viseu wordt driftig gebouwd aan wegen en gebouwen in het kader van een investeringsprogramma van de regering om de steden op te knappen. In Viseu (en andere steden zoals we later merken) staan grote borden met een terugtellende klok, die aangeeft hoe lang het nog duurt totdat de werken klaar zijn.

's avonds eten we in de Churasqueria (= grillrestaurant) da Sé, in de buurt van de kathedraal. Helaas valt het wat tegen. We drinken koffie in het theatercafé, een geliefde plek voor de jeugd van Viseu. Op onze kamer kijken we naar de Champions League finale tussen Bayern München en Valencia.

Donderdag 24 mei 2001

Ondanks het feit dat het vandaag hemelvaartdag is werkt alles en iedereen gewoon door. De winkels zijn dan ook gewoon open. Na het ontbijt rijden we met de auto in oostelijke richting Serra de Estrelanaar Gouveia. Dit kleine dorp vormt één van de toegangspoorten tot het nationaal park "Serra de Estrela". Dit berggebied is een beschermd natuurgebied (alles boven de 1200 meter) met de hoogste bergen van Portugal. Het Turismo van Gouveia is slecht uitgerust. Ze kunnen ons niet eens een behoorlijke kaart van het gebied geven. We gaan dan maar op weg met de auto. Langzaam maar zeker gaat de weg omhoog, wordt de natuur kaler en daalt de temperatuur. De uitzichten zijn prachtig en verreikend. Rond een uur of 1 komen we bij de Pousada van Manteigas (São Lourenço) uit. Dit is een moderne Pousada, boven op een bergtop. We stoppen hier voor een heerlijke lunch. Daarna rijden we nog wat rond en maken een paar korte wandelingetjes. We rijden naar Seia (wintersportoord) waar we even op een terrasje gaan zitten. Daarna rijden we terug naar Viseu.

's avonds eten we heerlijk in O Cortiço. Het restaurant heeft heerlijke warme bloedworst als voorgerecht. We eten heerlijk bereide eend respectievelijk kalfsoester. We sluiten de avond af met een kopje koffie in het theatercafé.

Vrijdag 25 mei 2001

Vandaag rijden we verder naar Coimbra, een rit van ruim 80 km. Coimbra ligt in de regio Centro.  In deBiblioteca Jaonina stad aangekomen moeten we even zoeken naar het Pension Pombal, dat we hebben uitgezocht. Het is een simpel pension hoog in de stad gelegen (Coimbra ligt tegen een berghelling gebouwd), dat wordt gerund door drie Nederlandse vrouwen. We lopen door smalle en stijle straatjes naar beneden de stad in. Helemaal beneden aangekomen pikken we een terrasje en bekijken de kathedraal. De oude kathedraal (helaas in de stijgers) is als zoveel Portugese kathedralen een burcht-achtig gebouw in romaanse stijl. De bouw begon in 1162 en in de eeuwen is er weinig veranderd aan de ingetogen bouwstijl. De lunch gebruiken we bij O Trovador, een uitstekend restaurant aan het plein waar ook de oude Kathedraal staat. Na de lunch houden we een korte siësta, waarna we een internetcafé opzoeken om het thuisfront te informeren.

Daarna lopen we naar het universiteitsgebouw. Coimbra heeft de oudste universiteit van Portugal en de grote universiteit drukt een zwaar accent op de middelgrote stad. De universiteit is in 1290 gesticht en tot het begin van de 20e eeuw de enige in het land. Het academiegebouw ligt rond de Patio de Escolas, een plein dat wordt gedomineerd door de klokketoren met de bijnaam "A Cabra" (de geit) en een standbeeld van koning Jan III. De Sale dos Capelos is te bezichtigen. Het is een soort aula, waar allCoimbra, oude stade promoties en officiële gelegenheden plaatsvinden. Ook te bezichtigen is de kapel - één van Coimbra's mooiste. Het hoogtepunt van het bezoek is echter de oude bibliotheek Biblioteca Joanina, een barok kadootje van koning Jan V aan de universiteit uit de 18e eeuw. Het is een schitterende ruimte met prachtig houtwerk, bedekt met bladgoud. De echt waardevolle titels zijn echter niet te zien en de boeken die er in de kast staan zijn uitgezocht op hun uiterlijk. De meeste andere universtiteitsgebouwen zijn helaas niet de moeite waard. Vanaf de universiteit hebben we wel een prachtig uitzicht op de stad.

's avonds lopen we weer de stad in. We drinken een aperitief (witte port) op het Santa Cruz plein bij het Café Santa Cruz. Prachtig interieur en een zeer aantrekkelijk gelegen terras naast de kerk met uitzicht op het plein en de voornaamste winkelstraat. Daarna eten we eenvoudig bij de Adega Paço de Pedro, een simpel grill restaurant. De enige serveerster  loopt zich helemaal suf in een veel te groot restaurant. We willen naar Diligência, hèt adres voor Fado-muziek in Coimbra. Fado is het beroemde Portugese levenslied vol weemoed, dat met name in Coimbra en Lissabon in diverse café's en clubs wordt gezongen. Half tien is echter nog wat vroeg, dus moeten we wat tijd doden. Na elf uur gaan we op ons doel af. In Diligência zijn geen geplande optredens. (Vaste) bezoekers die zin hebben en talent, pakken de gitaar ter hand en beginnen hun lied te zingen. We hebben het geluk dat één van de bezoekers er echt zin in heeft en met zijn stem, die klinkt als een klok, een paar prachtige liederen ten beste geeft.