![]() |
![]() |
DEEL 2 |
Na het ontbijt gaan we Sogndal weer verlaten. Er
is een kleine onenigheid over de kamerprijs, want de hoteleigenaar zegt dat
de prijs die we via de reserveringswebsite hebben gekregen voor één nacht is
en niet twee.
Maar we houden ons aan de tekst van de bevestiging en
krijgen onze zin. Wel vervelend. We rijden in noordelijke richting, de weg
die we gisteren ook al reden naar Fjærland. Nu rijden we echter Fjærland
voorbij en schieten nog een
tunnel in. We rijden richting Skei en dat ligt aan de oevers van
Jølstravattnet. Het is een klein plaatsje en we drinken er - niet zo
pittoresk - koffie bij het
Esso tankstation. Daar zetten we de rit voort naar het noorden en komen via
een aantal tunnels bij de Innviksfjord. Om deze fjord rijden we langs de
oostkant heen. Het landschap is ook hier weer erg mooi. Het is hier wel wat
drukker, omdat we nu op de E39 zitten, een grotere doorgaande weg. We komen
opvallend veel Nederlandse auto’s tegen, meestal caravans en campers. Aan de
andere zijde van de Innvikfjord ligt Stryn, een "drukke" toeristische plaats
waar we snel doorheen gaan. We volgen nu weg nr 15, die nu naar het Oosten
buigt. We rijden langs het prachtige meer Strynevattnet en de weg gaat steeds verder
omhoog, een paar keer
via tunnels door de bergen heen. Aan onze rechterzijde
zien we zo nu en dan uitlopers van de gletsjer Jostedalbreen. Na weer een tunnel
komen we op een bergplateau met sneeuwvlaktes. We zitten nu in de provincie
Oppdal. De wegen zijn sneeuwvrij, maar de weg is omgeven door hoge muren van
sneeuw, tot wel 4 meter hoog. Bij een parkeerplaats stoppen voor het maken
van foto's. De zon schijnt fel en ondanks dat de temperatuur op deze hoogte
laag is, voelt het zomers aan. We verlaten weg 15 en slaan de zeer smalle weg
63 in, die langs het bergmeer Djupvattnet voert. Het meer is nog bevroren en
er ligt een dikke laag sneeuw op. We mogen hier niet stoppen, omdat de weg
te smal is. We komen langs de afslag voor de berg Dalsnibba, de hoogste top
hier in de omgeving en met 1500 meter een van de hoogste van het land. De
zon staat hoog aan de hemel en er is weinig of geen bewolking. Toch is het
hier boven niet meer dan 4 graden. Daarna zetten we de afdaling in naar de
Geirangerfjord. Zo’n 5 km voor het dorp Geiranger komen we bij ons hotel aan, de
Villa
Utsikten, met inderdaad een schitteren uitzicht op de fjord en de daarin
afgemeerde cruiseschepen. We wachten tot onze kamer klaar is. We moeten een
kwartier wachten. Er is helaas geen lift ("ons hotel is uit 1893 en toen
waren er nog geen liften") en de kamer is klein, heeft geen tv (1893?), maar wel twee
heerlijke bedden. Utsikten is dus een klassiek hotel uit
1893, dat alleen ’s
zomers is geopend. Keizer Wilhelm II kwam hier regelmatig. Hij bezocht
Geiranger 18 maal vanaf 1890, waarvan 9 keer in dit hotel. Voor het hotel
staat een gedenknaald op de plek waar de doorluchtige vorst van het mooie
uitzicht moet hebben genoten. We gaan na een korte pauze naar beneden naar
het dorp. De Eurodam van de Holland Amerika Lijn ligt in de fjord en het is een drukte van
belang. Er zijn veel winkeltjes die helemaal op de cruisegangers zijn
gericht. Bussen rijden af en aan om de passagiers op excursie rond te rijden. We doen
boodschappen in de Joker super en drinken koffie op een terras. Tegen vijf
uur eten we in de brasserie van hotel Geiranger aan de haven. De schepen
varen uit en de weldadige dorpse rust keert weer. We gaan naar ons hotel om de
voetbalwedstrijd Nederland-Denemarken te bekijken. Dat verloopt
teleurstellend: 0-1! Later op de avond spelen Duitsland en Portugal in
dezelfde groep, maar niet op het open kanaal in Noorwegen uitgezonden. We
rijden naar het dorp en gaan in de lobby van Hotel Unionen kijken – en doen alsof we
gasten zijn. Hier zien we wedstrijd op de Zweedse tv. Duitsland wint met
moeite met 1-0, tot opluchting van de vele Duitse gasten. We gaan weer terug
naar het hotel en trekken ons terug op de kamer.
