Zuid - Afrika

Deel 5

Storms River Village - Knysna: 72km

Zondag 7 maart 2004

Na het ontbijt rijden we de ruim zeventig km naar Knysna in minder dan een uur. we stoppen nog even voor koffie bij Old Nick, een kunstenaars dorpje. In Knysna nemen we onze intrek in Inyahti guest lodges. Dit was gevestigd in een voormalig kunstenaars " village" en telde 11 leuke kamers rond een binnenhof. Het hield het midden tussen Hobbiton en Safari Lodge. Het is inmiddels verhuisd naar een nieuwe locatie en heeft nieuwe eigenaars.  Knysna is een vriendelijk plaatsje, gelegen aan een lagune. Lange tijd was het een ingeslapen kunstenaarsdorpje, maar het ligt nu duidelijk op het toeristen circuit. Toch is het zeker niet verpest en heeft het nog steeds een zekere charme. We gaan meteen de bossen in, naar het Diepwalle natuur reservaat voor een fijne wandeling. We worden vele malen door middel van borden gewaarschuwd dat er wilde olifanten in de bossen leven, maar de enige olifanten die we zien zijn die op de bordjes die de wandelroute aangeven. Er zijn drie The Heads, Knysnawandelroutes uitgezet, ieder gemarkeerd met gekleurde bordjes. De zwarte route, die wij kiezen is tamelijk vlak en goed aangegeven tot we op een bepaald moment een bordje missen. Na wat zoeken komen we per ongeluk toch op ons uitgangspunt uit.

We lunchen weer in Knysna bij Pacquita een gemiddeld tentje, met een bovengemiddeld uitzicht op de lagune van Knysna en de "Heads", de bergen die de lagune bijna afsluiten van de Indische Oceaan. In de namiddag maken we een boottour met een catamaran-zeilboot door de lagune naar de Heads. De boten vertrekken vanaf het waterfront een toeristisch nieuwbouw complex met eetgelegenheden en winkels. We zijn nog maar halverwege de lagune als we ineens worden overvallen door een flinke onweersbui, met harde windstoten. Het grootzeil scheurt, maar het loopt goed af. De zee is echter te wild om buiten de lagune, de oceaan op te gaan. Na de bui begint de zon weer te schijnen en keert de rust in de lagune terug. We varen terug. 's avonds eten we bij Harry B's - op aanraden van Gerard, de receptionist van onze Guest Lodge- een goede keuze. Heerlijk eten en voortreffelijke bediening.

Weer: warm en zonnig. max. 30 graden.

Knysna- Montagu: 352km

Maandag 8 maart 2004

Na het ontbijt betalen we bij Erik en gaan we naar het internet café om naar huis te mailen. Dan vertrekken we voor een lange rit. We zetten eerst koers naar Oudtshoorn in de Kleine Karoo. Het gebied is zeer droog en warm met uitschieters naar 51 graden. Om er te komen moeten we de Outenaque pas over. Het gebied is een soort (woestijn)steppe en staat bekend vanwege zijn struisvogelteelt. Het is hier een stuk warmer dan in Knysna en rond 1 uur is het dik 35 graden.  In Oudtshoorn zijn vele struisvogelboerderijen die te bezoeken zijn en wij kiezen op aanraden van de Rough Guide voor Conga Ostrich Farm. Hier krijgen we een uitleg over de struisvogelteelt. De struisvogels worden gefokt en met 14 maanden naar het slachthuis afgevoerd. Met name het leer en het vlees zijn de moeite waard. Aanvankelijk werden de dieren voor hun veren gehouden, maar rond 1914 nam de belangstelling daarvoor af. Een struisvogelei weegt meer dan een kilo en duurt zes weken om uit te broeden. Een kuiken doet er tien uur over om uit het ei te komen. We krijgen een rondleiding langs de broedkasten en de boerderij. Er is zelfs gelegenheid om op een volstruis (zoals de vogel in het Afrikaans heet) te rijden, hetgeen enkele mensen ook doen. Dat heeft veel weg van een rodeo, want het blijkt moeilijk op de struisvogel te blijven zitten. De boerenknechten brengen het er veel beter van af. Je mag echter niet zwaarder zijn dan 75 kilo, want anders begeeft de struis het.

