Stockholm

Vrijdag 7 september 2001

We drinken koffie bij Hava Java op Hornsgatan. We lopen daarna verder naar de Katarinahissen om foto's van het uitzicht te maken. Gisteravond hadden we onze fotocamera'sSite bureau voor Tourisme Uppsala niet bijSkyteanum, faculteit politicologie ons. Daarna gaan we verder met de metro naar het Centraal Station, waar we de trein naar Uppsala nemen. In 40 minuten zijn we er al. Uppsala is een oude universiteitsstad. Ik heb hier ook nog sporen liggen. In 1985 studeerde ik 3 maanden aan de universtiteit. We lopen vanaf het station de stad in en steken het riviertje de Fyrisån over. We komen zo in het oudste stads gedeelte. We komen langs het Skytteanum, waar als sinds eeuwen de faculteit voor Politicologie (staatswetenschap) is gevestigd. Even verderop staat de domkerk. De kerk is de grootste in Skandinavië. De bouw begon omstreeks 1260, en werd in 1435 gewijd na 175 jaar bouwarbeid. De gotische arkitectuur toont waartoe men in die tijd in staat was. Van de middeleeuwen tot de 18e eeuw werden hier de Zweedse koningen gekroond en veel beroemde Zweden liggen hier begraven, zoals vader des vaderlands koning Gustav Vasa  (1521-1560) (praalgraf!) en de bioloog Linaeus (1707-1778). De kerk doet dienst als kathedraal en parochiekerk.

Na een bezoek aan de kathedraal lopen we naar de Saluhal (markthal) waar we lunchen. We wandelen verder door het oude centrum. We naast de domkerk staat het Gustavianum, waarin het universiteitsmuseum (oudste in Zweden) is gevestigd. Het gebouw werd in 1620 als academiegebouw gebouwd en bleef dat tot in de 18e eeuw. Het herbergt een anDomkerk Uppsala, met Gustavianumatomisch theater en bijvoorbeeld de thermometer van Celcius. Iets verder op staat het Universitetshuset, sinds 1887 het academiegebouw, waarin de kunstverzameling van de universiteit is ondergebracht. We lopen in de richting van het Slot. Het slot werd gebouwd in de 16e eeuw en kreeg in de 18e eeuw zijn huidge vorm. Het herbergt nu het kunstmuseum en is de residentie van de gouverneur van de provincie. Er tegenover staat de universiteitsbibliotheek Carolina Rediviva uit 1620. Er zijn hier meer dan 5 miljoen boeken. Alle uitgevers in Zweden zijn verplicht van al hun uitgaven een exemplaar naar deze bibliotheek te Upplandsmuseumsturen, van reclamebrochure to romans. Ook de Zilveren bijbel (Codex Argenteus) wordt hier bewaard.

We lopen terug naar  het centrum langs het Upplandsmuseum, mooi gelegen aan de rivier. Vervolgens zitten we nog even op een terrasje alvorens we de trein terug nemen naar Stockholm. We winkelen daar wat in de winkels rond Drottninggatan, Hötorg en Sergelstorg o.a. bij de Akademibokhandel.

's avonds eten we in een Grieks restaurant (Dyonisos, Bondegatan 56) ergens op Södermalm. Daarna hebben we met onze Zweedse vrienden Mats en Stefan afgesproken in Häktet, dé gay bar van Södermalm. Het is er gezellig druk. Helaas maakt de motregen een verblijf op het terras op de binnenplaats onmogelijk. Daarna gaan we naar Athletic een gay disco-evenement in de club Chiaro. Het is een grote club, die gaandeweg de avond ontzettend druk wordt bezocht door een voornamelijk jong publiek. We blijven niet lang genoeg om de aangekondigde Mr Gay Borstkas verkiezing bij te wonen. Om 2 uur nemen we een taxi naar huis.