Weer: zonnig, tot 21 graden
Als we opstaan is het behoorlijk mistig buiten.
We
ontbijten en drinken daarna een kop koffie in de lounge. Er is helemaal geen uitzicht meer. Rond half tien is er weer wat zicht op de fjord en zien we twee
nieuwe schepen liggen. We besluiten eerst maar een bezoek aan het
Fjordsenter te brengen. Een soort lokaal historisch museum, die de
streekgeschiedenis laat zien. De Geirangerfjord behoort tot het
UNESCO-werelderfgoed. Er staan
veel maquettes en nagebouwde huisjes, die een indruk moeten geven van het -
zeer arme - leven in deze streek in het verleden. Er is
ook een prachtige diashow, die de streek door het jaar heen laat zien. Na
het fjordsenter doen we boodschappen voor de lunch. In onze hotelkamer
smeren we de boterhammen. Daarna rijden we naar het Flydalsjuvet, een
rotspunt met een prachtig uitzicht op de fjord. Het is een van de meest
gefotografeerde punten in Noorwegen. Dan wagen we de rit naar de Dalsnibba.
Na een kilometer of wat stijgen trekt de mist dicht. De wolken hangen nog
steeds laag. Het zicht is soms niet meer dan 20 meter. Als we nog verder
stijgen wordt
het zicht iets beter. We slaan de tolweg naar de top van de
berg op en het zicht verbetert verder. De sneeuwwanden langs de weg zijn
enorm. Het laatste deel van de weg is niet verhard, maar van gruis voorzien.
Helemaal bovengekomen zien we weinig. Er is alleen mist. We rijden terug naar het hotel.
In de namiddag maken we nog vanuit het hotel een wandeling naar de boerderij Vesterås verderop op dezelfde berg.
’s Avonds eten we weer bij de brasserie aan de haven en dan terug naar het hotel voor Spanje-Italië. 1-1. Bij tijds naar bed.
Weer: mistig, zwaar bewolkt, 14 graden.
Na het ontbijt drinken we nog capuccino in de lounge van
het hotel. Ook vandaag hangt de bewolking laag, maar we hebben nog goed
zicht op de fjord. We rijden in noordelijke richting verder. Eerst naar
beneden naar Geiranger en dan weer naar boven via de Ørnevegen, de
adelaarsweg. Na 11
haarspeldbochten komen we bij een groots en modern aangelegd uitzichtpunt met een weer
een ander zicht op de fjord en het dorp Geiranger. Ook van hier uit is het
zicht weer mooi. We krijgen al snel gezelschap van een bus met cruiseboot
reizigers en we gaan maar weer verder. We komen op een hoogvlakte, waar het
bewolkt is, maar het zicht goed. Na 20 km zet de afdaling in naar Eidsdal,
waar we met een ferry de Norddalsfjord oversteken. We wachten 5 minuten en de
overtocht duurt niet meer dan een kwartier. We rijden verder via het Valldal. Na 7 km komen we bij de
Gudbrandjuvet, waar we uitzicht hebben op een kolkende stroomversnelling
vanaf een kunstig gefabriceerde brug. Hierna stijgt de weg weer
naar grote hoogte, naar het Trollstigplatået, een besneeuwde hoogvlakte. Hier hopen we op een
schittterend uitzicht op de toppen van de Bispen en de Kongen op
1462 en 1614 meter hoogte, maar de laaghangende bewolking ontneemt ons al
het zicht. De mist is zo dicht dat we nauwelijks 20 meter vooruit kunnen
kijken. We zien daarom ook heel weinig van de eerste helft van de
spectaculaire Trollstigen ("de trollentrap"), de kronkelende weg van het plateau naar het dal
richting Åndalsnes. Het zit helemaal dicht. Halverwege echter na een
6 tal
haarspelden klaart het op en kunnen we toch iets van deze spectaculaire weg
zien. Ook de Stigfossen waterval zien we naar beneden storten.
