Via de la Plata - Extremadura

Vlucht Amsterdam - Madrid - Sevilla: ± 9 uur onderweg

Zaterdag 17 mei 2003

We vertrekken om 9.31 met de trein naar Schiphol. Het vliegtuig zou om 12.15 vertrekken, maar we hebben een vertraging van ruim 40 minuten. We vliegen eerst naar Madrid, waar we overstappen. Rond 17.10 landen we in Sevilla. Onze vrees voor problemen met de bagage, wegens de vertraging met de eerste vlucht worden gelukkig niet bewaarheid. We nemen een taxi naar de stad (€22,=). We hebben gereserveerd in het (gay) pension Airesevilla, midden in de Santa Cruz wijk in  het centrum van de stad. Het ligt in een smal straatje en is lastig te vinden. We worden verwelkomd door Fabian. We rusten even uit en gaan dan de stad in. We eten wat tapas (o.a. Albondigas de Merluz)  hier en daar en raken daar al flink vol van. Later op de avond zoeken we nog wat naar de Sevillaanse gay scene en drinken wat bij El Barron Rampante. In Sevilla is het warm, zo rond de 30 graden, 's avonds koelt het af naar 22 graden.

Zondag 18 mei 2003

We ontbijten op het balkon van het pension. Walter serveert het ontbijt nauwgezet, maar toch heel vriendelijk.  Het is al Casa de Pilato aardig warm, maar de voorspellingen beloven meer. We wandelen naar het huis van Pilatus. Het is een familiepaleisje uit 1519, gebouwd na een pelgrimstocht naar Jeruzalem. Het werd verondersteld te zijn nagebouwd naar het huis van Pontius Pilatus aldaar, maar het is een combinatie van Mudejar stijl met renaissance en klassieke elementen. Het huis heeft prachtige patio’s en tuinen. De bovenetage is alleen onder begeleiding van een gids te bezoeken. Hetgeen we ook doen. De kamers boven zijn donker, maar zeer de moeite waard. We lopen verder naar het Hospicio de los Venerables  Sacerdotes, een voormalig gasthuis, nu een museum met wisselende tentoonstelllingen. Het gebouw is echter ook een bezienswaardigheid, met een prachtige patio en een grote kapel. We lunchen in de Santa Cruz wijk, waarna we even rust nemen. Later op de middag lopen we naar de oevers van de rivier, waar op een terras in de schaduw (in de zon is het meer dan 40°) van het uitzicht genieten. Aan het begin van de avond eten we tapas bij Bar Modesto, volgens velen de beste van Sevilla. 's avonds eten we op het terras van restaurant Rio Grande, aan de overzijde van de Gualdaquivir in de wijk Triana. Het uitzicht op de rivier is prachtig. Daarna lopen we langs de oever in Triana en over de brug Isabel II weer terug. We drinken wat bij een paar gay bars aan de Paseo Colon.

Sevilla - Aracena - Zafra: 181 km

Maandag 19 mei 2003

Na het ontbijt nemen we een taxi naar het treinstation. Daar moet onze huur auto klaar staan. Eenmaal daar aangekomen realiseer ik me dat m'n paspoort nog bij de receptie van het pension ligt. Weer terug, terwijl Erik opParador in Zafra het station blijft wachten. De auto is er inderdaad bij AVIS en na wat formaliteiten zijn we onderweg in onze Seat Léon TDI. We rijden de stad uit met als bestemming Zafra in de Extremadura. We nemen niet de rechtstreekse weg, maar de landschappelijk interessantere omweg via Aracena. Aracena is een redelijk plaatsje met een kerk op de heuvel gebouwd door de Tempelridders op de ruïnes van een moors kasteel. We lunchen in Aracena. Er is ook nog een Gruta de Maravillas (Wondergrot), maar die laten we voor wat ze is. We rijden verder naar Zafra. Daar komen we rond 2 uur aan. We logeren hier in de Parador, die in een kasteel is gevestigd. Het heeft een prachtige marmeren renaissance patio. Helaas is het zwembad (nog) gesloten. Met dit weer (27gr.) wel jammer. We verkennen nog in de vooravond het centrum van Zafra. 's avonds eten we in de Parador zelf. Heerlijk eten en prima service.

Dinsdag 20 mei 2003

Het ontbijt is weer prima in de Parador. Na het ontbijt wandelen we door het centrum van Zafra. We komen langs het Santa Clara klooster, de stadspoorten (Sevilla en Cubo), de kloosterkerk van het Rosarioklooster en de hoofdkerk van de Plaza Grande in Zafra stad. Het oude centrum heeft een aantal mooie straatjes. Het centrale punt wordt gevormd door het Plaza Grande (grote plein) en vlak daarbij het Plaza Chico (kleine plein). Beiden zijn omgeven door arcades. Het grote plein is 's avonds levendig met terrassen. 's ochtends is het er nog erg stil. Na de wandeling maken we een rondrit door de omgeving. We rijden langs Bienvenida naar Llerena. In Llerena lunchen we. Het heeft een mooi centraal plein. Dicht in de buurt is een het romeinse theater van Reina. Het theater ligt in het open veld, maar is nog prima in tact en wordt nog gebruikt voor voorstellingen. In de namiddag loopt de temperatuur op naar zo'n 30 graden. Via allerlei kleine wegen door een heuvelachtig landschap met veel olijfbomen komen we via Montemillan weer terug in Zafra.

In de vooravond proberen wat tapas te vinden, maar tapas zijn hier in Zafra niet of nauwelijks te krijgen. Het beste dat we kunnen krijgen is wat nootjes en olijven. Later op de avond eten we in restaurant Rogilio, een redelijk, gemiddeld geprijsd restaurant. Hier zijn  bij de hoofdmaaltijd de groenten en salade geheel afwezig. Alleen wat in de olijfolie gebakken frietjes vergezellen het vlees. Later op de avond drinken we nog wat op de Plaza Grande.