VENETIË & VERONA

Maandag 4 september 2006

We nemen na het ontbijt de vaporetto naar het station. Daar drinken we in de restauratie koffie en nemen daarna de trein van 10:52 naar Zürich via Verona. Al snel blijkt, na Mestre de eerste stop op het vasteland, dat er problemen zijn op het baanvak. We staan lang stil en de Arena conducteur roept om dat we een vertraging oplopen van 30 minuten. Met horten en stoten komen we vooruit. Rond 12 uur zijn we bij Padova. Daarna gaat het in hoog tempo verder en rond 12:50 zijn we in Verona. Daar aangekomen reserveren we meteen de trein terug voor aanstaande  woensdag. We nemen een taxi naar het hotel Antico San Zeno. Het is meer een appartement, dan een  hotelkamer, compleet met kitchenette. Er is geen restaurant. We gaan de stad in en lunchen bij een bar.. We willen daarna de ArenaCasa di Giulietta bezoeken, maar die is vandaag dicht voor bezoekers. We lopen de stad in via de Via Manzini. We bezoeken het huis van Julia. Dat heeft ondanks de hype eromheen niets met een historische Romeo en Julia van Shakespeare te maken. Die hebben nooit bestaan. Shakespeare heeft ze verzonnen. De families die de hoofdrol in het toneelstuk spelen - de Capulets (Capuleti) en de "Montagues" (Montecchi) - hebben wel bestaan, maar er is geen enkele aanwijzing van een vete tussen beide families. Het huis is een 14e eeuws gebouw, dat in zeer goede staat verkeert, maar grotendeels leeg staat.  De ingang is bedekt met grafitti van verliefde mensen en leidt naar de binnenplaats. Velen laten zich daar fotograferen op het balkon dat aan het huis is gemaakt. We lopen door naar de Porta Romana dei Leoni, de Romeinse Leeuwenpoort. Naast de poort is een blootgelegd stuk  Romeinse straat te zien. We keren om en lopen  naar het Piazza dell' Erbe. Dit is het centrale marktplein met mooie paleizen, een markt (met groente, fruit en vooral souvenirs) en talrijke terrasjes. We drinken hier wat en bekijken het plein. Op de centrale as van het plein staan een Romeinse pilaar (met een 15e eeuwse lantaren erop), een fontein van de Madonna van Verona Piazza dell'Erbe(1368), het Capitello (een 14e eeuws paviljoen waaronder ambtenaren werden beëdigd) en aan het eind een pilaar met de Venetiaanse Leeuw van St Marcus, ten teken van de Venetiaanse heerschappij. Aan het plein staan een aantal hoge huizen, die deel uitmaakten van het Joodse Ghetto (net als in Venetië). Daarnaast zien we het Domus Mercatorum, een gildehuis van de handelslieden (nu kamer van koophandel). Het het einde van het plein zien we het monumentale Palazzo Maffei, waarin nu winkels en een chique restaurant zitten. De Torre del Gardello is de hoogste toren van Verona met 83 meter hoogte. De Torre dei Lambert kijkt uit over het Palazzo del Comune (stadhuis). We keren terug naar het hotel en lopen langs de oevers van de rivier.

's avonds lopen we naar de bar Al Ponte bij de brug Ponte Pietra, aan de rivier. Een heel eind lopen, maar het is een leuk terrasje met zicht op de brug, het Romeins theater en de heuvels. Na een drankje lopen we  naar de Osteria de la Pigna aan de gelijknamige straat. Hier eten we traditionele gerechten uit de streek met een lekkere wijn uit de Valpolicella. We hadden een andere wijn uitgezocht, maar die was uitverkocht. We krijgen een heel verhaal over de merites van de alternatieven. We kiezen er één uit die ons wat lijkt en dat blijkt lekker. Ik heb kalfsvlees met tonijnmayonaise (Vitello Tonnato), Erik sla met runderreepjes. Toetje is een lekkere tiramisu en voor Erik een Semifreddo.

We drinken nog wat op één van de vele terassen bij de Arena. De meeste van de terrassen horen bij toeristische pizza-restaurantjes. Gelukkig niet allemaal. Er is een muziekfestival in de Arena, de reden dat we er overdag niet in konden. Het wordt live uitgezonden op een Mediaset kanaal van Berlusconi. Op het plein kun je er wel wat van horen, maar veel krijg je er niet van mee. Na ons drankje lopen we terug naar onze kamer.