Beneden gekomen is het nog een kwartier rijden naar de Trollveggen camping, waar we een hytt (huisje) hebben gehuurd. Het is een klein, maar comfortabel huisje met douche, toilet, keuken, slaapkamer en woonkamer en zelfs een tv. We nemen onze intrek en rijden dan naar Åndalsnes. Daar doen we boodschappen voor het avondeten, ontbijt en de lunch van morgen. We bekijken het dorp van 3500 inwoners. Het is niet erg bezienswaardig. Het is in de oorlog zwaar beschadigd en rommelig weer opgebouwd. Er ligt een schip van de Costa Cruises in de haven, de Costa Pacifica van de zelfde rederij die een schip (Costa Concordia) verloor bij Sardinië. We drinken koffie bij hotel Rauma met zicht op het raadhuis, waar de kernwaarden van de gemeente op de gevel staan: Opmerksom, Ekte & Samarbeidsvillig (Oplettend, Echt en Bereid tot samenwerking). Je moet er maar op komen. Bij de touristeninformatie op het station vragen we de weg naar de Rødven staafkerk. Dat is ruim 35 km rijden om de Romsdalfjord heen en dan nog een stuk verder. Een mooie rit. De kerk uit de 14e eeuw is een oorspronkelijke staafkerk – een van de 28 die er nu nog zijn – en is in 1712 een beetje opgeleukt. Helaas is de kerk pas vanaf medio juni geopend en zijn we een beetje voor niets gekomen. We rijden weer terug naar onze hytt.
Erik maakt een rijstgerecht klaar en we drinken er een biertje bij. Daarna maken we een wandeling over de camping. Helaas kunnen we geen voetbal ontvangen vanavond, omdat we alleen de drie Noorse publieke zenders op de tv kunnen krijgen en die hebben vandaag geen EK-uitzending.
Weer: zwaar bewolkt, 11 graden.
We ontbijten in ons huisje en rijden dan naar
Åndalsnes voor koffie in het Rauma hotel. Na de koffie rijden
we naar Ålesund. Het is een
makkelijke weg, zonder al te veel bochten en
rond half twaalf zijn we bij het Scandic Hotel. Het hotel ligt aan zee en er
staat een stevige en koude wind. We eten eerst onze boterhammen en lopen
daarna naar het Jugendstilcentrum. Alesund is in 1904 door brand verwoest en
in de wederopbouw werd vooral een noorse variant van de Jugendstil of Art
Nouveau toegepast. Jugendstil of Art Nouveau was toen in Europa in zwang bij
vooruitstrevende vormgevers, die zich aan de historiserende neo-stijlen van
de 19e eeuw wilden ontworstelen. Noorwegen werd in 1905 een volledig
zelfstandig koninkrijk, vandaar dat de architecten een Noors-nationale draai
aan de ontwerpen probeerden te geven. Dat is in
het stadje goed te zien. Het
Jugendstilsenter zit een
voormalige apotheek en laat kunstvoorwerpen, het interieur, de geschiedenis
en de culturele context van de Jugendstil zien. We lopen verder het stadje
in en bewonderen de panden en ook de kerk uit 1920. Hierna pakken we de auto
en rijden naar het Askla uitzichtpunt. Het uitzicht is geweldig.