Zaterdag 8 september 2001

We slapen uit. Na het ontbijt drinken we koffie bij (gay) koffietentje Java aan de Hornsgatan. We nVaxholm veerbootemen de metro naar Kungsträdgården en lopen naar de Norrkaj. Vandaar nemen we de boot naar Vaxholm een eiland in de scherenarchipel bij Stockholm. Vaxholm is een van de grotere eilanden in de noordelijke archipel. Met een veerboot van de Waxholmsbolaget varen we bijna anderhalf uur door de archipel en stoppen ook bij een aantal eilanden. Het is een prachtige tocht door een bijzonder gebied. Er zijn ook hele kleine eilanden bij met maar één huis. In Waxholm lunchen we aan de haven en wandelen daarna wat door de straten van het dorp. De bouwstijl is typisch Zweeds en er lijkt hier in de afgelopen honderd jaar weinig aan veranderd te zijn. Vaxholm is wel relatief druk en is door zijn goede bereikbaarheid een geliefde bestemming voor dagjesmensen. Vanaf Vaxholm vertrekken ook weer boten verder de archipel in. Wij gaan na wat omzwervingen door het dorp weer met de bus terug naar Stockholm, want Vaxholm is ook met een brug verbonden met het vaste land. Terug in Stockholm komen we aan bij het Ooststation. Vlak hierbij heb ik 1986 gewoond en we kunnen het niet laten er even te gaan kijken. Dan gaan we de stad in en winkelen nog wat in Birger Jarlsgatan, Sturegatan en Kungsgatan, waar de wat chiquere winkels zitten. Ook gaan we nog bij Åhléns warenhuis rondkijken. Ook groot, maar minder exclusief dan NK.

's avonds eten we gezellig bij Martin en Katarina.

Zondag 9 september 2001

We nemen de metro naar het Centraal station. Hier laten we onze koffers in een bagagekluis achter. We drinken koffie en lopen naar de kade bij het stadhuis. Hier hebben we afgesproken met Martin. Hij heeft een motorboot van een vriend geleend en hij zal ons op een boottochtje door Stockholm meenemen. We varen eerst rond Kungsholmen om vervolgens ten zuiden van Södermalm richting de sluizen te varen. De sluizen scheiden het zoete water van het Mälaren van het zoute water van de Oostzee. Ook overbruggen we via de sluizen een niveaverschil van een halve meter. We varen naar Fjäderholmen. Een eilandje niet ver van Stockholm, min of meer het dichtstbijzijnde eilandje van de archipel. Ook een populaire dagtochtbestemming. Net als we aankomen breekt er enorme regenbui los. We eten er gerookte garnalen.(specialiteit!) en kijken er wat rond. Veel huisjes met werkplaatsen waar oude ambachten worden uitgeoefend. Als het weer een beetje opklaart varen we richting stad. We varen ten zuiden van Djurgården door een kanaal en komen langs Strandvägen, een boulevard met een zeer mondaine uitstraling en zeer gewilde appartementen. Via deStrandvägen vanaf het water Nybroviken en Strömmen varen we naar het Saltsjö. Het begint inmiddels behoorlijk te waaien en de terugtocht naar sluis wordt een beetje ruig. Als we eenmaal in het Dannvikskanaal zijn wordt het weer rustiger. We varen weer ten zuiden van Södermalm door de Årstaviken naar de Mariebergsfjärden. Dan varen we ten zuiden van het eiland Långholmen richting de Riddarfjärden. Hier liggen vele zeiljachten van de bewoners van deze stadseilanden. We schuilen nog onder een brug voor nog een buitje. Dan steken we de Riddarfjärden over naar het Stadhuis. Midden op dat water worden we door nog een hoosbui verrast en een beetje verregend nemen we bij het Stadhuis afscheid van Martin. We lopen naar het station, waar we de Arlanda Express naar het vliegveld nemen.

Onze vlucht naar Amsterdam is vertraagd vanwege het slechte weer eerder op de dag in Nederland. De schade blijft beperkt tot een half uur. Eenmaal op Schiphol gaat alles redelijk vlot en kunnen we weer naar huis, naar Rotterdam