Weer: zonnig meer dan 30 graden. 's avonds ook nog 28 graden.

Dinsdag 5 september 2006

We krijgen ontbijt op de kamer, want dit complex heeft geen ontbijtzaal. Er zitten broodjes, jam, croissants en yoghurt bij. We lopen vervolgens naar het centrum en drinken koffie met een gebakje. Dan lopen we verder naar de Arena. Gisteren was er een televisie opname van een televisie show. De tv apparatuur staat er nog, binnenkort is er weer een opname. Vandaag is het gelukkig wel open voor bezoek. De Arena dateert uit de 1e eeuw en  is het op twee na grootste Romeinse amfitheater in het voormalige Romeinse rijk. Er konden ooit 20.000 toeschouwers naar gladiatoren, zeeslagen en ander vermaakPiazza della signoria kijken. Nu wordt het zomers voor gigantische operaproducties gebruikt en voor popconcerten. Het theater is ondanks een aardbeving in de 12e eeuw opmerkelijk goed bewaard gebleven. Vanaf de bovenste ring heb je ook nog uitzicht over de stad. We lopen verder de stad in naar het Piazza de la Signoria. Een rustig pleintje achter de Piazza dell'Erbe. Aan de gebouwen hier, Palazzo Capitano en Palazo Communale wordt driftig verbouwd en de toren kunnen we helaas niet op.  We lopen verder langs de Adige naar de  Anastasia kerk. Vervolgens de brug over naar het Romeins theater. Dit wordt ook nog gebrukt voor toneelspelen. Boven het theater is een museum in een voormalig klooster, waar beelden uit het theater zijn tentoongesteld. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Terug in de stad bezoeken we de domkerk, il Duomo. Een mooi bouwwerk uit verschillende perioden, maar dateert terug tot de elfde eeuw. Mooie schilderijen en beelden. De kerk is verbonden met twee oudere kerken die er aanvast gebouwd zijn. Deze markeren de plaatsen van kloosters uit de 3e en 4e eeuw. Opgravingen laten de vierde eeuwse vloeren zien.

We lunchen in cafeteria Al Duomo. De ober is leuk om te zien, maar klantvriendelijk is hij zeker niet. Na de lunch lopen we terug naar het hotel voor een siesta. Het is inmiddels erg warm Duomo geworden. Om een uur of drie maken we een wandeling door de Castelvechio, de oude burcht van Verona, ooit op last van Cangrande II ("gote  hond") in de 14e eeuw gebouwd. De brug die vanuit de burcht naar de andere over loopt is in 1945 door de Duitsers verwoest, maar na de oorlog met de brokstukken weer opgebouwd. We drinken wat op een terras en later kopen we nog een Italiaans ijsje. Later strijken we neer op een terras voor een een cocktail op de Piazza dell'Erbe.

's avonds eten we bij Osteria de la Fontenina, een voortreffelijk restaurant aan de noordzijde van de rivier. We nemen een menu (€65) in dit  leuke kleine persoonlijke restaurant, met aardige tafels buiten op straat. Het menu bestaat uit ganzelever, kwartel met bacon, pasta met gebakken ei en Veronese kaas, met risotto gevulde ravioli en lamskoteletjes. Eén ster volgens Michelin en dat is het volgens ons zeker waard. We nemen een taxi terug naar het hotel.

Weer: warm en zonnig. Meer dan 30 graden.

Woensdag 6 september 2006

We staan vroeg op. Om 7 uur krijgen we een rudimentair ontbijt, want de bakker is nog niet langs geweest. Om kwart over zeven staan we buiten op de taxi te wachten. Die komt vlot en rijdt ons naar het station. Daar vertrekt onze trein stipt om 7.43 uur. Rond 9 uur zijn we in Mestre, waar we verder moeten met de bus. Na twintig minuten wachten komt de bus die ons in ruim een half uur  naar het vliegveld van Venetië brengt. Onze vlucht vertrekt om 12.15. De vlucht verloopt probleemloos en rond 14 uur komen we op Schiphol aan. Het duurt nogal lang voordat de bagage van de band rolt. We nemen de (internationale) trein van 14.40 die ons 15.21 in Rotterdam brengt. We gaan met de taxi naar huis.