’s Avonds gaan we eten bij Hummer & Kanari. Goed eten en voor Noorse begrippen niet te duur. Ik ga daarna in de gym van het hotel wat oefeningen doen. Om 20.45 begint Polen tegen Rusland: 1-1.
Weer: droog, bewolkt en 12 graden
Na het ontbijt met uitzicht op de haven gaan we naar
buiten om koffie te drinken. Na twee lekkere capucinos een paar deurtjes,
verder lopen we nog wat rond en gaan dan met de auto tanken en vervolgens
naar het Atlanterhavsparken bij het aquarium. Daar is een mooi uitzicht op
de Noorse Zee en de eilanden rond Ålesund. Het is fris in de koude wind van
zee. We rijden weer terug naar het hotel en maken
ons op voor vertrek naar de luchthaven. Vanuit het centrum voeren twee lange
tunnels onder het water door naar het eiland Vigra, waar de gelijknamige
luchthaven zich bevindt. We zijn ruim op tijd en moeten wachten voor de
incheckbalie open gaat. Dan kunnen we de koffers om half twee inleveren bij
de balie van Norwegian.com en
daarna door de veiligheidscontrole. De vlucht naar Oslo duurt 45 minuten.
We komen er bijna een half uur te vroeg aan, wat ons meer speling
geeft in de overstap naar Bodø. De vlucht naar Bodø vertrekt om 17.25. We
komen rond 18.35 aan. De Audi A4 combi van
Hertz staat op ons te wachten en de koffers
zijn gelukkig ook goed mee gevlogen. We rijden naar de
Jeugdherberg, die
goed in orde is. Het is gevestigd in het treinstation. We gaan op weg om wat
te eten en vinden het Café du Verden. Het ziet er leuk uit, maar het eten
laat ontzettend lang op zich wachten. Meer dan een uur. Dan hebben we haast want we
willen het Nederlands elftal zien voetballen. Snel gegeten - het eten
smaakte prima, jammer van de haast - en dan naar de
Match Bar, waar de wedstrijd op een groot scherm wordt getoond. De hele zaak
is voor Nederland net als de vier Nederlanders die er zijn (incl wij). Het
mag niet baten, want Nederland gaat roemloos ten onder met 2-1.
Teleurgesteld lopen we terug naar de Jeugdherberg.
Weer: in Alesund bewolkt en 12 graden in Bodø licht bewolkt en 9 graden.
Na het ontbijt in het stationsrestaurant naast de Jeugdherberg
(inclusief) gaan we op zoek naar een supermarkt om wat boodschappen te doen voor de lunchboterham. Er is in Bodø ruim aanbod: alle grote Noorse namen
(Rimi, Rema2000, Coop) zijn aanwezig.
Vervolgens rijden we naar de haven om ons op te stellen voor de veerboot van
de Torghatten-rederij naar de
Lofoten-eilanden. We
hebben online gereservereerd en staan in de snelle baan. De boot vaart om 11.15 af
naar Moskenes. De overtocht verloopt rustig. We vermaken ons met lezen en
van het uitzicht genieten. We varen langs kleine eilandjes en zien soms
vissersbootjes en een enkele dolfijn. In de verte doemen de Lofoten op. Om 14.30 komen we aan
in Moskenes. De spitse bergen met deels sneeuwbedekte toppen lijken direct
uit het water te steken. Er is maar een heel smal kuststrookje, waar de
vissersdorpjes op zijn gebouwd.
Het is
dan nog maar een klein stukje naar Reine, waar in
Det Gamle Hotellet
verblijven bij Lilian Dijkema, een Nederlandse. Vanuit ons slaapkamerraam
hebben
een mooi uitzicht op het water en de rekken met drogende vissekoppen van de
kabeljauwen (stokvis). ’s Middags drinken we een kopje koffie bij het
naastgelegen café annex plantenwinkel en wandelen
we wat rond in Reine.