Vanuit Oudtshoorn volgen we de R62 of wel Route 62, die dwars door de Kleine Karoo gaat (Karoo is het Khoi-woord voor " land van dorst"). Het land is dor, maar wel gevarieerd met prachtige bergpassen. Onderweg krijgen we wel diverse (soms zware) regenbuien over ons heen.  Als we dichterbij Montagu komen verandert het beeld en komen we in het wijnland. IKlein Karron Montagu overnachten we in de Montague Rose Guesthouse, dat gedreven wordt door de allervriendelijkste Ben  en Oedeni van Rensburg. We hebben een ruime  kamer, met uitzicht en we worden getrakteerd op een biertje op het terras. In Montagu is het helder weer en een lekkere temperatuur. Als we 's avonds over straat lopen worden we weer door Jan en alleman begroet. We eten  bij Jessica, een prima restaurant in een roze kaaps-nederlands gebouw. Het eten is heerlijk, maar de eigenaresse heeft iets arrogants over zich.

Weer: In Oudtshoorn erg warm: 35 graden. Tijdens de rit naar Montagu regenbuien. In Montague ongeveer 20 graden.

Montagu - Stellenbosch: 155km

Dinsdag 9 maart 2004

Na het ontbijt rijden we naar de Wijnstreek rond Stellenbosch. We nemen de toeristische route via Worcester en De FranschhoekVilliersdorp. We komen dan door de mooie Franschhoekpas, die uiteindelijk een prachtig uitzicht biedt over Franschhoek. Dit is een wijndorp, dat in de 17e eeuw gesticht is door Hugenoten uit Frankrijk. Het dorp is druk met toeristen en staat vol met leuke Kaaps-Nederlandse huizen en gebouwen, terwijl men moeite doet om er een Frans sausje overheen te gieten. Sommige huizen zijn ook versierd met gietijzeren ornamenten die de Afrikaners "Broekieskant" noemen.

We drinken koffie, waarna we doorrijden naar de Boschendal wijngaard. Dit is een van de grotere wijngaarden die ingesteld is op bezoekers. DeBoschendal Estate wijngaard dateert van 1685. Het huidige herenhuis is in 1812 gebouwd. De wijngaard en de gebouwen ademen de sfeer van het rijke koloniale leven aan de Kaap, kompleet met koetshuis (winkel), Wijnkelder (restaurant)  en Slavenhuis (Cafe). Wij hebben een picknick gereserveerd. De mand halen we af bij het paviljoen op de picknick weide onder de pijnbomen. Her en der op de weide staan tafeltjes en parasols waar we kunnen gaan zitten om onze rijkgevulde mand uit te pakken. Het drinken en het dessert  wordt geserveerd door een aantrekkelijke ober. We genieten van het heerlijke eten onder een strakblauwe lucht. Na de lunch doen we nog een wijnproeverij (5 wijnen voor R12). Dat kan in het taphuis iets verderop op het landgoed.

Na al dit genot rijden we door naar Stellenbosch, waar we onze intrek nemen in D'ouwe Werf. Dit hotel uit 1803 is de oStellenboschudste herberg in Zuid-Afrika. We krijgen een zeer luxe kamer met hemelbed uit de 19e eeuw en alles is tip top geregeld, als ware het een Parador.

We verkennen het stadje en lopen langs de Rhenisch kerk uit 1840, die aan De Braak staat. De Braak is  een cenraal gelegen grasveld. Daaraan ligt ook het VOC kruithuis. We lopen verder en komen bij het Village museum. Dit zijn vier wat gelukkig bij elkaar liggende huizen die een doorsnee vormen van de architectonische ontwikkeling aan de kaap. De huizen zijn ingericht met meubels uit de periode van de bouw en te bezichtigen. We komen De Braak, Stellenbosch dan in de Dorpstraat. Deze straat heeft het oorspronkelijke karakter het best bewaard met veel kaaps-nederlandse huizen en mooie oude bomen. De Dorpstraat voert ons naar de beroemde Samie se Winkel. Een soort winkel van Sinkel, die volgepropt staat met rommel, maar ook met leuke ZuidAfrikaanse souvenirs (wijn, thee, kruiden, snoep, leer, etc).

We lopen terug naar de Kerkstraat waar we neerstrijken bij het Javacafe een zeer trendy plek om neer te strijken en van een drankje te genieten. Later op de avond eten we in het restaurant van ons hotel d'Ouwe Werf.