’s Avonds eten we bij Reine Rorbuer’s restaurant Gammelbua. Heerlijk eten. Ik krijg een Lange (Leng), die veel weg heeft van kabeljauw en Erik eet rundvlees.
Weer: bewolkt, maar droog en zonnig. 9 graden
We ontbijten bij Reine Rorbuer (korting vanwege Gamle
Hotellet). Het is een goed verzorgd ontbijt met vlees, kaas, worst, zalm,
ingelegde haring, en de lichtbruine typisch Noorse gammelost (oude kaas). Na het ontbijt rijden we
naar Å het zuidelijkste plaatsje op het eiland Moskenesøya.
We rijden eerst het dorpje voorbij door een tunnel naar het zuidelijkste
puntje van het eiland. Vandaar hebben we mooi uitzicht op twee andere
eilanden, die niet over de weg zijn te bereiken: Værøy en Røst. In Å staan
alleen maar Rorbuer, die een hotel, jeugdherberg en een visserijmuseum
herbergen. Een Rorbu is een houten huisje, meestal gedeeltelijk op
palen in het water gebouwd, waar de van het vaste land afkomstige vissers
tijdens het visseizoen onderdak vonden, een situatie die tot ver in de 20e
eeuw voortduurde. De vissers moesten flink betalen voor het onderdak en
deden dat in vis. Tegenwoordig zijn alle Rorbu op de lofoten verbouwd tot
vakantiewoning. Het museum is maar matig interessant en slecht gepresenteerd. We
kunnen wel echte levertraanproeven in de voormalige traanfabriek. Levertraan
is nog altijd in de winkels te koop. Lekker is anders. Daarna rijden we
naar Sørvågen,
waar we een wandeling rond het meer maken. De uitzichten over
het meer en de bergen zijn prachtig.
's Middags rijden we in noordelijke richting naar Hamnøya.
Dit is een klein en mooi
vissersdorp met typisch Noorse vissershuisjes in geel, rood, wit en
lichtgroen geschilderd tegen de achtergrond van de stijle bergen. Vervolgens
rijden we door naar Ramberg, dat zijn haven aan de oceaanzijde van het
eiland heeft. Iets voorbij Ramberg ligt het Flakstad met een
mooie 18e eeuwse kerk. Helaas is die pas vanaf 26 juni te
bezichtigen. We rijden door naar Njusfjord. Dat licht aan een inham aan de
continentale zijde van de Lofoten. Het is een zeer schilderachtig
vissersdorp. De vissershuisjes, de rorbuer zijn oorspronkelijk 19e
eeuws en worden
verhuurd. Het dorpje is zo bezienswaardig, dat je 50 kronen entree
moet betalen. Maar het is de moeite waard. Na Njusfjord rijden we terug naar
Ramberg, waar we eten in de Gjestegård.
Het eten (kabeljauw en lam) smaakt uitstekend en
na het eten schuiven aan voor de tv om voetbal te kijken: Oekraine tegen
Frankrijk. De wedstrijd wordt na 5 minuten gestaakt wegens onweer, maar na
een uur gaat het verder. Uitslag 0-2. We rijden vervolgens terug via de
slingerende wegen naar Reine, waar het in deze tijd van het jaar maar niet
donker wil worden. We zitten ruim boven de poolcirkel en een week voor
midzomer. De dagen zijn op z'n langst en de zon gaat niet onder. Het
schemert niet een echt. Midden in de nacht staat de zon recht op ons
slaapkamerraam en de gordijnen zijn van wit katoen en slechts van
decoratieve waarde. Je moet er even aan wennen.
Weer: zonnig, 12 graden.
![]() |
Andere Reisverslagen |
![]() |
terug | verder |